تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۸۳۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر اهواز
جلسه هفتاد و هفتم شوراي شهر اهواز در غیاب رييس شورا به ریاست نایب رییس برگزار شد.

روز دوشنبه (11 اسفندماه) جلسه علني شوراي شهر اهواز برگزار شد و علي ناصري عضو شورای شهر در ابتداي نطق پيش از دستور خود، بر اهميت داشتن عفت كلام در ميان انسانها تأكيد كرد و گفت: در نظام اسلامي شايسته است اعضاي شوراي شهر، كاركنان شهرداري و همه مسئولان بدانند كه نان حلال خوردن در مسير زندگي در سعادت انسان كارساز و مؤثر خواهد بود. امروز يكي از مواردي كه جامعه ما به آن نيازمند است، به خصوص كساني كه در قدرت هستند و صاحب تريبون هستند، عفت كلام است.

وي ادامه داد: امروز كميسيون فرهنگي بايد هنر آن را داشته باشد كه براي حل معضلات فرهنگي و معضل خداي نكرده نان حرام خوردن، توصيه ارايه كند و راهكار بدهد.

اين عضو شوراي شهر اهواز در ادامه گفت: اجراي برخي پروژه ها در شهر به ويژه پروژه هاي ترافيكي، جاي تقدير از شهرداري دارد ولي برخي از اعضاي شورا در خصوص برخي موارد از جمله تشريفات برگزاري مناقصه و اعتباراتي كه براي پروژه تعريض پل سوم در نظر گرفته شده، شبهاتي دارند كه اميدواريم دستگاههاي نظارتي با دقت و قاطعيت به اين شبهات پاسخ دهند.

ناصري در ادامه به لزوم خروج سيستم مديريت شهرداري از حالت سنتي به مدرنيزه اشاره كرد و افزود: سالهاي سال است كه طراحي فضاي سبز اهواز، براي شهروندان يكنواخت و خسته كننده شده است بنابراين ضروري است مشاوران بومي و توانمند با تعيين رديف بودجه جهت مطالعه و طراحيهاي نوين در منظرهاي شهري به كار گرفته شوند.

وي در زمينه انتصابها در شهرداريها اظهار كرد: در برخي مواقع كه درباره به كارگيري افراد توانمند به شهردار اهواز پيشنهاداتي مي شود، شهردار پاسخ مي دهد كه در برخي موارد من در معذورات قرار دارم. چنانچه اين معذورات را ما اعضاي شوراي ايجاد كرده ايم، شرعا، قانونا و عرفا بر گردن ماست و فردا بايد پاسخگو باشيم.

اين عضو شوراي شهر اهواز گفت: اينجا نيامده ايم كه شايسته سالاری خدشه دار كنيم. اجاره دهيد شهردار انسانهايي شايسته، كارآمد، كاردان و مؤمن و متعهد را بر منصب امور قرار دهد.

ناصري افزود: اما چنانچه اين معذورات از خارج از سيستم شهرداري به شهردار تحميل شده اند، بايد شناسايي و توسط دستگاههاي نظارتي تعيين شده در قانون به اين امر رسيدگي شود.

وي اظهار كرد: باید براي انتصاب افراد در مسئوليتهاي مختلف، چارچوبي تعريف شود و مواردي از جمله داشتن تحصيلات مرتبط با سيستم مديريت شهري، سابقه كار در امور عمراني و توسعه پايدار شهري، سابقه مديريتي با موفقيتهاي لازم در دوران تصدي، ارائه برنامه و شناخت معضلات شهري و راهكارهاي بلندمدت و كوتاه مدت در جهت برون رفت از وضع فعلي و شايستگيهاي فردي و اخلاقي اين افراد مدنظر شهرداري قرار گيرد.

اين عضو شوراي شهر اهواز در ادامه به بحث حاشيه شهرنشيني در اين شهر اشاره كرد و گفت: در بررسيهاي صورت گرفته در سطح كلانشهرها، اهواز و مشهد در حاشيه نشيني مقام نخست را دارند، بنابراين لازم است با مطالعه از طريق مشاور، نسبت به وضع موجود چاره انديشي و با مديريت صحيح از گسترش بيش از حد آن جلوگيري شود.

ناصري اظهار كرد: از شهرداري می خواهیم نام شركتهايي كه از پرداخت عوارض خود سرباز مي زنند، در اختيار شورا قرار دهد تا در اختيار استاندار قرار گيرد و از استانداري نیز مي خواهيم که از طريق شوراي اداري استان تذكر جدي به اين شركتها بدهد.

وي به زمان باقيمانده تا ايام عيد نوروز اشاره كرد و خطاب به شهرداران مناطق گفت: لازم است در اين مدت باقيمانده، كمي به وضع شهر هم برسيد.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمين كاظم سواري، عضو شوراي شهر اهواز در نطق پيش از دستور به يكصدمين سالگرد جهاد عشاير عرب در مقابل تجاوز انگليسيها اشاره كرد و گفت: امروز سالگرد جهاد مردم شريف، غيور و ولايتمدار عشاير عرب خوزستان است. عشاير عرب خوزستان با خلق حماسه ای در صد سال گذشته، تاكنون مايه عزت اسلام و تشيع هستند.

سواري در ادامه به استعفاي شهردار منطقه 6 به دليل بيماري اشاره كرد و گفت: دو هفته است كه شهرداري اين منطقه بدون سرپرست است كه لازم است با توجه به شرايط منطقه هرچه سريعتر مديريت شهرداري تعيين شود.

وي همچنين به محل احداث باغ موزه دفاع مقدس كه چندي پيش كلنگ زني شد، اشاره كرد و افزود: متأسفانه شركت نفت طي يك نامه كتبي، ادعا كرده زمين آن مربوط به شركت نفت است كه در بازرسي انجام شده، چيزي در ثبت مبني بر اينكه زمين مربوط به شركت نفت است؛ نبود.

سواري ادامه داد: اين سنگ اندازيها نشان مي دهد كه مسئولان، عرق بومي و انقلابي خود را فراموش كرده اند. شركت نفت در حالي از كار در اين زمين ممانعت مي كند كه خود نه حق آلودگي پرداخت كرده و نه درصد فرهنگي را كه بايد هزينه كند، هزينه كرده است و اكنون از انجام كارهاي كلان فرهنگي ممانعت مي كند. لازم است باغ موزه دفاع مقدس اهواز همچون شهرهايي مانند همدان و تهران مجهز و در شان مردم باشد.

وي نوع ساختار فرهنگسراها را با فرهنگ جامعه متناسب ندانست و افزود: نبايد مساجد را به واسطه حضور در فرهنگسراها خالي كنيم. مي شود در ساخت فرهنگسرا، مسجد نيز در طبقه اي از آن جانمايي شود.

رامي علاسوند، ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز در نطق پيش از دستور خود اظهار كرد: امروزه شاهد مهاجرتهاي بي رويه و رشد بي قانوني در شهرها هستیم كه اين امر موجب عقب افتادگيهاي بسيار شده است. لذا لازم است به دنبال منابع پايدار براي شهرداري و به دنبال آن توسعه شهر باشيم.

وي افزود: در شهر يا استاني با داشتن سرمايه هاي خدادادي بسيار، آيا شايسته است كه وضعيت موجود به اينگونه باشد؟ براي برون رفت از اين اوضاع پيشنهاداتي ارائه مي شود كه يكي از اين پيشنهادات مطابق پيشنهاد دكتر محسن رضايي است، مبني بر تعلق 5 درصد از درآمدهاي نفتي به خوزستان. همچنين پيشنهاد مي شود اهواز به عنوان منطقه آزاد در كشور مطرح شود چرا كه اين امر موجب توسعه اقتصاد اين شهر خواهد شد.

در ادامه اين جلسه جانعلي خورشيدي، عضو شوراي شهر پيش از ورود به دستور جلسه به تعطيلي پاركينگهاي كيانپارس اشاره كرد و گفت: از دادگستري سوال كنيد كه علت تعطيلي اين پاركينگها چيست؟ تاكنون حكمي در اين زمينه از سوي دادگستري صادر نشده كه تكليف مشخص شود. بنابراين لازم است اين موضوع پيگيري شود.

وي همچنين اظهار كرد: در سميناري كه روز گذشته در زمينه مقابله با ريزگردها در استان در دانشگاه جامع علمي كاربردي شهرداري برگزار شد، اساتيد دانشگاه معتقد بودند كه تا 20 سال ديگر هم مساله ريزگردها حل نمي شود. آيا واقعيت اين است كه بايد دست روي دست بگذاريم يا راهكارهاي عملي در خصوص مواجهه با اين پديده ارائه شود.

در دستور جلسه اين هفته شوراي شهر اعتراض فرمانداري بر مصوبات شورا در خصوص وضع عوارض دريافتي مورد بررسي قرار گرفت. در اين باره فرمانداري به افزايش اين عوارض معترض بود اما اعضاي شوراي شهر با بررسي موضوع، رأي به اصرار بر مصوبات خود دادند و معتقد بودند كه هيچگونه افزايش عوارض در اين زمينه صورت نگرفته است.

در ادامه جلسه اين هفته شوراي شهر ناجي سواري، نايب رئيس شوراي شهر اهواز كه امروز در غياب رئيس شورا رياست جلسه را به عهده داشت، از برگزاري اجلاس كلانشهرها گزارشي ارائه داد و گفت: در اين اجلاس پيشنهاداتي درباره بودجه شورا ارائه شد كه بر مبناي اين پيشنهادات بايد بودجه شورا پيوست بودجه شهرداري نباشد و بودجه شورا به طور مستقل تعريف شود.

سواري ادامه داد: در اين اجلاس مقرر شد شوراهاي شهر نتايج بررسيها و نظرات خود در سه موضوع كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر، انتخاب شهردار توسط مردم، و ايجاد درآمد پايدار براي شهرداري را تا فروردين 94 به دبيرخانه اين اجلاس ارائه دهد.

حسين حيدري، عضو شوراي شهر اهواز درباره تعطيلي پاركينگهاي كيانپارس اظهار كرد: با بررسيهاي انجام شده و برقراري ارتباط با رئيس دادگستري خوزستان، قرار شد فهرست پاركينگهاي داراي مجوز را شهرداري در اختيار شورا قرار دهد تا در مورد پاركينگهاي فعال بدون مجوز تصميم گيري شود.

با توجه به این که در چند جلسه علني شوراي شهر اهواز دستورات جلسه حاوي موضوعات مساعدت به اشخاص يا ارگانهايي بوده است كه اين مساعدتها از محل ماده 17 كميسيون فرهنگي به اين اشخاص در صورت تصويب شورا پرداخت مي شد؛ در اين چند جلسه اين موضوع از سوي تعدادي از اعضاي شوراي شهر مورد انتقاد قرار گرفت و اين اعضا عنوان كردند مسائل مهمتري در شهر وجود دارد كه لازم است در جلسات علني شورا مورد بررسي قرار بگيرند. امروز نيز دو موضوع مساعدت به دو شخص در دستور كار جلسه وجود داشت كه در كميسيون فرهنگي شورا رأي موافق به آنها داده شده بود و براي اخذ رأي نهايي در اين جلسه از شورا بررسي شد اما اعضاي شورا با بحث و گفتگو به اين نتيجه رسيدند كه به هيچكدام از مساعدتها رأي موافق ندهند.

در اين باره ابراهيم نوشادي، معاون برنامه ريزي و توسعه شهرداري اهواز اظهار كرد: ماده 17 كميسيون فرهنگي يك ميليارد تومان اعتبار دارد كه 200 ميليون تومان در اختيار شهرداري است كه مي تواند تا سقف 500 هزار تومان كمك مالي انجام دهد. در طول اين مدت به ميزان 818 ميليون تومان مصوبه ارائه شد، 460 ميليون تومان نيز به صورت لايحه باقي مانده و هنوز رسيدگي نشده است و علاوه بر اين 480 ميليون تومان نيز براي لوايح ديگر درخواست شده است. با اين شرايط ميزان هزينه كرد بيشتر از اعتبار در نظر گرفته براي ماده 17 است.

همچنين اسكندر زنگنه، دیگر عضو شوراي شهر در اين رابطه به اختيار شهرداري در خصوص كمك مالي تا سقف 500 هزار تومان اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون اين كمك مالي به "ابن سبيل" يعني در راه مانده تعلق ميگيرد. متأسفانه از شوراي اول اين موضوع در شوراي شهر اهواز رواج پيدا كرد و تاكنون ادامه داشت. بنابراين پيشنهاد مي كنم موضوع اين كمكها به طور كلي حذف شود.

محمدجواد رضوي، ديگر عضو شوراي شهر نيز در اين زمينه گفت: كل شوراي شهر به روزمرگي افتاده كه اين هم شامل حال كميسيون فرهنگي و هم شامل ديگر كميسيونهاي شورا است.

وي افزود: در كميسيون فرهنگي هيچ برنامه و استراتژي خاصي نداريم كه اين موضوع تنها مختص كميسيون فرهنگي نيست بلكه شامل همه كميسيونها است. بنابراين لازم است فكر اساسي در اين زمينه صورت گيرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار