تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۸۳۹۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روغن​ حيواني نخورید
يك متخصص تغذيه با اشاره به ساختمان روغن​هاي حيواني و جایگاه آن در رژیم غذایی گفت: مصرف روغن حیوانی براي همه رده​هاي سني مضر است و استفاده از آن به هيچ رده سني توصيه نمي​شود.

دكتر مجيد كارانديش اظهار كرد: روغن​ها و چربي​ها بخشي از مواد مغذي انرژي​زا در تغذيه افراد است. وظيفه اصلي اين روغن​ها و چربي​ها، تامين انرژي و مقداري اسيدهاي چرب ضروري است كه بدن به آنها نیاز دارد.

وي افزود: اسيدهاي چرب که ساختمان چربي​ها را تشكيل مي​دهند به سه گروه اصلي تقسيم مي​شوند؛ اسيدهاي چرب اشباع، اسيدهاي چرب غيراشباع با يك پيوند دوگانه و اسيدهاي چرب غيراشباع با چند پيوند دوگانه گروه​هاي اصلي اسيدهاي چرب هستند.

كارانديش ادامه داد: در تغذيه انسان هيچ نياز و ضرورتي به اسيدهاي چرب اشباع نيست و دريافت آن​ها بيش از حد لازم، عوارض بسيار جدي در پی دارد؛ از جمله گرفتگي عروق كه منجر به سكته مي​شود.

وي افزود: بيشتر اسيدهاي موجود در روغن​هاي حيواني، اسيدهاي چرب اشباع است و قطعا مصرف این روغن‌ها، عوارض جانبي جدي به همراه دارد. از سوی دیگر متاسفانه درباره مفيد بودن روغن‌هاي حيواني تبليغات بسیاری مي​شود كه به هيچ عنوان از نظر علمي ثابت نشده​اند.

اين متخصص تغذيه گفت: افراد می‌توانند در رژیم غذایی خود تنها بين صفر تا حداكثر 10 درصد از اسيدهاي چرب اشباع استفاده کنند.

وي تصريح كرد: در روند طبیعی تغذیه، در حين غذا خوردن مقداري اسيدهاي چرب اشباع وارد بدن مي​شود، به طور مثال در شير و لبنيات، تخم​مرغ و پنير مقداري اسيد چرب اشباع وجود دارد. پس علاوه بر این مواد غذایی، خوردن روغن​های حیوانی موجب مي​شود از 10 درصد مجاز مصرف اسیدهای چرب اشباع فراتر رويم.

كارانديش گفت: مقداري از دريافت اين گونه چربي​ها اجتناب​ناپذير است ولي مصرف آن براي همه رده​هاي سني مضر است و صرف روغن حیوانی به هيچ رده سني توصيه نمي​شود.

اين متخصص تغذيه ادامه داد: درصد و تناسب چربي روغن​هاي مايع و جامد حيواني فرق دارد ولی عمده اسيدهاي چرب اين​ روغن‌ها ، اسيدهاي چرب اشباع است.
:
:
:
آخرین اخبار