تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۸۳۹۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور میهمانان داخلی و خارجی صورت گرفت؛
برگزاری «نخستین کنگره بین‌المللی یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان» در اهواز
«نخستین کنگره بین‌المللی یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان» با حضور مسئولان ملی و استانی در اهواز آغاز شد.

از صبح امروز «نخستین کنگره بین‌المللی یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان» در اهواز کار خود را با حضور میهمانان داخلی و خارجی و مسئولان ملی و استانی آغاز به کار کرد.

در این مراسم سردار باقرزاده رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، مشاور رئیس‌جمهور عراق و مقاماتی از کشورهای اسلامی، آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان و تعدادی دیگر از میهمانان داخلی و خارجی حضور دارند.

حضور عشایر عرب با لباس محلی که تعدادی از آنها تفنگ و سلاح عشایر و شمشیر در دست داشتند بیش از همه جلب توجه می‌کند و حضور گسترده مردم و عشایر عرب از اقصی نقاط استان که ساعاتی قبل از آغاز مراسم در محل حاضر بودند جلوه و شکوه خاصی به مراسم داده است.

تعداد قابل توجهی از میهمانان از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز با لباس محلی در این همایش حضور پیدا کرده‌اند.

* ملت ایران زیر بار هیچ قرارداد تحمیلی نمی‌رود/ شعارهای عشایر خوزستان را امروز در یمن و عراق می‌شنویم

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: شعارهایی که 100 سال پیش عشایر مقابل انگلیس سر دادند و به انقلاب اسلامی رسید را امروز در یمن و عراق می‌شنویم.

سردار محمدرضا نقدی ظهر امروز در  نخستین کنگره جهاد عشایر عرب خوزستان بعد از ابلاغ سلام ویژه مقام معظم رهبری به عشایر خوزستان اظهار داشت: دشمن طعم تلخ شکست را از اندیشه مقاومت و جهاد به دستور ولی فقیه چشیده و برای مقابله با آن نقشه ریخته است.

وی با بیان اینکه نقشه دشمن تضعیف ایمان و باورهاست، افزود: دشمن دنبال تضعیف اطاعت پذیری از ولایت بوده و در این راه هزار ترفند به کار بسته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه دشمن دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان است، تصریح کرد: امروز اگر باب جهاد را ولی امر ما باز کند و زبان به فرمان جهاد بگشاید هیچ ناوی، هیچ سلاحی و حتی سلاح اتمی نخواهد توانست جلوی امت اسلام را بگیرد.

نقدی با بیان اینکه اگر دشمن شیطنت کند نتیجه آن بی‌شک فتح بیت‌المقدس خواهد بود، گفت: دشمن به بهانه قومیت سراغ ما می‌آید تا اقوام ما را به جان هم بیندازد، همچنین آنها به بهانه مذهب سراغ ما می‌آیند تا جنگ مذهبی راه بیندازند.

داعش برای ایجاد نفاق بین شیعه و سنی است

وی ادامه داد: این طایفه‌ای که به اسم داعش درست کرده‌اند برای این است که بین مسلمانان کدورت ایجاد کند تا جنگ بین شیعه و سنی راه بیفتد.

نقدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در قیامی که 100 سال پیش در خوزستان اتفاق افتاد مردم با دست خالی در معرکه جنگ حضور پیدا کردند و با چماق با انگلیسی‌ها جنگیدند و بر سلاح گرم دشمن غلبه کردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: شعارهایی که آن روز عشایر سر دادند و به انقلاب اسلامی رسید را امروز هم در یمن و عراق می‌شنویم.

وی تاکید کرد: وقتی پای فتوای جهاد پیش بیاید به هر قیمتی که باشد حتی با دست خالی باز به میدان خواهیم آمد و در مقابل استکبار خواهیم ایستاد.

رسانه‌های فاسد و مزور می‌خواهند ایمان را از جوانان ما بگیرند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه باید با رسانه‌های فاسد و مزدور دشمن که می‌خواهند ایمان را از جوانان ما بگیرند، مقابله کرد افزود: عامل مهم دیگر در حفظ دستاوردهای امت اسلامی وحدت و یکپارچگی است که می‌تواند ما را به پیروزی بزرگ در مقابل صهیونیست‌ها برساند.

نقدی در ادامه تصریح کرد: دشمنان بداند اگر بساط تحریم را درست کرده و توطئه و اتهام‌زنی بمب هسته‌ای به ایران را تدارک دیده و رسانه‌ها و قدرت سیاسی خود را فراخوان کرده‌اند، اما باز راه به جایی نخواهند برد.

وی عنوان کرد: این 1+5  همان کسانی هستند که از شاه پشتیبانی کردند همان کسانی هستند که از تروریست‌ها حمایت کرده و در جنگ تحمیلی علیه ایران از صدام جنایتکار حمایت کردند.

نقدی در پایان عنوان کرد: دشمنان این را بدانند ملت ایران زیر بار هیچ قرارداد تحمیلی که عزت و کرامتش را زیر سئوال ببرد و تمام تحریم‌ها در آن لغو نشود، نخواهد رفت.

* عشایر جهاد خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی ادامه دهند

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: مبارزه همچنان ادامه دارد و عشایر باید جهاد خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی ادامه دهند.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری در کنگره بین المللی یکصدمین سالگرد واقعه جهاد عشایر خوزستان اظهار کرد: مبارزه همچنان ادامه دارد و عشایر باید جهاد خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی ادامه دهند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود همواره بر مقوله اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند که این به معنای نبود وابستگی به نفت و نگاه به تولید داخلی است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه این همایش در جهت بزرگداشت عشایر غیور و با ایمانی است که ضد نیروهای انگلیسی از خاک وطن دفاع کردند گفت: عشایر عرب خوزستان و سایر قومیت‌های این استان، در طول هشت سال دفاع مقدس و مبارزات ضد رژیم پهلوی حضور داشتند و مقتدرانه در مقابل ظلم و جور ایستادگی کردند.

امام جمعه اهواز تاکید کرد: جهاد عشایر عرب خوزستان در مقابله با متجاوزان انگلیسی در یکصد سال پیش، عمق ارادت آنان را به مرجعیت دینی نشان داد.

* «کنگره جهاد عشایر عرب خوزستان» بازسازی روزهای مقاومت مقابل استعمار است

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان گفت: «کنگره جهاد عشایر عرب خوزستان» بازسازی روزهای ایستادگی عشایر عرب استان مقابل استعمار انگلیس است.

سردار حسن شاهوارپور در نخستین کنگره بین‌المللی یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان در مقابل استعمار انگلیس اظهار کرد: به روح همه شهدا خاصه شهدای عشایر عرب که در یکصد سال پیش در این منطقه علیه متجاوزان انگلیسی دفاع جانانه انجام دادند و به فتوای مجتهد وقت آیت‌الله سید کاظم یزدی طباطبایی جانانه ایستادند، درود می‌فرستیم.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان گفت: «کنگره جهاد عشایر عرب خوزستان» بازسازی روزهای ایستادگی عشایر عرب استان مقابل استعمار انگلیس است.

وی اضافه کرد: در واقعه آن روز نیروهای متجاوز انگلیسی ننگی انجام دادند و مردم ولایتمدار و شیعیان علی ابن ابیطالب(ع) را به توپ بستند که عزیزان ما مظلومانه در مقابل آن متجاوزان ایستادند.

دبیر کنگره جهاد عشایر عرب خوزستان با بیان اینکه امروز این واقعه به دست فرزندان آنها بازسازی شده است تصریح کرد: عشایر عرب در یکصد سال پیش در منطقه و به فتوای مرجعیت وقت، علیه متجاوزان انگلیسی دفاع جانانه‌ای انجام داده و به شهادت رسیدند.

* تقدیم شهدای مدافعان حرم تداوم‌بخش عرصه‌های جهاد در دفاع مقدس است

استاندار خوزستان گفت: تقدیم شهدای مدافعان حرم در سوریه و عراق، تداوم بخش همان عرصه‌های جهاد و شهادت در هشت سال دفاع مقدس است.

عبدالحسن مقتدایی در کنگره بین المللی یکصدمین سالگرد شهدای واقعه جهاد عشایر خوزستان اظهار کرد: زیبایی این کنگره عظیم به این است که همه دور هم هستند و به عنوان نماد وحدت و انسجام در کنار هم بوده و برای هدفی واحد کار و تلاش می‌کنند.

وی با تجلیل از شهدای جهاد عشایر خوزستان با استناد به بیانات امام راحل که عشایر ذخیره انقلاب هستند افزود: عشایر ما در یکصد سال اخیر افتخارات بزرگی آفریده‌اند و این مسیر تا به امروز همگام با آرمان‌های ولایت و نظام و انقلاب همراه بوده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همه عشایر ما اعم از عرب، لر و بختیاری از افتخارات خوزستان هستند و در شرایط سخت و دشوار همواره یار و یاور و مددکار هم بوده‌اند.

مقتدایی با تاکید بر اینکه عشایر عرب خوزستان از افتخارات ماندگار هستند گفت: نقش عشایر استان در مبارزات رژیم ستمشاهی، جهاد در مقابل نیروهای متجاوز انگلیسی در سال 1293 و هشت سال دوران دفاع مقدس از جمله این افتخارات است.

وی با اشاره به نقش عشایر در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز هیچ مرزی بین اقوام وجود نداشت و آنچه بود اسلام و دفاع از میهن بود.

استاندار خوزستان در پایان، با تاکید بر اینکه به یمن نظام مقدس جمهوری اسلامی همه اقوام اعم از لر و بختیاری از حقوق مساوی برخوردار هستند افزود: تقدیم شهدای مدافعان حرم در سوریه و عراق، تداوم بخش همان عرصه‌های جهاد و شهادت در هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش خوزنیوز؛ عشایر خوزستان در سال 1293 به فتوای مرجع شیعی آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب عروه الوثقی در برابر نیروهای متجاوز انگلیسی ایستادند و شکست سختی را بر آنها وارد کردند.

یادمان شهدای عشایر خوزستان به امر ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در روستای گمبوعه، حوالی شهرستان حمیدیه در غرب اهواز احداث شده است.

میهمانان شرکت‌کننده در روز نخست این کنگره، با حضور در یادمان شهدای واقعه جهاد عشایر خوزستان، نسبت به شهدای این واقعه ادای احترام کردند.

در روز نخست این کنگره، واقعه بازسازی شده جهاد عشایر خوزستان اجرا و نیز آداب و سنن عشایر عشایر به نمایش گذاشته شد.

روز نخست این کنگره دیروز در روستای گمبوعه حمیدیه برگزار شد و امروز، دومین روز و اختتامیه این مراسم است.

اخبار مرتبط:

پیام آیت‌الله سبحانی به کنگره بین‌المللی جهاد عشایری خوزستان
سلام ویژه مقام معظم رهبری به عشایر عرب خوزستان
کشورهای تحریم کننده بدانند از عملکردشان پشیمان می‌شوند
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار