تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۸۳۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر تاکید کرد:
لزوم توجه به نکات فنی برای کنترل بازار ایام نوروز در خرمشهر
فرماندار خرمشهر بر لزوم توجه به نکات فنی بازار برای کنترل بازار ایام نوروز در این شهر تاکید کرد.

ولی‌الله حیاتی ظهر امروز در جلسه کنترل بازار در محل فرمانداری این شهر، اظهار کرد: باید تلاش کرد تمهیدات ویژه در ایام نوروز امسال متفاوت از سال گذشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر بنا باشد چون سال‌های گذشته کار کنیم، به طور حتم نیاز به این همه تغییر و تحول مدیریتی نیست و اگر قرار باشد تغییر جدیدی ایجاد نشود فلسفه وجودی همه ما زیر سئوال خواهد رفت.

فرماندار خرمشهر با تاکید بر لزوم اعمال خلاقیت و ابتکار در اتخاذ تمهیدات ویژه ایام نوروز امسال در تمام زمینه‌ها به خصوص المان و عمران شهر، افزود: در این راستا از شهرداری خواستارم با توجه به سفر مهمانان نوروزی به خرمشهر، پروژه‌های عمرانی را تا 25 اسفندماه جاری ساماندهی کنند تا مورد استفاده مهمانان نوروزی قرار گیرند.

حیاتی از واگذاری امور مربوط به بازار به جهادکشاورزی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون در کشور، متولی بازار و رسیدگی به مسائلی در خصوص تنظیم بازار بر عهده وزارت بازرگانی بوده اما امسال این رویه را به جهادکشاورزی واگذار کرده‌اند و تجربه نو در نوع خود قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی تجربه‌های بسیاری را در بحث پشتیبانی بازار و تنظیم قیمت‌ها دارد، خطاب به مسئولان جهادکشاورزی ادامه داد: جهاد در مرحله نخست باید ارتباطات خود را با اداره صنعت معدن و تجارت تقویت کرده و از تجارب چندین ساله  این اداره استفاده کند.

فرماندار خرمشهر، در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به امور فنی در کار بازار و مقوله عرضه و تقاضای کالا به برشماری برخی نکات فنی در این راستا پرداخت و گفت: یک نکته فنی راجع به بازار این است که بازار تابع قوه قهریه نیست، بازار مولود عرضه و تقاضاست و هیچ گاه قدرت قوه قهریه نمی‌تواند بازار را تنظیم کند.

وی تاکید کرد: میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است و قیمت مصوب شده را باید به دو نوع پیگیری کرد.

فرماندار خرمشهر، دیدگاه خود را در مورد قیمت‌های بازار خرمشهر، اعمال نرخ‌های اعمال شده در استان دانست و گفت: بر این اعتقادیم که باید آن چیزی که در استان اعمال شده به طور حتم در شهرستان نیز اعمال شود، اما بازار منطقه نیز ملاحظاتی ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: باید بازاریان را در نظر بگیریم و طوری عمل نشود که عرصه را بر بازار تنگ شده و از سود آوری فعلی آنها نیز کاسته شود.

حیاتی با بیان اینکه بحث یارانه‌ای و سوبسیدی، عرضه آزاد را نباید از گردونه خارج کرد تصریح کرد: این سخن به این معناست که باید هم قیمت مصوب یارانه‌ای داشته و هم در کنار آن قیمت آزاد برخی از محصولات را کنترل کنیم تا در صورت مواجه با چالش کمبود بتوانیم از سهمیه آزاد آن را جبران کنیم.

*تاکید بر عرضه محصولات درون استانی با کیفیت

فرماندار خرمشهر با اشاره به بحث میوه و تره‌بار، بر عرضه محصولات درون استانی با کیفیت تاکید کرد و گفت: در بحث میوه، اولویت باید این باشد که از میوه‌های مرغوب استفاده شده و تا حد امکان از میوه‌های درون استان در بازار وارد کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص بحث مکان‌های عرضه میوه چند نکته را باید مدنظر داشت که نکته نخست می‌تواند این باشد که عرضه میوه در محلی جانمایی شود که در معرض عموم بوده و شرایط ترافیکی در مکان‌ها را مد نظر قرار داد.

رئیس شورای اداری خرمشهر، وظایف ارگان‌های مختلف در این راستا را یادآور شد و گفت: بهداشت باید به جد نظارت بر مواد خوراکی را پیگیری کرده و بر تاریخ مصرف و انقضای مواد غذایی نظارت کند و تعزیرات گشت بازرسی متشکل از بهداشت، اماکن، اصناف، نماینده جهاد نیز به صورت مرتب بازار را رصد کرده و تا پایان ایام نوروز گشت‌ها استمرار داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم اعمال مدیریت در این راستا، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این وظیفه بر عهده جهادکشاورزی است اما صنعت و معدن همچنان متولی تنظیم بازار و رهنمون جهاد کشاورزی خواهد بود تا همه بتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم.

حیاتی در پایان با بیان اینکه این مقوله را باید با تدبیر و عقلانیت مدیریت کرد و از برخورد احساسی و شتاب زده و غیرکارشناسی با مقوله بازار و عرضه و تقاضا خودداری کرد، افزود: امیدواریم با تعامل، همدلی و همفکری همه اعضاء، امسال بتوانیم این ایام را مدیریت کرده و رضایت شهروندان به خصوص مهمانان نوروزی را فراهم کنیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار