تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۸۴۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس هیات مدیره انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی:
حل مشکل بیمه‌ای معلولان در دولت یازدهم پس از سال‌ها بی‌توجهی

رییس هیات مدیره انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی کشور بااشاره به مشکلات بیمه‌ای معلولان توانبخشی گفت:‌ متاسفانه در چند سال گذشته توجهی به این موضوع نمی‌شد اما در دوره جدید با حمایت‌های دولت و وزیر کار و رفاه اجتماعی، این مشکل حل و مقرر شد تمام معلولان حداقل بیمه پایه‌ داشته باشند.

سعید سعدآبادی در خصوص هزینه نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز توانبخشی و پوشش بیمه‌ای آنها، گفت: هزینه نگهداری بیماران در مراکز متفاوت است، به طوری که برخی بیماران به لحاظ شرایط جسمانی که دارند نمی‌توانند خود را کنترل کنند و قطعا هزینه نگهداری این نوع از بیماران در مراکز شبانه‌روزی مطابق برآوردی که انجام شده، حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است. این هزینه برای بیماران دیگری که سرپا هستند، کمتر خواهد بود، البته هزینه نگهداری بیماری که کنترل ندارد، در بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه ماهانه حدود 50 تا 60 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر وجود مشکلات مراکز توانبخشی به لحاظ تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: برای نگهداری هر معلول در مراکز توانبخشی به طور میانگین 800 هزار تومان نیاز داریم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 2000 مرکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی در کشور مشغول به ارائه خدمت به معلولان و سالمندان هستند که همگی در مجموعه بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند. این مراکز توسط انجمن عالی مراکز توانبخشی کشور ساماندهی شده‌اند و در حال حاضر در استان‌های مختلف خدمات متفاوت ارائه می‌کنند.

پوشش بیمه‌ تکمیلی معلولان و سالمندان از مشکلات پیش روی این قشر

رییس هیات مدیره انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی کشور تاکید کرد: ارائه خدمات توسط پرسنل مراکز کار بسیار دشواری است و می‌توان شغل این افراد را یکی از مشاغل سخت جامعه محسوب کرد.

سعدآبادی درخصوص پوشش بیمه‌ای پرسنل و بیماران مراکز توانبخشی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته توجهی به این موضوع نمی‌شد اما در دوره جدید با حمایت‌های دولت عنوان شد که هر نوع پیشنهاد بیمه‌ای برای بهبود شرایط پرسنل و بیماران مراکز ارائه شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد که در همین راستا پیشنهاداتی را ارائه کردیم و قول‌های مساعدی نیز داده شد که در وهله اول بودجه مناسبی برای پوشش بیمه‌ای کارکنان تخصیص داده شد و برای افرادی هم که در مراکز نگهداری می‌شوند، بودجه‌ای در نظر گرفته شد در حقیقت افراد معلول و سالمندی که دارای خانواده هستند از طرف خانواده‌ها بیمه می‌شوند و آنهایی که در مراکز به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: مقرر شد تمام معلولان حداقل بیمه پایه‌ای را داشته باشند،‌ اما مشکل اصلی درخصوص بیمه مکمل و تکمیلی است که با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی معلولان و سالمندان، پوشش‌های بیمه‌ای مکمل زیر بار پرداخت این هزینه‌ها نمی‌روند که امیدوارم این مشکل به زودی حل شود.

رییس هیات مدیره انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی کشور ادامه داد: در حال حاضر در کشور دولت به صورت ماهانه یارانه 400 هزار تومان را برای افرادی که در مراکز توانبخشی شبانه روزی نگهداری می‌شوند پرداخت می‌کند که این رقم در سال گذشته 310 هزار تومان بود. با توجه به اینکه در خصوص پرداخت این رقم در سال گذشته افزایشی نداشتیم اما افزایش آن به مبلغ 400 هزار تومان کمک خوبی به مراکز توانبخشی است، البته با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که برای این افراد وجود دارد، مبلغ 800 هزار تومان به صورت میانگین برای نگهداری آنها نیاز است. رقم یارانه برای مراکز روزانه در حال حاضر 265 هزار تومان است.

سعدآبادی با اشاره به مطرح کردن مشکلات معلولان و سالمندانی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: دادن شعار در خصوص حل مشکلات و معضلات معلولان کاری از پیش نمی‌برد و باید مشکلات بودجه‌ای و بیمه‌ای معلولان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و به صورت عملیاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عرصه ورود پیدا کنند تا مشکلات آنان حل شود. درخواستمان از مجلس و نمایندگان این است که درخصوص بودجه تخصیصی به این مراکز توجه ویژه‌ای کنند تا از طریق این بودجه بتوان تجهیزات مورد نیاز و کمبودها را تامین کرد.

لزوم چاره‌اندیشی دولت در خصوص تامین مواد پروتئینی و غذایی سالمندان و معلولان

وی با اشاره به موضوع تامین سبد امنیت غذایی برای معلولان و سالمندانی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند، گفت: دولت سبد امنیت غذایی را برای محرومان در نظر گرفته اما به اعتقاد من محروم‌تر از سالمندی که کسی را ندارد و با مشکلات زیادی روبرو است، وجود ندارد، برهمین اساس با توجه به اینکه این افراد عضوی از جامعه هستند، باید در خصوص تامین مواد پروتئینی و غذایی آنها در قالب سبد امنیت غذایی، دولت چاره‌اندیشی کند.

کیفیت نامناسب تجهیزات توانبخشی تولید داخل برای معلولان

رییس هیات مدیره انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی کشور درخصوص تولید وسایل مورد نیاز معلولان در کشور نیز گفت: در حال حاضر تجهیزاتی که برای معلولان در داخل تولید می‌شود به لحاظ کیفی مناسب نیستند و دلیل پایین بودن کیفیت‌ها، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به اختصاص بودجه 100 میلیارد تومانی توسط دولت برای مراکز توانبخشی تاکید کرد: اگر این بودجه در سال آینده پرداخت شود، مراکز می‌توانند تجهیزات موردنیاز خود را تامین کنند. امیدواریم این بودجه هرچه زودتر اختصاص پیدا کند و باعث شود بخشی از مشکلات مراکز توانبخشی مرتفع شود. در صورت تخصیص این بودجه به هر مرکز بین 15 تا 20 میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین نیز گفت: نظرات خود را برای تصویب این قانون ارائه کردیم تا برخی تسهیلات بانکی برای ساخت مراکز پرداخت شود و خیرین بتوانند در ساخت این مراکز کمک کنند. در حال حاضر تعرفه گاز این مراکز تعرفه عمومی است اگر در این زمینه هم تسهیلاتی پرداخت شود کمک قابل توجهی به این مراکز خواهد بود.

سعدآبادی درخصوص ارائه خدمات به معلولان و سالمندان در این مراکز گفت: شاید ادعای گزافی نباشد که بگوییم خدمات ارائه شده در کشور از بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته نیز از سطح بالاتری برخوردار است. دلیل بالا بودن کیفیت ارائه خدمات را نیز می‌توانیم داشتن نیروی انسانی متعهدی عنوان کنیم که با بهره‌گیری از فرهنگ ایرانی – اسلامی و با نیت خیرخواهانه به عنوان سرمایه بزرگ برای مراکز توانبخشی محسوب می‌شوند. برهمین اساس باید تلاش کنیم با ایجاد حداقل امکانات حقوق و بیمه برای این نیروی انسانی از این ظرفیت بزرگ به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی کشور در پایان با اشاره به نزدیکی ایام نوروز از همه مسوولان درخواست کرد با بازدید از این مراکز از نزدیک با مشکلات سالمندان و معلولان آشنا شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار