تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۸۴۰۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارایی اقتصاد مقاومتی در گروی قانون گرایی همگانی است
یک اقتصاد دان گفت: همه ما بايد قانون گرا شويم وگرنه اقتصاد مقاومتي كارايي لازم را نخواهد داشت.

عبدالمجيد آهنگري در كارگاه آموزشي گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي با تأكيد بر تأمين اجتماعي كه روز 14اسفند در اهوازبرگزار شد، اظهار كرد:روابطمان با کشورهای دیگر بايد منطقي و عقلاني باشد.همچنین اصل شايسته سالاري را رعايت كنيم تا افراد كارآمد لايق در سيستم انتخاباتي کشور انتخاب شوند.اگر به درستی برنامه ريزي و موانع را خوب شناسايي نكنيم علیرغم تلاش هاي بسيار با شكست مواجه می شويم.

وی افزود:بخش كشاورزي اهميت زيادي داردو این بخش جدای از منابع آبي نيست.پس با اين مشكلاتي كه ما در زمينه آب داريم، ممكن است بخش كشاورزي از بين برود.

آهنگری با بيان اين كه كشور شوروي بسيار قدرتمند و همطراز با آمريكا بوده است، تصریح کرد:كشور شوروي چه از لحاظ نظامي و چه از لحاظ اطلاعاتي بسيار قوي بود اما به دليل انتخاب مسير غلط و با شعاردهی، شكست خورد و به گفته گورباچوف اقتصاد شوروي ماشيني است كه در گِل گير كرده است.

وی عنوان کرد:كشور ژاپن نمونه اي از موفقيت، برنامه ريزي وشناخت راه صحيح است كه بعد از جنگ بسيار ويرانه بود اما با بكارگيري نيروي انساني كه از هر چيزي مهم تر است، موفق و به كشوري پيشرفته تبديل شد؛ بنابراين بايد از كل تاريخ درس بگيريم تا موفق شويم.

این اقتصاد دان ادامه داد:توسعه حركتي يك دست و اجتماعي است يعني ابعاد سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بايد با هم هماهنگ باشند زيرا اگر در يكي از ابعاد به خوبي عمل نكنیم، در همه ابعاد دچار مشكل مي شویم.

آهنگري با بيان اين كه اقتصاد ما به نفت وابسته است، خاطرنشان کرد: بودجه دولت بين 50 تا 60 درصد وابسته به نفت است. پس براي اين كه وابستگي خود را به نفت كم كند يا بايد بودجه خود را از ماليات هاي مردم بدست آورد يا سراغ بانك مركزي برود و بنابراين بخشي را از مردم مي گيرد. اگر دولت بخواهد از بانك مركزي بودجه اي دريافت كند، درصد نقدينگي بالا مي رود. بنابراين شناخت حركت اگر درست نباشد به هدف نمي رسیم.

وي افزود:در ابتدا بايد موانع ساختاري را برطرف كنيم که از این موانع می توان به بزرگ بودن دولت، حكومتي بودن اقتصاد كشور و وابستگي اقتصاد به نفت اشاره کرد.همچنين سيستم بانكی بايد به مثابه جريان خون رساني باشد.این در حالی است که هم اکنون در بانك ها نقل و انتقال پول صورت نمي گيرد و آن ها رابطه خارجي با كشورهاي ديگر ندارند.

اين اقتصاددان تصريح كرد:اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتي موفقی داشته باشیم بايد كاملا علمي و كارشناسي باشد.اقتصاد مقاومتي صرفا اقتصادي خرد نيست بلكه فراتر از اين است.علمي و كارشناسانه بودن يعني شاخص هاي اقتصاد مقاومتي را بدانيم و ميزان موفقيت و شكست ما در این نوع اقتصاد مشخص شود.

آهنگری گفت:شاخص بهره وري در جريان توسعه شاخصي بسيار مهم است،زيرا عصاره مشكلات، خود را در این شاخص نشان مي دهد و عامل اصلي بهره وری، نيروي انساني است.

وي ادامه داد:فساد اقتصادي مانع بسيار مهمي است كه به این دلیل منابع هدر مي رود.در طول اين سال ها بخشي از منابع ما به دليل فساد اقتصادي به هدر رفته است. براي از بين بردن فساد، بايد اصطلاحاتي را انجام دهيم و اين فساد با شعار برچیده نمي شود.

آهنگري درباره اصطلاحات مورد نیاز کشور برای از بين بردن فساد اقتصادي، بیان کرد:اين اصطلاحات شامل شفافيت بخشی عملكرد افراد، سرمايه اجتماعي و تأمين اجتماعي می شود.سازمان تأمين اجتماعي به مفهوم كلي نقش كليدي در مسير حركت دارد زیرا این سازمان نهادي بسيار مهم است كه بايد به موقع نسبت به تأمين بيمه و مشكلات مردم عمل كند.

اين اقتصاددان افزود:دولت بايد به سازمان تأمين اجتماعي توجه بيشتري كند و نيازهاي آن را برطرف کند و به آن بها دهد تا مسير توسعه با دشواري روبرو  نشود.

وی اظهار كرد:اكر مي خواهيم موفق شويم بايد انسجام در مسائل سياسي را هم مورد توجه قرار دهیم.اگر سيستم انتخابي ما كارايي لازم را نداشته باشد، مجلس مناسبي به وجود نخواهد آمد و در آنجا تصميم گيري هاي قوي صورت نخواهد گرفت و زحمات افراد تلاشگر به هدر مي رود؛ پس مجلس نيازمند سيستم انتخاباتي درست است.

آهنگری تصریح کرد:جذب سرمايه گذار خارجي يكي از راهكارهاي مقابله با از بين بردن وابستگي كشور به نفت است.تمام كشورهاي موفق مانند چين، مالزي و تركيه بدون استثناء در اين زمينه موفق بودهاند.البته ممكن است آسيب هايي وارد شود اما اين آسيب ها گريزناپذير هستند و كمبود منابع ما اين امكان را به ما نمي دهد كه از اين كار دست بكشيم پس ناچار به كمك دیگر کشورها هستيم.

این اقتصاددان گفت:ما بايد از تجربه ساير ملت ها استفاده كنيم.كشورهايي مانند تركيه، برزيل و كره هم شرايطي مانند ما را داشتند اما موفق شدند، پس ما هم موفق مي شويم.دليل اصلي موفقيت آن ها در ساختارهاي حقوقي، سياسي و اداري نهفته بود پس بايد ببينيم اين كشورها چه ساختاري داشته اند كه توانستند به موفقيت دست پيدا كنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار