تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۸۴۱۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
رفع مشکل ریزگرد‌ها مستلزم مشارکت تمام وزارتخانه‌ها است
مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: سازمان محیط زیست به تنهایی مسئول مقابله با ریزگرد‌ها نیست.

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز با اشاره به مشکل اخیر ریزگرد‌ها اظهار کرد: محیط زیست مسبب ایجاد این مشکل و همچنین تنها ارگان مسئول و توانا برای رفع این مشکل نیست.

وی تصریح کرد: ما در حوزه اجرایی نظرات خود را اعمال می‌کنیم اما کار اجرایی انجام نمی‌دهیم و در واقع وزارتخانه‌های بسیاری باید وارد میدان عمل شوند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان، از ابلاغ رسیده به وزارتخانه‌های اصلی و مرتبط درباره مواجه با مشکل ریزگرد‌ها در روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد و افزود: در این ابلاغ، وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها تعیین شده است.

لاهیجان‌زاده، به برشماری برخی وظایف تعیین شده برای وزارتخانه‌های مختلف در این ابلاغ پرداخت و با اشاره به وظایف وزارت نفت به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم و تاثیر گذار در این راستا، عنوان کرد: در بحث هورالعظیم وزارت نفت موظف شده تا تمام موانع و محدودیت‌هایی که باعث شده آب به صورت مناسب به تالاب نرسد را بردارد و در‌‌ رهاسازی آب به این هور نیز مشارکت کامل داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین از وزارت نفت خواسته شده به جز ورود به مبحث هورالعظیم، نسبت به تثبیت 50 هزار هکتار از اراضی در سطح استان خوزستان که در اختیار این وزارتخانه بوده و کانون ریزگرد‌ها نیز است، اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، از وجود 30 هزار هکتار دیگر به عنوان کانون ریزگرد‌ها به جز اراضی در اختیار وزارت نفت خبر داد و گفت: 30 هزار هکتار دیگر به عنوان کانون ریزگرد‌ها تعیین شده که قرار است 3 هزار هکتار آن توسط سازمان جنگل‌ها مالچ پاشی شود و در مورد بقیه این اراضی نیز تثبیت و نهال کاری و پخش سیلاب از جمله وظایف تعریف شده است.

وی در ادامه، تامین حق‌آبه تالاب، مشارکت در ساماندهی تالاب‌ها و ورود در عرصه آموزش جوامع محلی را از جمله وظایف وزارت نیرو در این میان برشمرد.

لاهیجان‌زاده، وظایف برخی ارگان‌ها در مقابله با این پدیده طبیعی را ارتقای سیستم دانست و افزود: سازمان هواشناسی مکلف شده نسبت به ارتقای سیستم پیش بینی گرد و غبار اقدام کند و برای این امر نیز اعتباری منظور شده است.

وی ادامه داد: همچنین اعتباری برای فرودگاه تعیین شده تا به ارتقای سیستم خود اقدام کرده و مسائل مربوط به تاخیر یا لغو پرواز‌ها به دلیل گرد و غبار را به حداقل برساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر اینکه وظیفه محول شده به سازمان محیط زیست تنها ارتقای سیستم سنجش آب و هوا است، خاطرنشان کرد: تنها وظیفه محیط زیست ارتقای سیستم سنجش آب و هوا خود است و نظارت بر تمام اقدامات نیز به وزارت کشور محول شده که در استان، استاندار خوزستان به نمایندگی از وزارتخانه مسئول این کار است.

لاهیجان‌زاده با تاکید بر اینکه رفع مشکل ریزگرد‌ها مستلزم مشارکت تمام وزارتخانه‌ها است، متذکر شد: تمام وزارتخانه‌ها موظف هستند به وظایف خود در این راستا عمل کنند و انتظار می‌رود مطالباتی که از محیط زیست در قبال این امر می‌شود به‌‌ همان شدت از سایر وزارتخانه‌های مرتبط نیز درخواست شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار