تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۴۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیل ویندر لیندن:
موسیقی علوانیه ارتباط میان فرهنگ ها را نشان می دهد
یك فعال موسیقی بین المللی گفت: موسیقی علوانیه ارتباط میان فرهنگ ها و نزدیکی انسان را نشان می دهد.

نیل ویندر لیندن که اخیرا در جشنواره فیلم های علمی اهواز شرکت داشت بیان کرد: در انتخاب موسیقی های عربی هیجان خاصی پیدا می کنم و آن به دلیل ارتباط مفاهیم و معانی و همچنین تاثیر گذاری آنها است.

مدیر و هماهنگ کننده جشنواره های موسیقی هلند و ابوظبی و شرکت کننده در جشنواره علمی فیلم اهواز افزود: بسیاری از موسیقی های شرقی از جمله موسیقی‌ ام کلثوم گرفته تا علوانیه را گوش می دهم. می دانم که سبک علوانیه در این منطقه بسیار معروف هست و مخاطبان زیادی دارد و با توجه به اینکه یک موسیقی اهوازی است اما در بین مردم کویت و سعودی و دیگر کشورهای عربی همچون عراق به شهره رسیده است.

وی عنوان كرد: مایلم کلمات و دیالوگ های شعر را متوجه بشوم حتما این اشعار را برای دوستم که در ابوظبی است و تخصص در شعر دارد، ارسال می کنم و حتما مفهوم و معنی آنها را می پرسم.

 لیندن گفت: مطمئنم که این موسیقی ارتباط بین کشورها را نشان می دهد. به خصوص در زبان شعر این موسیقی ارتباط های بسیاری دیده می شود که سبک بسیار جالبی دارد. دلایل مهمتری نیز وجود دارد که متاسفانه دانشگاه ها از آموزش این موسیقی ها بی بهره هستند.

مدیر و هماهنگ کننده جشنواره های موسیقی هلند و ابوظبی اظهار كرد: وقتی از این موسیقی برای دوستانم در هلند توضیح دادم جواب دادند که ما اینگونه موسیقی ها را در تالاب ها شنیدیم و این فرهنگ تا شرق عراق هم امتداد پیدا می کند و مردمان آن بسیار با چنین موسیقی هایی ارتباط برقرار می کنند و توانسته اند ابداع هایی برای خودشان داشته باشند.

وی ادامه داد: علوانیه وسعت بسیار زیادی بین کشورها دارد. برای من فرهنگ ها و ارتباطشان و نزدیکی آنها به یکدیگر بسیار جالب توجه بود. در سفرم به اهواز به دنبال کسانی بودم که به لیست خود اضافه کنم كه علوانیه و بسیاری از فیلم هایی که نمایش داده شدند، برایم خوشایند بودند.

لیندن تاکید کرد: همیشه آمادگی خودم را برای ارتباط فرهنگی و هنری با این منطقه اعلام کرده ام.

موسیقی علوانیه یکی از سبک های موسیقی جنوب ایران است. مرحوم علوان الشویع این سبک را به شهرت رساند و این نوع موسیقی پس از مدت کوتاهی فراملی شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان از جانب اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مسئول تکمیل پرونده ثبت این اثر است.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: موسیقی علوانیه
:
:
:
آخرین اخبار