تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۸۴۳۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستگيري دو متخلف قاچاق پرندگان شكاري در آبادان
خوزنیوز: دو متخلف قاچاق پرندگان شكاري بالابان و بحری در شهرستان آبادان دستگیر شدند.

به گزارش خوزنیوز؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان با بیان این مطلب گفت: مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان بعد از پایش نامحسوس و کسب اطلاعات در خصوص نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری توسط دو نفر شهر آبادان طی دو هفته اخیر ،ضمن اخذ دستور ورود و بازرسی منزل از مقام محترم قضایی ضمن کشف 3 بهله پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری در منزل اقدام به دستگیری دو نفر متخلف نموده که با دستور  مقام قضایی روانه زندان شدند.

سید احمد موسوی آزاد گفت: از این متخلفین یک دستگاه خودرو پژو 405 که ادوات نگهداری شکار پرندگان شکاری در آن جاسازی شده بود نیز توقیف گردید و ضمن طرح شکایت و پیگیری محکومیت متخلفین ،مطالبه ضرر و زیان وارده به میزان ششصد میلیون ریال در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است ؛ بالابان یا چَرخ (چَرغ) یا صَق‍ر (نام علمی: Falco cherrug) از بزرگ‌ترین انواع شاهین و از محبوبترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت آن در دهه‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌است.زیستگاه بالابان از شمال و مرکز چین تا اروپای مرکزی امتداد دارد و بیشترین جمعیت آنها در چهار کشور قزاقستان، روسیه، چین و مغولستان زندگی می‌کنند. بیشتر بالابان‌ها پرندگانی مهاجرند و زمستان را به مناطق گرمتر می‌آیند اما برخی که در مناطق معتدلتر مثل مجارستان و بخش‌های جنوبی آسیای میانه زندگی می‌کنند مهاجرت نمی‌کنند. بالابان‌های مهاجر در مرداد و شهریورماه از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان برای زمستان‌گذرانی به ایران می‌آیند.

بَحری (شاهین یا شاهین بَربَری نیز نامیده می‌شود) (نام علمی: Falco pelegrinoides) پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین با جثه متوسط (تقریباً اندازه کلاغ) است. شبیه شاهین معمولی است اما کمی لاغرتر بوده و دم بلندتری دارد. بحری در غرب آسیا، شمال آفریقا و مناطق همسایه آنها در اروپا زندگی می‌کند. همچنین در ایران نیز یافت می‌شود و نیاز است در این کشور تحت برنامه حفاظتی قرار گیرد. زیستگاه بحری مناطق نیمه بیابانی و صخره‌ها و تپه‌های باز و خشک است. این پرنده گاه زیرگونه شاهین معمولی شمرده می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار