تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۸۴۴۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انواع عقرب ها و علائم عقرب گزیدگی
از نظر عوارض عقرب گزیدگی، عقرب ها بسته به دارا بودن دو نوع سم، سم های تخریب کننده سلولی و دیگری سم های موثر بر سیستم عصبی تقسیم بندی می شوند
خوزنیوز: دکتر احسان ولوی، فوق تخصص کلیه اطفال ضمن بیان اینکه انواع عقرب ها و علایم بالینی در انواع مختلف عقرب گزیدگی متفاوت است بیان نمود: از نظر عوارض عقرب گزیدگی، عقرب ها بسته به دارا بودن دو نوع سم، سم های تخریب کننده سلولی و دیگری سم های موثر بر سیستم عصبی تقسیم بندی می شوند.

ولوی اظهار داشت: عقرب گادیم که در منطقه خوزستان به وفور یافت می شود، مشخصا دارای مقادیر زیادی از سم تخریب کننده سلولی می باشد. این عقرب زردرنگ بوده و تنها قسمت عقربکهای آنها دارای رنگ قهوه ای است و هیچ جای دیگراز بدن عقرب دارای لکه قهوه ایی یا سیاه نمی باشد.

وی افزود: سم تخریب کننده سلولی باعث آسیب‌های شدیدی در پوست محل عقرب زدگی و عضلات زیر آن و خون می شود. تخریب این سلول‌ها می تواند باعث بروز پررنگ شدن ادرار و آسیب های شدید کلیوی گردد، بعلاوه سم عقرب گادیم بعداز انتشار در تمام بدن می تواند باعث آسیب های مغزی، قلبی، کلیوی، ریوی و گوارش گردد.

ولوی ادامه داد: معمولا محل گزیده شدن عقرب درد مختصری دارد و این باعث می شود عقرب زدگی جدی گرفته نشده و بیمار به سرعت جهت دریافت داروی ضد سم اقدام ننماید. زمان حیاتی دریافت داروی ضد سم در سه ساعت اول بعد از عقرب زدگی است و بعد از آن احتمال بروز عوارض بشدت افزایش می یابد.

این فوق تخصص کلیه اطفال گفت: آسیب های کلیوی باعث کاهش یا از دست دادن فعالیت کلیه و در نتیجه افزایش فشارخون و تجمع مواد زاید در بدن شده و می تواند تهدید کننده حیات باشد.

ولوی ادامه داد: عوارض قلبی و ریوی در 24 ساعت اول بعد از گزیدگی باعث نارسایی قلب و ریه و در نتیجه تهدید کننده حیات و سایر علایم بالینی می تواند شامل تشنج، تب، فشارخون بالا، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و عوارض گوارشی شدید باشد.

وی ضمن بیان اینکه عقرب هایی که دارای سم موثربر سیستم عصبی می باشند به دو دسته عقرب توسن و عقرب های سیاه تقسیم می شوند، افزود: مشخصه عقرب توسن این است که کاملا زردرنگ بوده و در هیچ جای بدن عقرب لکه های سیاه یا قهوه ای وجود ندارد.سم این این عقرب تمام سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ولوی افزود: شدت علایم گزیدگی عقرب توسن به میزان عقرب های سیاه نیست و به جز درد شدید و علایم مختصر سیستم عصبی شامل تهوع، استفراغ، آبریزش از دهان و به ندرت تشنج، عارضه تهدید کننده حیات قابل ملاحظه ای ندارد و لذا این بیماران اکثرا به صورت سرپایی تحت درمان با داروهای ضد سم و ضد درد قرارمی گیرند.

وی در پایان گفت: عقرب های سیاه دارای سموم تحلیل کننده عصبی شدید می باشد این عقرب ها می تواند کاملا سیاه بوده و یا تنها در قسمت هایی از بدن دارای لکه های سیاه باشد.علایم بالینی در این بیماران شامل درد شدید در محل گزش، احساس تنگی نفس، تهوع، استفراغ، شکم درد، سردرد، آبریزش شدید از دهان، کاهش سطح هوشیاری، عوارض قلبی و ریوی شدید تهدید کننده حیات است.
برچسب ها: عقرب ، عقرب گزیدگی
:
:
:
آخرین اخبار