تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۸۴۵۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
93، سالي پر فراز و نشيب براي صنعت مرغداری
عضو هيات مديره اتحاديه سراسري مرغ گوشتي كشور با بیان این‌که امسال برای صنعت مرغداري، سالي پر فراز و نشيب بوده است، گفت: از سقوط آزاد قيمت مرغ در نیمه نخست سال تا صدور بي‌رويه مجوز براي تاسیس واحدهاي مرغداري جديد، هر كدام به نوعی اين صنعت را دچار تلاطم‌ كرد.

محمد‌حسين زماني​راد اظهاركرد:​ در طول اين سال واحدهاي قديمي نيز در قالب طرح بهينه‌سازي، اقدام به افزايش ظرفيت و ارتقاي سطح توليدخود كردند و اين افزايش ظرفيت به علت عدم مديريت صحيح و هدايت نشدن به سمت ذخيره​سازي و صادرات موجب به هم زدن توازن عرضه و تقاضا شد به طوري كه اين مساله زمينه سقوط  قيمت مرغ تا 40 درصد زير قيمت تمام شده را فراهم كرد.

وي‌ افزود: در چنين شرايطي توليد كنندگان‏، مرغ خود را با قيمت​هاي پایین روانه بازار كردند در نتيجه اکنون و در آخرين روزهاي سال سرمايه مرغداران به صفر رسيده است به طوري كه تعداد زيادي از آن‌ها از چرخه توليد خارج شدند و قادر به پرداخت بدهي​هاي خود نيستند.

زمانی‌راد با گلایه از بی‌توجهی به مرغداران تصریح کرد: در سال جاری مرغ زنده با قيمت پايين از مرغداران خريداري می‌شد اما با اعمال سودهاي نامتعارف به دست مصرف كنندگان مي‌رسيد که در واقع سودهاي كلان حاصل از فروش مرغ، به جيب واسطه​ها مي‌رفت.

عضو اتحاديه سراسري مرغ گوشتي كشور با اشاره به افزايش ناگهاني قيمت مرغ در روزهاي پايانی سال اظهار‌كرد: متضرر شدن مرغداران به حدي رسيد كه بنا بر تصمیم دولت، ميزان توليد در سه ماهه آخر سال كاهش یافت و به همين دليل قيمت مرغ، به صورت ناگهانی بالا رفت.

وی بیان کرد: سرچشمه اصلی گرانی مرغ، جوجه یک روزه است که در بهمن‌ماه قیمت هر قطعه آن به مرز 2 هزار تومان رسید و  تاکنون قیمت آن تغییری نداشته است. جوجه برای مرغدار، یک نهاده است و اگر قیمت آن بالا رود هزینه‌های تولید مرغدار افزایش می‌یابد و دولت باید برای بخش تولید طوری برنامه‌ریزی کند که هم تولیدکننده جوجه یک‌روزه و هم مرغدار متضرر نشود.

زمانی راد خاطرنشان‌كرد: با توجه به اين مشكلات آيا زمان آن نرسيده است كه به منظور جلوگيري از نابودي صنعت مرغداري كشور، با تصويب قوانين و تسهيل زمينه صادرات، اين صنعت را  از  ورشكستگي نجات دهيم.

عضو اتحاديه سراسري مرغ گوشتي كشور گفت: از دولت مي​خواهيم تا برای جلوگيري از خروج مرغداران از چرخه توليد، كمك​هاي مالی بالا عوض و يا كم بهره به توليد كنندگان مرغ كند تا این تولیدکنندگان قادر به ادامه توليد باشند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: صنعت مرغداری
:
:
:
آخرین اخبار