تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۸۴۵۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهواز نماینده ایران در رقابت پایتخت جهانی کتاب است
روز گذشته (20 اسفند 93) آیین نکوداشتی به مناسبت انتخاب کلانشهر اهواز به عنوان نخستين پايتخت کتاب ايران در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

همايون قنواتي ، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، در اين آيين گفت: شنيدن خبر انتخاب اهواز به عنوان پايتخت کتاب ایران از طرف وزارت ارشاد  و يونسکو خبري بسيار مسرت‌بخش بود.

وي بيان کرد: انتخاب اهواز به عنوان پايتخت کتاب ايران با لطف و همدلي  اهالي فرهنگ، سازمان‌هاي مردم ـ نهاد استان، مديران استان و همه کساني که علاقه‌مند به شهرشان اهواز هستند و احساس مي‌کنند که بايد تنفس تازه‌اي در حوزه فرهنگ و کتاب داشته باشيم به دست آمد.

او خاطرنشان کرد: از ابتدا که اين موضوع مورد توجه وزارت ارشاد قرار گرفت دوستاني در سازمان‌هاي مردم ـ نهاد بسيار علاقه‌مند به ورود در اين حوزه بودند و طرح‌هايي را ارايه دادند.

مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستانم با بيان اين که بعد از بررسي اين طرح در دستگاه‌هاي اجرایي استان چندين مساله مطرح شد توضيح داد: برنامه‌هاي پايتخت کتاب باید بسيار فراگير و عمومي باشند تا بخش قابل توجهي از مردم را در حوزه ترويج کتابخواني تحت پوشش قرار دهد.

قنواتی با تاکید بر این که طرح‌ها در اهواز بايد ارزان و قابل دسترسي باشند ادامه داد: بخش مهمي از اين طرح‌ها بر اين اساس بود که به اقوام و تنوع فرهنگي در خوزستان توجه داشته باشد و نيازهاي همه مردم را استان مد نظر قرار دهد.

وي اظهار کرد: همچنين سعي شد در خصوص بخشي از مسايل که مربوط به آسيب‌هاي استان مثل مشکلات زيست محيطي هستند کتاب‌هايي تهيه شود تا سطح آگاهي مردم را بالا ببرند.

قنواتي با بیان این که ما سعي کرديم استعداد و توان استان و جايگاهي که استان در ادبيات دارد را نشان دهيم ابراز امیداوری کرد: در سال 2017 میلادی اهواز بتواند کانديدای خوبي براي جمهوري اسلامي در دنيا باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: حتي اگر اين اتفاق نيفتد ما باز تلاش‌مان را خواهيم کرد تا سال آينده سال توجه به کتاب و کتابخواني و ترويج آن در استان باشد.

او تصریح کرد: اين حرکت ما گامي است در زمینه فرمايشات و دغدغه‌هايي که مقام معظم رهبري بيان کرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان سپس شهردار اهواز گفت: انتخاب اهواز به عنوان پايتخت کتاب ايران حاصل تلاش مديران و ارایه طرح‌هايي بود که در سازمان‌هاي مردم ـ نهاد انجام شد.

وي توضيح داد: هدف ما فقط شرکت در رقابت نيست بلکه ما بايد تلاش کنيم که مردم پايتخت کتاب شدن اهواز را حس کنند و اين احساس بايد به عموم مردم شهر برسد.

موسوي با اشاره به توسعه کتاب و کتابخواني گفت: هدف ما توسعه متوازن است. هر دولتي با شعار خاصی کارش را آغاز کرده است اما آن چه که مردم ما مي‌خواهند و سياست راهبردي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است  توسعه متوازن است که شامل همه نيازهاي جامعه است.

شهردار اهواز با بیان این که نبايد تنها بخش خاصي از جامعه را مورد توجه قرار داد بلکه بايد با همکاري به توسعه رسید خاطرنشان کرد: پتانسيل اقتصادي استان ما خيلي بالا است چراکه شرکت‌هاي بزرگي در استان ما فعالیت می‌کنند اما گردش‌ مالي آنها در تهران صورت مي‌گيرد.

وي با تاکید بر اين که در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخواني تنها نهادهايي هم چون نهاد کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مسؤول نيستند یادآوری کرد: زماني که انگليسي‌ها در پالايشگاه نفت حضور داشتند به ساخت همه امکانات فرهتگي در منطقه اقدام کردند. ما هم بياييم با روش‌هاي ديني و طبق موازين جمهوري اسلامي  کارهاي فرهنگي انجام دهیم.

موسوي با بيان اين که انتخاب اهواز به عنوان پايتخت کتاب ایران نقطه آغاز است گفت: اگر مشارکت همه جانبه نباشد اين حرکت  در حد اسم باقي مي‌ماند و اتفاق جديدي نخواهد افتاد.

به گزارش ایسنا همچنین سيد علي آبادي، عضو هيات داوران و عضو دبيرخانه انتخاب پايتخت کتاب ايران، اظهار داشت: 63 شهر در اين رويداد شرکت کردند و پروندهاي آنها بررسي و کاملا بي‌طرفانه امتياز داده شد. در داوري مقدماتي فاصله اهواز با ديگر شهرها آن قدر زياد بود که معلوم بود اهواز بايد پايتخت کتاب می‌شود.

او توضيح داد: روز داوري نهايي که دقيقا يک هفته قبل از ماجراي ريزگردها بود اهواز به عنوان پايتخت کتاب ایران انتخاب شد.

آبادی ادامه داد: در ابتدا فکر مي‌کردند شهرهايي که از نظر ناشران، کتابخانه‌ها و امکانات صنعت نشر جزو شهرهای برخوردار هستند انتخاب مي‌شوند اما انتخاب پايتخت کتاب ايران جهت‌گيري متفاوتي داشت و از همان ابتدا جهت‌گيري آن مبتني بر آينده بود.

عضو هيات داوران و عضو دبيرخانه انتخاب پايتخت کتاب ايران بيان کرد: انتخاب پايتخت کتاب امسال بر اين اساس بود که کدام شهر اشتياق بيشتري براي پايتخت کتاب شدن دارد، کدام شهر برنامه‌هاي متنوعي براي ترويج و توسعه کتابخواني ارایه می‌کند و کدام شهر  زيرساخت‌هاي اين حوزه را فراهم مي‌آورد.

او گفت: در بحث انتخاب پايتخت کتاب ایران تنها شهرهايي برنامه‌هاي‌شان مورد قبول واقع شد که هم شهردار و هم مديران ارشاد آن شهر طرح‌ها را امضا کرده باشند.

به گفته آبادي: مهمترين دليل براي انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران شيوه برنامه‌نويسي و اجراي برنامه‌هاي اصلي توسط جوانان و نهادهاي مردم ـ نهاد بود.

او با بيان اين که اهواز در حالي که در رقابت شرکت کرد خودش به نحوي برگزارکننده رقابت هم بود اضافه کرد: اهواز براي اين مفهوم ترويج و تبليغ خوبي داشت چون به الگوی در تدوين اين ماجرا تبديل شده بود.

عضو هيات داوران و عضو دبيرخانه انتخاب پايتخت کتاب ايران بیان کرد: انتظار مي‌رود که اين طرح‌ها و فعاليت‌ها مکتوب شوند تا شهرهاي ديگر نیز از اين تجربيات استفاده کنند.

آبادی ابراز امیدواری کرد: سال آینده اهواز در حوزه کتاب با امسال فرق داشته باشد و بتواند به يکي از قطب‌هاي نشر ايران تبديل شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار