تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۸۴۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چکیده اخبار اقتصادی امروز
ظهارات رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان درباره وضعیت کسادی بازار شیرینی در شب عید، گزارش فارس درباره اینکه بانک‌های ملی و صادرات در پرداخت تسهیلات ازدواج عملکرد بهتری داشته‌اند و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.

گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه بیست و هفتم اسفندماه 1393 به شرح زیر است:

* نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده 9 درصد/ ارسال لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده به زودی از دولت به مجلس

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده 9 درصد خواهد بود، گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دولت در حال بررسی است و به زودی از سوی دولت تقدیم مجلس خواهد شد.

طاری‌بخش در مورد اظهارنامه عملکرد مالیات بر ارزش افزوده زمستان 93 گفت: طبق ماده 21 قانون مالیات ارزش افزوده باید تا 15 روز پس از اتمام هر فصل این اظهارنامه ارایه شود، ولی سازمان امور مالیاتی به خاطر قرار گرفتن تعطیلات نوروز در مهلت قانونی یاد شده، تصمیم گرفته مودیانی که تا 31 فروردین 94 اظهارنامه ارزش افزوده را تسلیم و مالیات متعلقه را بپردازند، از بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برخوردار نماید و این امر به ادارات مالیاتی کشور نیز تفویض اختیار شده است.

* بانک‌های ملی و صادرات بیشترین وام ازدواج را پرداختند/ سهم 12 بانک خصوصی زیر یک درصد

آمارها نشان می‌دهد در مجموع بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، قرض‌الحسنه مهر ایران و کشاورزی در پرداخت تسهیلات ازدواج عملکرد بهتری داشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تاکنون دولت در ارتباط با موضوع ازدواج انجام داده، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مردم است. پرداخت این تسهیلات از سال 84 با تأسیس صندوق مهر امام رضا (ع) آغاز شد و از اواخر سال 87 در قالب سامانه متمرکز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ادامه یافت. با راه‌اندازی این سامانه توسط بانک مرکزی، ضمن جلوگیری از برخی سواستفاده‌های نظام بانکی از منابع قرض‌الحسنه، استفاده از بخشی از این منابع به صورت قاعده‌مند و به دور از ملاحظات سلیقه‌ای درآمد.

* عید نیامده، پرتقال گران شد/ افزایش 2500 تومانی در هر کیلو

معاون اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم پرتقال امروز در میدان به علت کمبود 2500 تومان افزایش یافت، گفت: محصولاتی مانند سیب، موز و کیوی نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. امامی اظهار داشت: وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی در تأمین پرتقال درست نبود و در این مورد با کمبود عرضه مواجه شده‌ایم.

* رقابت وایبر با پیامک اپراتورهای موبایل در نوروز 94 جدی می‌شود

در سال 93 استفاده از پیام رسان‌های رایگان موبایلی نسبت به گذشته بسیار رواج یافت؛ معروف‌ترین برنامه ارتباطی بین کاربران ایرانی وایبر است و امسال پیش‌بینی می‌شود، در کنار حداقل 28 میلیارد پیامک سنتی نوروزی، سهم بزرگی نیز از تبریک‌ها توسط وایبر تبادل شود.

در سال 93 میزان استفاده از پیام‌رسان‌های موبایلی و اینترنت همراه رشد قابل توجهی در بین مشترکان تلفن همراه ایران داشته است. به ویژه اینکه ارائه خدمات نسل 3 توسط دو اپراتور غالب موبایل، استفاده از خدمات اینترنت همراه را تسهیل کرد؛ همچنان که مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه از رشد هزار برابری مصرف دیتا توسط مشترکان در طول یک سال خبر داد. افزایش مصرف دیتا نسبت به افزایش تعداد پیامک ها به مراتب برای اپراتورها به صرفه‌تر است.

* مصرف روغن پالم در چین نصف شد

بلومبرگ اعلام کرد: با کاهش 50 درصدی مصرف روغن پالم در چین، میزان صادرات این محصول در اندونزی به شدت کاهش یافت.

براساس این گزارش  کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده روغن پالم برای غذا و سوخت، مصرف این نوع روغن را در کشور تا 50 درصد کاهش داد.

* انجام 3700 پرواز از فرودگاه امام در نوروز 94/ پیش‌بینی هواپیمای جایگزین را کرده‌ایم

معاون وزیر راه از توزیع پروازهای فرودگاه امام در کل ساعات شبانه‌روز خبر داد و گفت: در مدت زمان طرح نوروزی 94 بیش از 3 هزار و 700 پرواز از فرودگاه امام انجام می‌شود.

علیرضا جهانگیریان با بیان اینکه فرودگاه امام از نظر زیرساخت برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی در حال رشد و توسعه است،‌ گفت: در مدت زمان طرح نوروزی حدود 3 هزار و 700 پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

* موفقیت نمایندگان کارگری در تعیین مزد 94/ افزایش حقوق برای اولین بار بیش از تورم تعیین شد

یک کارشناس بازار کار با تأکید بر اینکه افزایش حداقل دستمزد سال 94 کارگران که یکشنبه‌ شب در شورای عالی کار تصویب شد، مناسب ارزیابی می‌شود، گفت: این افزایش در کنار سایر مزایا از جمله بن کارگری، حق مسکن و پایه سنوات، یک موفقیت در چانه‌زنی به شمار می‌رود.

این کارشناس بازار کار با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی برای تعیین حداقل دستمزد سال 94 انجام شد، تأکید کرد:‌ افزایش 17 درصدی در کنار سایر مزایا بیش از 20 درصد محاسبه می‌شود که یک نوع ایده‌آل است.

* شاخص کل بورس اوراق بهادار 999 واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان آخرین روز کاری سال جاری با 999 واحد رشد به 62 هزار و 532 واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورسی تعداد یک میلیارد و 264 میلیون برگه بهادار در قالب 76 هزار و 629 نوبت معامله و به ارزش 237 میلیارد تومان معامله کردند.

* بانک‌ها در 11 ماهه امسال 291 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند/ سهم خدمات 36.6 درصد و صنعت 31.1 درصد

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 11 ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی 291 هزار و 970 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 76 هزار میلیارد تومان(معادل 35.2 درصد) افزایش داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 11 ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی 291 هزار و 970 میلیارد تومان بوده که که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 76 هزار میلیارد تومان (معادل 35.2 درصد) افزایش داشته است.

* ترافیک روان در محور‌‌های خروجی تهران/ آزادراه کرج-تهران پرترافیک‌ترین جاده

در حال حاضر ترافیک در اغلب محورهای خروجی تهران روان گزارش شده و کماکان آزادراه کرج-تهران پرترافیک‌ترین جاده کشور است.

براساس این گزارش، در ‌شبانه‌روز گذشته کل تردد ثبت‌شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 1371 ترددشمار فعال درمحورهای برون‌شهری نسبت به روز مشابه سال قبل 10  درصد افزایش را نشان می‌دهد‌، همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌ها 19 درصد، اوج تردد بین ساعات 16 تا 17 و کمترین تردد بین ساعات 4 الی 5 صبح صورت پذیرفته که هموطنان‌با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.

* قیمت شیرینی شب عید افزایش نمی‌یابد

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان با اشاره به کسادی بازار شیرینی‌ در شب عید، اظهار امیدواری کرد، این بازار در 3 روز آخر سال داغ‌تر شود. بنابه این گزارش، بهره‌مند قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر خامه‌ای درجه یک را 12 هزار و 500 تومان، هر کیلو شیرینی دانمارکی 9 هزار و 600 تومان، زبان و پاپیون 10 هزار و 500 تومان، برنجی 10 هزار و 500 تومان و کیک یزدی 8 هزار تومان اعلام کرد.

* مرغ 8500 تومان شد/ افزایش هزینه کشتار عامل گرانی مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه سودجویی تولید‌کنندگان و افزایش هزینه کشتار عامل گرانی مرغ در روزهای اخیر بوده، گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده امروز به 8500 تومان رسید و شاید در برخی مناطق هر کیلوگرم آن قیمت بالاتری داشته باشد.

یوسف‌خانی دلیل افزایش قیمت مرغ را سودجویی تولید‌کنندگان در ایام پایانی سال عنوان کرد و اظهار داشت: مرغداران با افزایش تقاضا در روزهای پایان سال مرغ را هر روز با افزایش قیمت 100 الی 200 تومانی در هر کیلو عرضه می‌کنند، همچنین افزایش هزینه کشتار هم مزید بر علت شده است.


مرجع / فـارس
برچسب ها: اخبار اقتصادی
:
:
:
آخرین اخبار