تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۸۴۷۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پيام نوروزي رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز
دكتر اسماعيل ايدني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به مناسبت فرارسیدن سال جدید و بهار طبیعت، پیامی به شرح زیر صادر نمود:
 
                           
بسم الله الرحمن الرحيم
    
در دو عالم جلال ما زهراست 
 رمز تغيير حال ما زهراست
عيد با فاطميه مي آيد
ذكر تحويل سال ما زهراست

بهار سرآغاز زندگي و فصل تازه اي از بودن است، آغاز تولد غنچه و نفس كشيدن بلبل و جاري رود در ورقي ديگر از زندگي كه ترنم زيستن را در رگ هاي زمين مي دواند. بهار كه شروع به وزيدن مي كند، درختان در قنوت عشق، سر بر سجاده سبزه مي گذارند و سلامتي گل را آرزو مي كنند. زمين، گرم از محبت مي گردد و دست نوازش خورشيد، گيسوان منجمد كوه را شانه مي زند و چشمه هاي سرشار از عشق خود را بر دامن دشت مي گستراند. نوروز كه موسم نزديكي و پيوند دلها و آرزوهاست، فرصت مناسبي است تا با يكدگر عهد و پيمان ببنديم كه تا رسيدن به ايراني آباد، مستقل و توسعه يافته و تحقق يك زندگي توأم با معنويت، آرامش و اميد لحظه اي از  تلاش و كوشش دست برنداريم.
 
سال ٩٣ براي هميشه در اذهان ملت فهيم و آگاه ايران اسلامي، به عنوان نقطه عطفي براي حوزه بهداشت و درمان كشور قلمداد مي گردد. سالي كه در ابتداي آن به دنبال ابلاغ هوشمندانه سياست هاي كلان نظام سلامت توسط مقام معظم رهبري، طرح عظيم تحول نظام سلامت كه اجراي آن سالها آرزوي همگان بود، كليد خورد و با همراهي بي بديل تمام اركان تاثيرگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، بذر كاشته شده به سرعت پرورانده شد و به نهالي خوش رنگ، دلپذير و مورد علاقه مردم تبديل گرديد كه خود پژواكي واقعي از توجه به مقوله سلامت و در اولويت قرار دادن آن است. ان شاء الله با استمرار اين همراهي و حمايت در سال جديد، اين نهال به زودي به درختي تنومند مبدل خواهد گرديد كه دگر هيچ باد مزاحم و يا طوفان مصنوعي، نتواند اختلالي در رشد و باروري  و ثمرات عام المنفعه اش ايجاد كند. 
 
براي خوزستان هميشه سرافراز نيز، ثمرات اجراي اين طرح عظيم و حركت جهادي در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و بيمارستان ها و مراكز تابعه كاملأ محسوس و قابل لمس است. مراكز درماني و بيمارستان هاي دانشگاه عليرغم فرسودگي و ظرفيت ناكافي در مقايسه با جمعيت استان، تمام توان  و ظرفيت خود را بكار گرفتند و در گذران اجراي مفاد مختلف طرح تحول نظام سلامت، تلاش واقعي نمودند تا در محورهاي مختلف طرح از جمله كاهش باورنكردني پرداختي از جيب بيمار، رايگان شدن كامل زايمان طبيعي و تجهیز زايشگاه ها، ارتقاء كيفيت هتلينگ و بهسازي و نوسازي بخش هاي متعدد درماني، در دسترس بودن متخصصين در ساعات مختلف شبانه روز، حمايت از بيماران صعب العلاج و سرطاني و همچنين  مديريت فراهم نمودن دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي براي بيماران بستري و ساماندهي بازار آشفته آن و كوتاه نمودن دست دلالان و واسطه ها از اين مهم، بتوانند موفق و سربلند بيرون بيايند كه الحمدالله تاييد اين سربلندي و موفقيت در اسفندماه ٩٣ توسط تيم خبره ١٥ نفره ارزيابان وزارتي با قاطعيت رقم خورد، به گونه اي كه اعضاء اين تيم به صراحت اذعان نمودند دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در اجراي طرح تحول نظام سلامت موفق و فراتر از حد تصور عمل نموده است.
 
در تحول در حوزه بهداشت نيز موفق شديم علاوه بر ساخت، تجهيز، تكميل و راه اندازي خانه هاي بهداشت روستايي و افزايش قابل توجه آمار پزشكان خانواده مراكز روستايي، دومين دانشگاه كشور باشيم كه افتتاح پايگاه هاي سلامت در مناطق حاشيه اي كلان شهرها را كليد بزنیم تا در راستاي ارائه خدمات بهداشتي فعال به مردم محروم اين مناطق گام مهمي برداشته باشيم بگونه ای که اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بعنوان نمونه اي موفق در حوزه بهداشت كشور شناخته شده است.
 
در خصوص اجراي فاز سوم طرح تحول نظام سلامت نيز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جزء برترين دانشگاه هاي كشور است كه در راستاي حفظ حقوق بيماران و تكريم جامعه پزشكي و پرداخت عادلانه هزينه هاي سلامت، با هر گونه عدول  از ضرايب موجود در كتاب جديد ارزشگذاري نسبي خدمات پزشكى، براساس مستندات و اعمال نظارت دقيق، برخورد قاطع نموده است. 
 
کارنامه درخشان دانشگاه در حوزه پشتیبانی و عملکرد شفاف مالی مجموعه مدیریتی دانشگاه، برگ زرین دیگری از خدمات صادقانه ارائه شده محسوب می شود که نتیجه آن تسویه کامل بدهی انباشته شده پزشکان، پرسنل، بازار و شرکت های دارویی در ابتدای سال 93 بوده است و امروز نیز به جرئت می توانم بگویم دانشگاه ما یکی از به روزترین دانشگاه ها در پرداخت مطالبات و دیون پزشکان، پرسنل، شرکت های دارویی و اصناف مختلف بازار محسوب می گردد.
 
و اما در این میان، مسير تعالي و ارتقاء سلامت مردم استان و دانشگاه در سال ٩٣ با چالش هاي جدي مواجه بود. بزرگترين آنها عدم تناسب زيرساخت هاي  آموزشي، بهداشتي و درماني با ماموريت هاي اساسي  دانشگاه است. كمبود فضاهاي فيزيكي مورد نیاز برای حوزه های آموزشي، پژوهشي و درماني بويژه كمبود تخت هاي بيمارستاني و نیز كمبود نيروي انساني متخصص و فني و از سوی دیگر تورم نيروي انساني در موارد غيرمرتبط و غیرتخصصی، از اهم  اين مشكلات مي باشد.
 
تامين عادلانه و متناسب با نيازهاي واقعي دارويي و ملزومات پزشكي مراكز درماني و بيمارستان ها و كوتاه نمودن دست واسطه ها و رانت خواران از این مقوله، يكي ديگر از چالش هاي سال ٩٣ دانشگاه بود. افرادي كه با بر بادرفتن منافع نامشروع خود، از هر گونه اقدامي براي سنگ اندازي در مسير ارتقاء سلامت مردم استان كوتاهي نكردند. گران فروشي و عرضه اجناس تقلبي به بيمارستان ها، القاء نيازهاي غير واقعي و غيرقابل تحقق  در حوزه سلامت و شايعه پراكني و بازي با افكار عمومي در جهت  ناكارآمد جلوه دادن تلاش هاي دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت، گوشه كوچكي از طيف  گسترده اقدامات تخريبي اين افراد سودجو بوده است كه خوشبختانه با توكل بر خداوند قادر و تلاش های شبانه روزی مجموعه مدیریتی دانشگاه، همه اقداماتشان چون كف روي آب زائل شد.
 
خدمت رساني عادلانه، پاك، شفاف و باكيفيت حق مردم شریف استان است و ما خدمتگزاران مردم در مجموعه عظیم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آستانه آغاز سال ٩٤، بر اين عهديم  كما في السابق حتي به اندازه سر سوزني از مواضع و تلاش هايمان جهت تامين، حفظ و ارتقاء سلامت آحاد مردم بزرگ منش خوزستان و صيانت از منابع مالي نظام سلامت كه از دسترنج و حق خود مردم بدست مي آيد، عقب نشيني، کوتاهی و سستی نكنيم.

اينجانب به نوبه خود، لازم ميدانم به رسم ادب و احترام، ضمن تبريك فرارسيدن سال نو كه متبرك به نام دخت گرامي رسول مهرباني، حضرت زهراي مرضيه (س) مي باشد، بهترين آرزوهاي ناب سلامتي، سربلندي و توفيق روزافزون را برای همه هموطنان عزيز و به ويژه خوزستاني هاي خونگرم، صميمي و مهربان از درگاه ايزد منان در سال جديد خواستار باشم.
 
"يا مقلب القلوب والابصار، يا مدبرالليل و النهار، يا محول الحول والاحوال، حول حالنا الي احسن الحال"

دكتر اسماعيل ايدني
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز

:
:
:
آخرین اخبار