تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۸۴۸۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نمره قبولی تکواندو در سال 93
تکواندو را می توان یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در سال 93 نامید، این موفقیت البته در بخش مردان بسیار چشمگیر و در بخش بانوان قابل تعمق بود

تکواندو را می توان یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در سال 93 نامید، این موفقیت البته در بخش مردان بسیار چشمگیر و در بخش بانوان قابل تعمق بود.

رشته تکواندو در سال‌های گذشته همیشه یکی از رشته‌های مدال آور ایران در بازی‌های آسیایی، بازی‌های المپیک، مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات قهرمانی آسیا بوده و ثابت کرده که پشتوانه سازی خوبی انجام داده است و قائم به فرد نیست. این رشته در سال 93 رویدادهای بسیاری را پیش‌رو داشت و علیرغم مشکلات زیادی که با آن روبرو و درگیر بود توانست نمره قبولی بگیرد. نمره قبولی این رشته به حدی است که حتی منتقدان هم به عملکرد خوب آن اذعان داشتند.

** مهم‌ترین افتخارات تکواندو در سال 93

تکواندوی ایران در سال 93 توانست در بازی‌های آسیایی اینچئون با چهار طلا ضمن قهرمانی در این رقابت‌ها تاثیر زیادی بر ارتقای رنکینگ کاروان ایران داشته باشد. مسعود حجی زواره، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و فرزان عاشورزاده چهار ستاره طلایی تکواندوی ایران در بازیهای آسیایی بودند.

مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در قزاقستان، مسابقات مرحله نهایی گرندپری در مکزیک و بسیاری از تورنمنت‌ها و مسابقات گرندپری، مسابقات رده‌های سنی، مسابقات قهرمانی پومسه جهان، از دیگر رویدادهایی بودند که تکواندوی ایران توانست در اکثر این رقابت‌ها نتایج قابل قبولی را کسب کند.

البته شاید تکواندو در برخی از تورنمنت‌ها هم به نتایج مورد نظر نرسیده باشد، اما کادر فنی و مسئولان فدراسیون با ارائه یک برنامه مدون هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. این نتایج نشان می‌دهد که برآیند عملکرد کادرفنی و فدراسیون مثبت بوده است.

* * روند مثبت تکواندوکاران و امیدواری به کسب هر 4 سهمیه المپیک

نتیجه عملکرد مثبت تکواندو در سال 93 این بوده که ایران چهار نماینده به نام‌های فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی را در رنکینگ برترین‌های المپیکی دارد و این ورزشکاران در صورت ادامه روند خود می‌توانند هر 4 سهمیه المپیک 2016 ریو در بخش مردان را بدست آورند.

این چهار ملی‌پوش و نفرات پشتوانه خوبی که پشت سر آنها هستند می‌توانند برای نخستین بار چهار نماینده تکواندوی ایران در المپیک باشند و با کسب مدال‌های خوشرنگ سرانجامی خوب برای تکواندو رقم بزنند.

** عاشورزاده سونامی تکواندوی جهان

فرزان عاشورزاده، تکواندوکار 18 ساله ایران یکی از آن استعدادهای نابی است که تکواندوی ایران به جهان معرفی کرده است. این تکواندوکار جوان که دومین سال حضورش در تیم ملی بزرگسالان را تجربه می‌کند، توانست در سال اول عملکردی خیره کننده داشته باشد به طوری که فدراسیون جهانی و کارشناسان تکواندو به او لقب "سونامی" دادند که می‌تواند همه حریفان را شکست دهد.

عاشورزاده توانایی شکست همه حریفان را در مرحله نهایی گرندپری مکزیک نشان داد و توانست همه رنکینگ داران وزن خود را با 12 امتیاز فاصله شکست دهد. آن هم رنکینگ دارانی که سال‌های سال مدال‌های مختلف جهانی و المپیک را کسب کرده بودند. این عملکرد نشان می‌دهد که او یکی از شانس های اصلی کسب سهمیه المپیک و مدال خوش رنگ این بازی‌ها است.

** بانوان و نیاز به تلاش بیشتر

علیرغم عملکرد مطلوبی که تکواندوی مردان در سال 93 ارائه کرد، تکواندوی بانوان نتوانست انتظارات را برآورده کند. آنها در بازی‌های آسیایی اینچئون نتایج تقریبا مناسبی گرفتند، اما باز هم از رسیدن به مدال طلا باز ماندند تا این طلسم همچنان باقی بماند.

بانوان ما به دلیل حضور نداشتن در رنکینگ المپیکی در مسابقات مختلف جهانی هم شرکت نمی‌کنند تا شانس رسیدن به المپیک در این بخش کم شود. آنها تنها به کسب سهمیه المپیک از مسابقات قاره‌ای دل بسته‌اند که این کار را سخت می‌کند. در بررسی عملکرد تکواندوی بانوان می‌توان به مشکلات لیگ بانوان نیز اشاره کرد.

** رقابت خودمانی در باشگاه‌های آسیا و جام فجر!

تکواندوی ایران در ماههای آخر سال پنجمین دوره مسابقات باشگاه‌های آسیا و همچنین رقابت‌های جام فجر را برگزار کرد که با نگاهی اجمالی به این رقابت‌ها می‌بینیم که این مسابقات از سطح کیفی بالایی برخوردار نبود و در واقع رقابت‌های خودمانی بود. به طور مثال حضور تنها چند تیم مثل عراق و افغانستان و یا تشکیل تیمی به عنوان یک کشور دیگر، اما شرکت نمایندگان ایرانی در آن نشان می‌دهد که این رقابت‌ها با اقبال خوبی روبرو نشده است. عدم حضور تیم‌ها و تکواندوکاران مطرح در این رقابت‌ها گواه این مساله است هر چند که در برخی از اوزان شاهد رقابت چندین ملی‌پوش نامدار ایران با یکدیگر بودیم، اما این هم باعث نمی‌شود که ما سطح کیفی پایین رقابت‌ها را فراموش کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار