تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۸۴۸۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های مهم تغدیه ای و حفظ سلامتی در سفرهای نوروزی
هموطنان عزيزي که قصد مسافرت دارند بايد در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذيه اي، بهداشت و ايمني مواد غذايي را رعايت کنند. در طول سفر مانند ساير مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه هاي غذايي استفاده کنيد و براي جلوگيري از کم آبي و يبوست مقادير مناسبي آب بنوشيد
خوزنیوز: رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ضمن بیان اینکه حفظ سلامت خانواده به خصوص در نوروز از اهميت ويژه اي برخوردار است، گفت: با توجه به تغييراتي که در الگوي مصرف غذايي خانوار در روزهای تعطیلات آغاز سال نو رخ مي دهد بايد براي به حداقل رساندن مسائل ناشي از اين تغييرات نکاتي را رعايت کرد که مهمترین این نکات به شرح زیر می باشد:

1. در ايام نوروز بهتر است برنامه غذايي مانند ساير زمان‌ها تنظيم شود.

2. مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان وعده و در مقدار متعادل باشد.

3. همواره صبحانه يکي از مهمترين وعده هاي غذايي است.

4. افراد بهتر است در ايام تعطيل شب‌ها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند با شادابي از خواب برخيزند و صبحانه کاملي شامل مقادير مناسبي نان، شير، پنير، گردو و ... مصرف نمايند.

5. بهتر است از خوردن کره، خامه، سرشير تا حد امکان پرهيز و براي ايجاد تنوع غذايي در صبحانه ها از تخم مرغ، خيار، گوجه فرنگي، ميوه ها و آب ميوه استفاده کنند.

6. زياده روي در مصرف شيريني و شکلات در ايام نوروز هم مانند ساير مواقع مي تواند منجر به بروز مشکلاتي براي سلامت شود.

7. از غذاهاي آبدار مثل سوپ‌ها، آش، ميوه هاي آبدار، سبزي هاي آبدار مثل خيار و گوجه فرنگي و کاهو استفاده کنيد.

8. از مصرف زياد چاي و قهوه پرهيز کنيد.

9. به اندازه مناسب تحرک بدني و ورزش داشته باشيد.
 
دکتر کریم بیت سیاح افزود: هموطنان عزيزي که قصد مسافرت دارند بايد در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذيه اي، بهداشت و ايمني مواد غذايي را رعايت کنند. در طول سفر مانند ساير مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه هاي غذايي استفاده کنيد و براي جلوگيري از کم آبي و يبوست مقادير مناسبي آب بنوشيد.

بیت سیاح در ادامه افزود: بهتر است به جاي مصرف نوشابه، از دوغ و نوشيدني هاي کم کالري استفاده کنيد همچنین براي برطرف شدن نياز مايعات بدن، آب بهترين نوشيدني است، تا حد امکان از مصرف سانديس و نوشابه ها پرهيز کنيد و از خوردن غذاهاي چرب، سرخ شده، شيريني ها، شکلات و خامه اجتناب کنيد.

وی توصیه کرد: از ميوه ها به عنوان ميان وعده مناسب استفاده کرده و حتما" قبل از استفاده آنها را خوب شستشو دهيد و حتما" در طول سفر به دريافت مقادير مناسب لبنيات دقت کرده و روزانه متناسب با نياز بدنتان حدود دو تا سه ليوان شير يا ماست استفاده کنيد.
 
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: جهت حفظ ايمني غذا و پيشگيري از انواع مسموميت‌های احتمالی، غذاي مورد مصرف را بايد کاملا پخت. ممکن است با توجه به مدت تعطيلات و احتمالا تعجيل در ساعت حرکت در تهيه غذا کوتاهي شود، به گونه اي که غذا به ويژه گوشت ها به طور کامل پخته نشده و همين سبب آلودگي و فساد آن شود.

در صورت مصرف غذاهاي کنسروي قبل از مصرف از سلامت آنها اطمينان حاصل کنيد، در صورت مشاهده برآمدگي و فرورفتگي از مصرف آن ها خودداري کنيد. قبل از مصرف حتما" آن ها را 20 دقيقه بجوشانيد و بهتر است از خوردن سبزي ها به صورت خام به دليل احتمال آلودگي خودداري کنيد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به هموطنان عزیزی که در هنگام سفر تمايل به مصرف غذا در رستوران دارند توصیه کرد: به رستوران‌هاي معتبر که اصول بهداشتي بيشتر در آن ها رعايت شده است مراجعه کنيد. وضعيت بهداشت سالن، دستشويي ها، کارگران و ... تا حدي مي تواند معيار سطح بهداشت رستوران باشد.

بیت سیاح گفت : در صورت امکان لوازم شخصي مانند قاشق، چنگال و ليوان مخصوص خود را همراه داشته باشيد و از مصرف بعضي از مواد غذايي مانند سالاد الويه، همبرگر، کباب کوبيده، ‌پياز در مکان هائي قابل اطمينان نيستند، خودداري کنيد.

وی در پایان خاطرنشان کرد :باید به بهداشت فردي يعني شستشوي دست‌ها قبل از مصرف غذا توجه کنيد و در مورد آب آشاميدني در صورت امکان از آب معدني استفاده شود و در غير اين صورت به بهداشت پارچ و ليوان ها توجه کنيد.
:
:
:
آخرین اخبار