تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۸۵۰۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
12 فروردین؛ روز ظهور شخصیت واقعی مردم ایران
12 فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است که در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت. در 12 فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به دعوت امام خمینی (ره) همه‌پرسی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند و ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر دادند و جمهوری اسلامی مستقر شد و به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

دوازدهم فروردین، روز ظهور شخصیت واقعی مردم ایران، روز پیروزی مستضعفین بر مستكبرین و روز تثبیت انقلاب اسلامی است كه بی‌هیچ ریب و شكی زمینه‌ساز حكومت عدل اسلامی در سراسر جهان خواهد بود. در این روز پر بركت، نظامی متولد شد كه نور اسلام را پس از گذشت قرن‌ها، بار دیگر نه‌تنها در ایران اسلامی بلكه در سراسر جهان متجلی ساخت و حكومتی شكل گرفت كه شعار اصلی آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود.

این عبارت كه به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی و توسط میلیون‌ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات درخشان ملت با سلطنت پهلوی همه روزه در جای جای ایران اسلامی فریاد كشیده شده بود، حكومتی را پایه‌ریزی كرد كه عدالت اسلامی یكی از اهداف عالیه آن بود. در این شعار مقدس كلمه استقلال به عنوان نخستین هدف مطرح شده بود كه رساننده این پیام به جهان و جهانیان بود كه امت مسلمان ایران می‌خواهد «اراده ملی» خود را حاكم بر مقدرات خویش سازد تا بتواند از نفوذ و دخالت‌های بیگانگان رهایی یابد و چه زیبا و متین امام خمینی قدس سره فرموده است: «اگر استقلال كشور خودمان را تحصیل نكنیم سایر چیزها درست نخواهد شد.»

«استقلال» بعدی از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن، ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین‌الملل با حفظ اصول، به دفاع از حقوق خویش پرداخت.

هدف دیگر شعار اصلی انقلاب، كلمه «آزادی» بود. در رابطه با آزادی نظرات مختلف و متعددی مطرح می‌شود اما در اسلام، آزادی جامع‌ترین معنا را در بر دارد و عبارت است از شرایط سیاسی – اجتماعی لازم برای رشد و تعالی فرد و مردمی كه در آن موانع قانونی و فرهنگی مثل عرف و عادت، و موانع سیاسی، مانند سلطه طاغوت و استعمار و استبداد وجود نداشته باشد. یعنی انسان در انتخاب عقیده و بیان و نشر آن آزاد است، مگر آن‌كه به دیگران آسیبی وارد بیاید و همچنین از خود سلب آزادی به شیوه غربی ننماید به طوری كه مردم بتوانند هدایت و رشد و تعالی یابند.

«آزادی» از دیگر شعارها و خواسته‌های ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها، آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند. گرچه لغت آزادی نیز همانند دیگر واژه‌ها، امروزه مظلوم واقع شده و در نظام سلطه مصادره می‌شود و با نام آزادی، حقوق خیلی‌ها تضییع می‌گردد، ولی این واژه در اسلام معنای متعالی دارد و طبق آن مردم براساس قانون برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردارند و کسی نمی‌تواند این حق را از مردم سلب کند.

هدف نهایی شعار اصلی، كلمه «جمهوری اسلامی» بود كه از به‌هم‌پیوستن جمهوری و اسلامی به دست آمده است. كلمه جمهور به معنای توده یا انبوه مردم است و منظور از گنجاندن چنین كلمه‌ای برای نظامِ شكل گرفته بعد از انقلاب، اتكا داشتن و تعیین‌كننده بودن رای مردم در سرنوشت خود و كلیه امور اجرایی كشور است و به طور كلی حكومتی را تبیین می‌كند كه برای تامین زندگی دنیایی توده مردم، متكی به مردم باشد.

جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات‌بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی در عرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا براساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان، توامان فراهم شود. از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می‌شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان‌دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است؛ به طوری که مردم با حضور در صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش، خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جداناپذیر در نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده‌اند.

يوم‌الله 12 فروردين‌‌ماه نتيجه درخشان همبستگي بي‌مانند مردم شريف و متدين ايران و روز پيروزي نهايي انقلاب اسلامي با آراي عظيم بيش از 98 درصدي ملت هوشيار و سرافراز كشور و نخستين روز حكومت الله است كه متعاقب رفراندوم بي‌نظير توام با شوق و شعف حضور يافتگان در پاي صندوق‌هاي راي، حكومت طاغوتي فرو ريخت و با جانشيني حكومت مستضعفان، سلطه شيطاني براي هميشه از ايران رخت بر بست.

به بركت اين حماسه ماندگار، نه‌ تنها اراده ملي ايرانيان بر سرنوشت خود تثبيت شد و براي آنان استقلال و آزادي حقيقي به ارمغان آورد، بلكه موجب شد تا پس از قرن‌ها رنج و درد، بارقه اميد در دل محرومان و مستضعفان جهان نيز درخشيده و جلوه‌اي از وعده خداوند تبارك و تعالي را شاهد باشند كه حاصل آن تحقق عيني و جامه عمل پوشاندن به شعار مقدس استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: 12 فروردین
:
:
:
آخرین اخبار