تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۵۲۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصميم وزارتخانه براي تغيير در سبك تغذيه مردم
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از ادامه اعمال محدودیت بر واردات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی خبر داد.

اواخر سال گذشته بود كه خبر محدوديت در واردات دارو در رسانه‌ها منتشر شد. حالا اما خبر ديگري از سازمان غذا و دارو بيرون آمده كه نشان مي‌دهد، اين سازمان قصد دارد محدوديت‌هايي را نيز در زمينه واردات مواد غذايي داشته باشد. اين تحولات مخصوصا شامل لبنيات و نان خواهد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از ادامه اعمال محدودیت بر واردات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی خبر داد. دکتر سید هدایت حسینی برنامه‌ریزیی‌های سال 94 را براساس برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده دانست و گفت: در این راستا ما بر تولید داخل،‌ حمایت از آن و همچنین حمایت از صادرات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که می‌تواند تاثیر خوبی بر بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی داشته باشد توجه بسیار جدی‌تری داریم. البته به گفته حسيني در زمينه واردات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی سعی می‌شود تا حد امکان محدودیت‌هایی از لحاظ قانونی اعمال شود.

  سهم قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار ایران

حسيني در پاسخ به اینکه آیا سهم قاچاق با اعمال محدودیت واردات افزایش نمی‌یابد، افزود: مبنای قاچاق امری نادرست و مخفیانه است و به همین دلیل ثبت نشده و آماری از آن در دست نیست. البته در محصولات آرایشی و بهداشتی میزان قاچاق بیشتر بوده و حجم بیشتری از بازار را به خودش اختصاص می‌دهد. درحالی‌که در حوزه مواد غذایی به‌ویژه صنایع غذایی با میزان قاچاق بسیار کمتری مواجه هستیم. مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه كرد: در داخل کشور توان خوبی برای تولید محصولاتی مانند شیرینی و شکلات داریم، اما از نظر فردی که اقدام به قاچاق می‌کند توجیهی وجود ندارد که بخواهد کالای قاچاق این گروه را وارد کند بنابراین سهم قاچاق کالاهای ما در حوزه غذا بسیار محدود و در حوزه آرایشی و بهداشتی بیشتر است، اما از آنجا که میزان محصولات قاچاق در جایی ثبت و ضبط نمی‌شود در واقع آماری هم در این زمینه ممکن است در دست نباشد.

وی با تاکید بر قوی بودن ایران در تولید برخی صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات اظهار کرد: یکی از نقاط قوت ما در صادرات مواد غذایی در ارتباط با صنایع شیرینی و شکلات است و ما صادرات بسیار خوبی در این زمینه داریم. همچنین در صادرات صنایع لبنی به کشورهای دیگر نیز فعالیم. در ارتباط با پودرهای شوینده و صنایع آرایشی بهداشتی صادرات خوبی را داریم و حتی اخیرا در زمینه برخی فرآورده‌های آرایشی نیز شروع به صادرات کرده‌ایم.

حسینی با تاکید بر لزوم استفاده از پتانسیل ایجاد شده در زمینه صادرات و با ابراز امیدواری نسبت به تقویت صادرات در زمینه‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی گفت:‌ امیدواریم تا با حمایتی که انجام می‌دهیم، تسهیلاتی که ارائه می‌کنیم و روان‌سازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم بتوانیم صادرات در این زمینه‌ها را تقویت کرده، توسعه داده و ضمن تامین نیازهای داخلی خود در کشور، پوشش خوبی را در بخش صادرات در سایر کشورها فراهم کنیم. مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ صادرات ما به روسیه روند خوبی داشته. صدور کالا به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و کشورهای شمالی دریای خزر نیز انجام می‌شود و در ارتباط با شیرینی و شکلات حتی به کشورهای اروپایی و قاره آمریکا هم صادرات داریم؛ این پتانسیل خیلی خوبی است که باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.

  اجرای چراغ راهنمای تغذیه از امسال

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه تغذیه، از اجرای چراغ راهنمای تغذیه از ابتدای امسال خبر داد و اظهار کرد:‌ برنامه‌های ما طبق شعار سازمان بهداشت جهانی با محوریت ایمنی و سلامت غذاست. امیدواریم برنامه چراغ راهنمای تغذیه در اوایل سال 94 در خصوص تعدادی از محصولات اجرا شود. البته داشتن چراغ راهنمای تغذیه که در نیمه دوم سال 93 ابلاغ شد بر همه صنایع بعد از گذشت یک سال و نیم از زمان ابلاغ ضابطه الزامی‌است. او افزود: با این وجود صنایعی که داوطلب داشتن چراغ راهنمای تغذیه هستند احتمالا از اوایل سال 94 می‌توانند آن را اجرا کنند تا به تدریج مردم چراغ راهنمای تغذیه را در سطح محصولات غذایی و در برچسب گذاری‌ها ببینند و در طول سال بر تعداد صنایعی که از این چراغ راهنما استفاده می‌کنند افزوده شود.

  تحول در «لبنیات» و «نان» در راه است

حسینی در پایان چند طرح عمده در سال 94 را تحول در حوزه لبنیات، تحول در حوزه برچسب‌گذاری مواد غذایی و تحول در حوزه نان عنوان کرد و آن‌ها را در حال بررسی‌های کارشناسی نهایی دانست و گفت: شروع عملیاتی این طرح‌ها در سال 94 خواهد بود. از طرفي معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر رسول دیناروند هم درباره حوزه غذا و شرايطي كه در آن قرار داريم به مهر گفته است: در این حوزه نسبت به سال‌های قبل از شرایط بهتری برخورداریم، با سازمان استاندارد به تعامل مناسبی رسیده ایم، کارهای اساسی مثل کنترل آلاینده و PMS که متاسفانه زمین مانده و تعطیل شده بود دوباره احیا گردیده و بحث باقیمانده سموم با همکاری جهاد کشاورزی در حال اجراست اصولا اینها کارهایی است که ما مسئول آن هستیم و قانون تکلیف کرده که باید به آنها نیز بپردازیم.

  متولی پیگیری کالاهای آسیب رسان به سلامت

دیناروند در خصوص کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، گفت: وزیر بهداشت صراحتا متولی این برنامه را سازمان غذا و دارو  دانسته است و دیگران را صرفا پیگیری‌کننده این برنامه‌ها خوانده و این مباحث در ماده ۳۷ قانون توسعه پنجم آمده است که باید آنها را نیز سر و سامان داد. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص فعالیت آزمایشگاه‌ها نیز اظهار كرد: جهت‌گیری‌ها نسبت به قبل تفاوت کرده و باید به فعالیت‌های اساسی که همان سلامت فرآورده است بپردازیم. در گمرکات بر دارو  و مواد اولیه آن هم باید همانند غذا با سیستم کنترلی نظارت شود. بودجه مناسبی هم در این باره در نظرگرفته شده است. دیناروند همچنین گفت: باید آزمایشگاه‌های مرکزی، مرجع و استان‌ها تجهیز و تقویت شوند و برخی از کارها باید به آزمایشگاه‌های همکار واگذار شود. وی در ارتباط با آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: وقتی از ما درباره بررسی فرآورده‌های وارداتی سوال می‌شود صرفا نباید به ثبت فرآورده اشاره کرد بلکه خود واردکننده مجبور شود مابقی کارها را انجام دهد.

  وضعیت واردات مکمل ها

معاون وزیر بهداشت به فرآورده‌های مکمل، سنتی، طبیعی، شیرخشک و...، اشاره کرد و افزود: با بخشنامه ای که وزیر بهداشت ابلاغ کرد کمیته‌ای فنی را شکل دادیم و  آنها را تجمیع كرديم تا وضعیت مکمل‌ها کاملا تعیین تکلیف شده، تمامی کارهای ناقص به سرانجام رسد. او در خصوص واردات مکمل نیز گفت: خیلی شفاف اعلام كرديم که واردات را منع نمی‌کنیم اما با مدیریت صحیح و ایجاد محدودیت وارداتی، جلوی ورود محصولات بی‌کیفیت را به کشور گرفتیم. واقعیت این است که دنبال شعار نیستیم بلكه درست سیاست‌گذاری می‌کنیم تا بعدها ابراز پشیمانی نکنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار