تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۸۵۲۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیمارستان‌های دولتی خودگردان می‌شوند؟
آزمون ویژه وزارت بهداشت برای مدیران بیمارستان‌ها
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح چالش‌های طرح اداره بیمارستان‌های دولتی به صورت هیات امنایی، جدیدترین برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه را تشریح کرد.

دکتر احمد تارا در خصوص طرح اداره 20 درصد بیمارستان‌های دولتی به صورت هیات امنایی که چند سال است برای افزایش کیفیت خدمات در این بیمارستان‌ها مطرح شده، با اشاره به جلساتی که در روزهای پایانی سال 93 در این زمینه برگزار شده، گفت: ایجاد بیمارستان‌های هیات امنایی تکلیفی‌ست که بر دوش وزارت بهداشت قرار دارد. به این منظور جلسات مکرری در این زمینه برگزار می‌شود تا نظام حاکمیت این بیمارستان‌ها تعریف و ارتباط آنها خصوصا از نظر نظام مالی و استخدامی با لایه‌های حاکمیتی تعیین شود.

وی در این باره افزود: به این معنی که مشخص شود نظام‌های مالی و استخدامی در بیمارستان‌های هیات امنایی باید با کدام یک از لایه‌های حاکمیتی مرتبط باشند؛ آیا مانند گذشته با دانشگاه‌ها یا با ستاد وزارت بهداشت ارتباط داشته باشند. این مسائل در حال مطالعه و بررسی‌ است و جزییات آن در اوایل سال 94 مشخص می‌شود تا به این ترتیب کار برای 20 درصد تخت‌های بیمارستان‌های دولتی آغاز شود.

لزوم آمادگی مدیران بیمارستان‌ها برای افزایش اختیارات

تارا بزرگ‌ترین چالش در اجرای این طرح را میزان آمادگی بیمارستان‌های دولتی و مدیران آنها در برابر افزایش اختیارات عنوان کرد و گفت: زمانیکه می‌خواهیم این میزان اختیار را به مراکز محول کنیم، آنها باید آمادگی دریافت این اختیارات را داشته باشند. در حال حاضر در نظام بیمارستانی نیازمند این هستیم که مدیران ما قوی‌تر شده و در بحث‌های تشکیلاتی مهارت بیشتری کسب کنند.

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای توانمندسازی مدیران بیمارستانی

وی در ادامه از اجرای طرحی برای مرتفع کردن این چالش خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا و به موازات این برنامه، ما در دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت عنوان "توانمندسازی مدیران" را آغاز کردیم که برنامه بسیار جامعی برای مدیران بیمارستان‌های کشور است و طبعا مدیرانی که بعد از این دوره و بر اساس آزمونی که خواهیم گرفت نتوانند کیفیت لازم را لحاظ کنند ممکن است از این مدیران در پست‌های دیگر استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت مجددا تاکید کرد: بنابراین ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بحث واگذاری اختیار به بیمارستان‌هایی که آماده دریافت این مقدار اختیار هستند باید صورت گیرد و وزارت بهداشت نیز برای آماده‌سازی بیشتر این مراکز به آنها کمک می‌کند. بنابراین موضوع آمادگی مدیران برای افزایش اختیارات آنها بزرگ‌ترین چالش ما در این حوزه است.

خروج از مشکلات اعتباری از دستاوردهای طرح تحول سلامت

تارا به این سوال که آیا در اجرای این طرح با مشکلات اعتباری مواجه هستید یا خیر؟ اینگونه پاسخ داد: در گذشته بیمارستان‌های هیات امنایی اینطور تعریف می‌شد که باید3.6 k برای ارائه خدمات بهتر در بیمارستان‌های دولتی به پزشکان پرداخت می‌شد؛ اما در حال حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب جدید ارزشگذاری نسبی خدمات، مسائل اعتباری دیگر برای بیمارستان‌ها مطرح نیست و آنها می‌توانند با منابعی که دیده شده خودگردان شده و کیفیت خدمات خود را افزایش دهند. قطعا بعد از طرح تحول باید بیشتر به بحث‌های کیفیتی بپردازیم تا اعتباری.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار