تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۸۵۳۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صفری:
نمرات امتحان نهایی دانش آموزان در سامانه فاینال ثبت می شود
معاون ارزشیابی آموزشی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: تمامی نمرات امتحانهای نهایی دانش آموزان و تغییرات اعمال شده در سامانه فاینال ثبت می شود.

سلامت صفری پیش از ظهر امروز در گردهمایی تخصصی تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ استان خوزستان که در پژوهشکده خانه معلم اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سامانه فاینال که یک سامانه جامع در حوزه سنجش و ارزشیابی محسوب شده و تمامی نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان و تغییرات اعمال شده در آن به خوبی در این سامانه مشهود است.

معاون ارزشیابی آموزشی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: تمامی مراحل برگزاری امتحانات دانش آموزان به طور اتوماتیک توسط سامانه فاینال ثبت می شود.

وی تصریح کرد: مشارکت معلمان و دبیران در برنامه ریزی ها، انتخاب مدیران توانمند و برنامه محور، نظارت بالینی بر امتحانات و ارزشیابی ها و ارائه بازخورد آن به مدارس و مدیران، هدایت تحصیلی مناسب دانش آموزان، کنترل ارزشیابی های مستمر و فرآیند مناسب یاددهی ـ یادگیری از راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی و جایگاه استانی، منطقه ای و مدرسه ای هستند.

صفری بیان کرد:‌ یکی از اولویت های حوزه سنجش کیفیت بخشی آموزشی بوده که مبحث مهمی در آموزش و پرورش است و با سامانه فاینال و در اختیار داشتن تمامی اطلاعات و آمار و نمرات دانش آموزان می توانیم در این زمینه بهتر عمل کنیم.

معاون ارزشیابی آموزشی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در این گردهمایی دو روزه به صورت شهر به شهر، منطقه به منطقه و در سطح استانی و کشوری نتایج امتحانات نهایی در خرداد ۹۳ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا تصمیمات لازم برای برنامه ریزی به منظور بهبود کیفیت آموزش و ارتقا فرآیند یاددهی ـ یادگیری صورت بگیرد.

تقویت مدیریت در آموزش و پرورش باعث رفع محرومیت می شود

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر مدیریت را در آموزش و پرورش تقویت کنیم، محرومیت های آموزشی از بین می رود به همین دلیل باید به دنبال محرومیت زدایی و مدیریت افزایی باشیم.

عبدالرسول عمادی در گردهمایی تخصصی تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ استان خوزستان اظهار کرد: در این گردهمایی روسای ادارات، معاونان آموزشی، کارشناس مسئولان سنجش و مسئولان سنجش کشور حضور دارند و از این لحاظ برای اولین بار در کشور برگزار می شود. گردهمایی های مشابه تا کنون در برخی از استان ها برگزار شده و در نیمی از استان های کشور نیز در حال برگزاری است.

وی افزود: برای مقایسه نتایج امتحانات در سطح شهرستان ها و مناطق دو ملاک کلی وجود دارد. یکی ملاک محرومیت که شامل محرومیت از امکانات، فضای گفتمان، مشارکت خانواده ها و خیرین و فضاهای آموزشی بوده و دیگری ملاک مدیریت است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با اعمال مدیریت خوب می توان بر زیر شاخه های شاخص محرومیت غلبه کرد. اگر مدیریت را در آموزش و پرورش تقویت کنیم محرومیت های آموزشی از بین می رود به همین دلیل باید محرومیت زدایی و مدیریت افزایی کنیم. انتخاب مدیران در کیفیت بخشی و ارتقای آموزشی نقش موثری دارد و بایستی با پرهیز از مسائل سیاسی مدیران لایق را انتخاب کنیم که توانمند بوده و نقش موثری را ایفا کنند.

عمادی با اشاره به اینکه باید بین نمره مستمر و پایانی یک همبستگی معنا دار وجود داشته باشد، گفت: قبل از اینکه گردهمایی های فوق را برگزار کنیم ابتدا سئوالات امتحانی را تحلیل و بررسی کرده و پس از نتایج به دست آمده به تجزیه و تحلیل و مقایسه در چهار سطح کشوری، استانی، منطقه ای و مدرسه ای در این گردهمایی می پردازیم.

وی بیان کرد: با بررسی و آسیب شناسی نتایج امتحانات، توجیه مدیران و عوامل مرتبط با برگزاری امتحانات در بهبود وضعیت نمرات امتحانی و در نهایت در فرآیند یاددهی و یادگیری گام های موثری برداشته می شود.

شرایط اقلیمی و جنگ در افت تحصیل دانش آموزان خوزستانی موثر است

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شرایط اقلیمی، جغرافیایی، مناطق مرزی، عشایری و جنگ تحمیلی در افت تحصیل دانش آموزان خوزستانی تاثیر عمده ای داشته است.

محمد تقی زاده در گردهمایی تخصصی تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان، گرد و غبار، گرما و موقعیت جغرافیایی استان، شرایط اجتماعی، مناطق مرزی و عشایری و جنگ تحمیلی در افت تحصیلی دانش آموزان تاثیر عمده ای داشته بنابراین نباید با یک سری پارامترهای مشخص خوزستان را با سایر استان ها مقایسه کرد.

وی افزود: بهبهان با جایگاه ۳۱۱ در کشور وضعیت بهتری را نسبت به سایر مناطق استان دارد. در کل کشور ۷۲۵ منطقه داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در استان دزفول بهترین جایگاه را داشته است. دزفول در استان خوزستان در رشته ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی و پیش دانشگاهی کلیه رشته ها مقام اول را کسب کرده است. همچنین در رشته علوم و معارف اسلامی رتبه ۴۰ را بین ۷۲۵ منطقه کشور کسب کرده است.

تقی زاده یادآور شد: بهبهان در علوم تجربی مقام اول استان و گتوند هم در علوم انسانی مقام اول تعداد قبولی، درصد قبولی و میانگین نمره دروس نهایی امتحانات خرداد ۹۳ را به خود اختصاص داده اند.

وی عنوان کرد: در دروس نهایی خرداد سال قبل ۹۷ هزار و ۵۰۴ نفر شرکت کرده اند. این امتحانات در دو هزار و ۶۰ مدرسه برگزار شد. از این تعداد ۷۸ هزار و ۳۳ نفر فارغ التحصیل شده اند. یعنی ۸۰ درصد آنها فارغ التحصیل شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ۳۶ هزار و ۲۸۴ دانش آموز در پیش دانشگاهی، ۵۰ هزار و ۱۳ نفر در رشته های نظری و ۱۱ هزار و ۲۰۷ نفر نیز در رشته های فنی و حرفه ای بودند. همچنین ۷۱ هزار و ۵۵۴ نفر از دانش آموزان در مدارس روزانه، ۲۵ هزار و ۹۵۰ نفر در بزرگسال و دو هزار و ۸۴۱ نفر داوطلب آزاد بودند. از این شرکت کننده ها ۴۸ هزار و ۲۴۳ نفر دختر و ۴۹ هزار و ۲۶۱ نفر پسر بودند.

تقی زاده بیان کرد: در شاخه نظری در رشته ریاضی فیزیک میانگین درصد قبولی در کشور ۸۸.۱۷ بوده که در خوزستان۸۲.۳۰ بوده است. در رشته علوم تجربی میانگین درصد قبولی در کشور ۸۷.۰۵ بوده که میانگین خوزستان ۸۲.۳۷ است. در رشته علوم انسانی میانگین درصد قبولی در کشور ۷۳.۰۲ بوده و در خوزستان ۵۶.۱۳ است.

وی تاکید کرد: در رشته علوم و معارف اسلامی درصد قبولی کشور ۹۳.۰۶ و در خوزستان ۸۷ بوده است. در پیش دانشگاهی کلیه رشته ها درصد قبولی در کشور ۸۵.۹۰ و استان خوزستان ۸۸.۲۶ است.

روسای ادارات آموزش و پرورش استان، معاونین آموزشی، کارشناس مسئولان آموزش و مسئولان سنجش و ارزشیابی ادارات آموزش و پرورش استان در این گردهمایی حضور داشتند. زمان برگزاری این گردهمایی دو روزه بوده و ادامه آن فردا به میزبانی شهرستان اندیمشک برگزار می شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار