تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۸۵۴۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در فکر گرد و خاک تابستانی است
مديركل هواشناسي خوزستان گفت: تلاش​ها براي كنترل پديده گرد و خاک در كشور در حال انجام است و هرچند كنترل آن در خارج از كشور از توانايي ما خارج است ولی سعي می‌شود وقوع احتمالي اين پديده، به موقع پيش​بيني و اطلاع​رساني شود.

كورش بهادري اظهار كرد: مكانيزم صعود گردوغبار تابع چندين پارامتر است كه يكي از اين پارامترها، خشكسالي و خشك شدن عرصه‌هاست كه اگر رطوبت كافي در خاك باشد، قطعا گردوخاك با كندي پيش​روي مي​كند.

وي ادامه داد: از آنجا که از نيمه ارديبهشت دیگر بارشي نداريم و فصل بي​بارش است و رطوبت خاصي وجود ندارد، عرصه‌ها مي​توانند منشا گردوخاك باشند.

مديركل هواشناسي خوزستان گفت: بحث دوم در تشکیل گرد و خاک، عرصه​هاي موجود در كشورهاي همجوار است؛ 20 تا 30 درصد كانون​هاي گردوخاك، داخلي و قسمت اعظم آن با منشا خارجي است. در منطقه ما، كشورهايي مانند عراق، عربستان، سوريه و اردن از جمله كانون​هاي خارجي گردوخاك هستند.

بهادري افزود: اين شرايط به ويژه از سمت كشور عراق كه بادهاي غربي هم از آن جهت مي​وزند، استان خوزستان را بيشتر درگير پديده گرد و خاک مي​كند. همچنين استان​هايي مانند نينوا و الانبار در عراق كه تحت حاكميت دولت مركزي نيستند، مي​توانند منشا گردوخاك خارجي براي كشورمان باشند.

بهادري عنوان كرد: اين شرايط اجتناب‌ناپذير است و نه تنها كشورمان بلكه كشورهاي ديگر هم با اين پديده درگير هستند. در دو هفته اخير مشاهده شد كه گردوخاك، عربستان را به تعطيلی كشاند و در مدت 2 ساعت میزان دید به شدت كاهش يافت، در كشور كويت هم اين پديده حاكم بود.

وي اظهار كرد: راهكارهايي مانند مالچ​پاشي، شیوه‌ای برای کنترل منابع داخلي گرد و خاک به صورت كوتاه​مدت است. با استفاده از پوشاندن عرصه​ها از طريق مالچ​پاشي يا ايجاد كمربند سبز، تنها مي​توان كانون​هاي داخلي را كنترل كرد.

مديركل هواشناسي خوزستان با اشاره به بارش​هاي بسيار خوبي كه در ابتداي امسال در استان صورت گرفت، گفت: در كنار اين بارش​ها، سازمان آب و برق خوزستان حق​آبه تالاب​ها را تا حدودي تامين كرد و موجب شد تالاب​ها حيات خود را تقريبا باز يابند که اين امر در كاهش گردوخاك موثر است.

بهادري اظهار كرد: با سياست​هاي استان و پيگيري​هاي استاندار خوزستان، مقرر شد علي‌رغم وجود مشكلات كم​آبي، حق​آبه تالاب​هاي شادگان و هورالعظيم تامين شود.

وي گفت: تلاش​ها براي كنترل اين پديده در كشور در حال انجام است ولي كنترل آن در خارج از كشور از توانايي‌هاي ما خارج است اما سعي مي​كنيم وقوع احتمالي اين پديده را به موقع پيش​بيني و اطلاع​رساني كنيم و با وجود آمادگي دستگاه​هاي ديگر مانند محيط زيست، هلال احمر و ساير دستگاه​هاي خدماتي و امدادي مشكلات كمتري در اين زمينه داشته باشيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار