تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۸۵۵۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار دهقانی نسبت به بحران اعتماد به ان.پی.تی

معاون نماینده ایران در سازمان ملل تا کید کرد که خلف وعده کشورهای هسته ای ان.پی.تی را با بحران اعتماد مواجه کرده است.

غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد - نیویورک در اجلاس کمیسیون خلع سلاح این سازمان افزود: هیچ پیشرفتی در اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای که طبق ماده 6 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) توافق شده‌اند، وجود ندارد زیرا کشورهای هسته‌ای در انجام تعهدات خود خلف وعده کرده و این وضعیت ان. پی. تی را با بحران اعتماد مواجه کرده است.

او گفت: اگر ان.پی.تی بخواهد پایدار بماند، کشورهای هسته‌ای باید نسبت به امحای زرادخانه هسته‌ای خود به نحو قابل راستی‌آزمایی اقدامات فوری و مستمری را اتخاذ کنند تا اعتماد نسبت به این معاهده احیاء شود.

دهقانی با اشاره به برنامه نوسازی تسلیحات هسته‌ای در کشورهای هسته‌ای گفت: کشورهای هسته‌ای به جای برنامه‌ریزی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای، بودجه‌های هنگفت به منظور نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود اختصاص داده‌اند که نشانگر عزم این کشورها برای تضمین تملک دائمی بر این گونه تسلیحات است.

وی خاطرنشان کرد که کشورهای هسته‌ای دائما بر آن اصرار می‌ورزند که برای تحقق خلع سلاح هسته‌ای باید یک رویکرد گام به گام و تدریجی اتخاذ کرد و در عین حال از ارائه هر گونه زمان‌بندی مشخص برای امحای تسلیحات هسته‌ای خود امتناع می‌ورزند. بنابر این رویکرد کشورهای هسته‌ای نتیجه‌ای به بار نیاورده و شکست خورده است و شاهدیم که هم‌چنان ده‌ها هزار سلاح هسته‌ای وجود دارد.

سفیر کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: همان شیوه‌ای که جامعه بین‌المللی در مورد منع و امحای سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در پیش گرفت باید برای منع و امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای به کار بسته شود.

او گفت: باید مذاکرات چندجانبه با مشارکت همه کشورهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای در مورد انعقاد یک کنوانسیون جامع، الزام‌آور و قابل راستی‌آزمایی در مورد امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای آغاز شود و در چنین کنوانسیونی باید زمان‌بندی مشخصی برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای تعیین شود.

دهقانی هم‌چنین در مورد تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن بر منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: ماهیت و سیاست‌های خطرناک و خشن این رژیم بر همگان آشکار است. تجاوز، اشغال، ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی جزو ویژگی‌های لاینفک رژیمی است که مسلح به سلاح هسته‌ای است. وجود سلاح‌های هسته‌ای در دستان رژیم صهیونیستی همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را به شکست کشانده است و برای امنیت و ثبات اعضای ان.پی.تی در منطقه خاورمیانه تهدید جدی است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: امتناع رژیم صهیونیستی در پیوستن به ان.پی.تی و رها کردن سلاح‌های هسته‌ای نه تنها خطر اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه را افزایش داده است بلکه باعث نپیوستن برخی کشورهای دیگر به معاهدات بین‌المللی حاکم بر سلاح‌های کشتار جمعی شده است.

وی هم‌چنین افزود: چشم‌انداز ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای زمانی می‌تواند تقویت شود که برخی کشورهای هسته‌ای سیاست معافیت اسراییل از ان.پی.تی را کنار نگذارند.

دهقانی در پایان تاکید کرد که ایجاد یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی همواره یک هدف و اولویت مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.

پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) 40 سال پیش بر مبنای توافق میان کشورهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای بنیان گذارده شده که طبق آن کشورهای غیرهسته‌ای دنبال سلاح هسته‌ای نروند و کشورهای هسته‌ای نیز سلاح‌های هسته‌ای خود را امحاء کنند. کشورهای غیرهسته‌ای سهم خود را اجرا کرده‌اند اما کشورهای هسته‌ای هنوز تعهدات خود را انجام نداده اند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار