تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۵۵۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش :
یک‌سوم مدارس کشور در برابر زلزله ایمن نیستند
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش ۳۲۰ میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: در مجموع اعتبارات عمرانی ملی آموزش و پرورش در سال ۹۴ مبلغ ۱۳۴۰ میلیارد تومان است.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه نهایی شده سازمان نوسازی مدارس کشور در سال 1394، اظهار داشت: در مجلس اعتبار عمرانی ملی که برای وزارت آموزش و پرورش در سال جاری پیش بینی شده است، 1340 میلیارد تومان است.

وی افزود: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 1394 مبلغ 1020 میلیارد تومان بود که با پیگیری نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون تلفیق مجلس و با نظر مثبت دولت، 320 میلیارد تومان به بودجه عمرانی ملی آموزش و پرورش اضافه شد.

*اختصاص 695 میلیارد برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس

*اختصاص 420 میلیارد برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس


رئیسی با اشاره به جزئیات اعتبارات تصویب شده عمرانی ملی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از اعتبار کلی تصویب شده برای نوسازی مدارس، 695 میلیارد تومان در خصوص ایمنی مدارس در برابر زلزله خواهد بود و 420 میلیارد تومان به استانداردسازی سامانه سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تأمین تجهیزات آموزشی در مدارس اختصاص داده شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به یکی از اقدامات خوب مجلس در خصوص بودجه نوسازی مدارس که بنا به پیشنهاد دولت انجام شده است اشاره و خاطرنشان کرد: تقویت اعتبارات عمرانی سهم دولت در پروژه‌های مشارکتی که توسط خیرین مدرسه ساز شروع شده است از اقدامات دیگر بود که رقم 99 میلیارد تومان برای آن در مجلس تصویب شده است که این عدد نسبت به سال گذشته رشد 136 درصدی داشته است و مابقی اعتبارات عمرانی ملی آموزش و پرورش نیز به دیگر موارد حوزه عمرانی اختصاص داده شده است.

*افزایش 46 درصدی بودجه عمرانی آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأکید کرد: مجموع اعتبارات مصوب عمرانی ملی وزارت آموزش و پرورش در سال 1394 عدد 1340 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد 46 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه عمده اعتبارات اختصاص داده شده به بخش عمرانی ملی آموزش و پرورش صرف ایمنی مدارس خواهد شد، گفت: موضوع مهم آموزش و پرورش در بخش عمرانی، افزایش سطح ایمنی مدارس است.

رئیسی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی که جایگزین مدارس تخریبی خواهند شد، مقاوم‌سازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس از مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش در سال 1394 در حوزه عمرانی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد، با تأمین اعتباراتی که از محل اعتبارات استانی انجام خواهد شد وضعیت اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش در سر جمع برای سال 1394 نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته باشد و گفت: امیدواریم بتوانیم بخشی از پروژه‌های نیمه تمام کشور که مورد نیاز فوری آموزش و آموزش است را تکمیل کنیم؛ این پروژه‌ها یا با منابع دولتی آغاز شده و یا با استفاده از کمک‌های خیرین شروع شده است که بخش قابل قبولی از این پروژه‌ها را در سال 1394 تکمیل می‌کنیم و تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم تا درصد مدارس استاندارد و ایمن جمهوری اسلامی افزایش یابد.

*دو سوم مدارس کشور ایمن و یک سوم مدارس در برابر زلزله نا ایمن هستند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چند درصد مدارس کشور نا ایمن هستند؟»، تصریح کرد: اکنون حدود دو سوم مدارس کشور ایمن هستند و مشکلی ندارند و اگر زلزله مهیبی رخ دهد، نگران جان دانش‌آموزان نیستیم؛ اما یک سوم مدارس کشور عمدتاً نیازمند مقاوم‌سازی و در مرتبه دوم نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد کلی اعتبارات مجلس که رقم آن به پیشنهاد دولت بود نیز در راستای افزایش سطح ایمنی مدارس است، عنوان کرد: تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد، مقاوم‌سازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در راستای افزایش سطح ایمنی مدارس است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: کمک‌های خیرین و ساخت مدارس و بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام خیرین که در کشور وجود دارد، جایگزین مدارس تخریبی شده است و با تکمیل دیگر پروژه‌های نیمه تمام آموزشی خیرین، این مدارس جایگزین مدارسی خواهد شد که از سطح ایمنی کمتری برخوردار هستند.

*اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در کمیسیون تلفیق 320 میلیارد افزایش یافت

رئیسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا مازاد بر آنچه در لایحه بودجه برای حوزه عمرانی آموزش و پرورش پیش بینی شده است، اعتبارات دیگری به تصویب مجلس رسیده است؟»، گفت: آن چیزی که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص عمرانی آموزش و پرورش افزایش پیدا کرده است، 320 میلیارد تومان است.

وی افزود: با نظر مثبت دولت و با تلاش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق و در نهایت با تصویب در صحن علنی مجلس، 320 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی ملی آموزش و پرورش تقویت شده است که از تلاش‌های رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز در این خصوص تشکر می‌کنم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به جزئیات افزایش 320 میلیارد تومانی اعتبارات این سازمان در کمیسیون تلفیق مجلس اشاره و اظهار کرد: بر این اساس، 150 میلیارد تومان به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس اضافه شده است، 50 میلیارد تومان به سهم دولت در پروژه‌های نیمه تمام خیرین که در کشور شروع شده اضافه شده است و 120 میلیارد تومان نیز به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تأمین تجهیزات مدارس که از محل عوارض گاز مصرفی کشور است، اختصاص یافته است.

وی گفت: این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که نیاز آموزش و پرورش در حوزه عمرانی بیش از این مبالغ است و امیدواریم که نگاه مثبتی که دولت و مجلس به بخش عمرانی آموزش و پرورش دارند، ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی از استان‌های کشور درصد مدارس تخریبی نسبت به متوسط کشور بالاست و این واقعیت است که بخشی از مدارس دو نوبته هستند و در برخی استانها رشد مهاجرت جمعیت را داریم و سرانه فضاهای آموزشی در برخی استان‌ها پایین است و امیدواریم نگاه مثبت دولت و مجلس به موضوع تأمین فضای آموزشی و تأمین تجهیزات مدارس تداوم داشته باشد.

*مدارس کشور نیازمند متولی نگهداری هستند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به موضوع مهم نگهداری مدارس اشاره کرد و افزود: با این سرمایه‌گذاری عظیمی که در دو سه سال گذشته در بخش تأمین تأسیسات گرمایشی استاندارد در مدارس شده است، نیازمند متولی نگهداری و بازبینی فنی این تجهیزات هستیم.

رئیسی در پایان از زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون آموزش و نمایندگانی که از کمیسیون آموزش در کمیسیون تلفیق مجلس حضور داشتند به جهت توجه ویژه به حوزه عمرانی آموزش و پرورش تشکر کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار