تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۸۵۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روانشناس تربیتی تشریح کرد
برای کاهش اضطراب امتحان چه کنیم؟
دکتر اشکان با اشاره به اینکه اضطراب بیش از حد بر عملکرد دانش‌آموزان تأثیر منفی دارد، گفت: تغذیه نامناسب به ویژه عدم صرف صبحانه می‌تواند موجب افت قند خون، کم‌خونی و در نهایت عدم یادگیری و یادآوری مطالب شود.

دکتر ساناز اشکان روانشناس تربیتی اظهار داشت: یکی از علل ناتوانی دانش‌آموزان در کسب موفقیت امتحانی، اضطراب یا به عبارتی دلشوره و دلهره شدید از امتحان است که به صورت مشغله ذهنی در مورد ناتوانی در جواب‌دهی به سؤالات امتحانی با وجود مطالعه کافی ایجاد می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اضطراب در امتحان به نوعی با آسیب به سیستم عصبی همراه بوده که نتیجه آن عدم یادآوری مطالب خوانده شده است.

وی افزود: اضطراب به صورت نسبی و در حد سازنده می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا موقع امتحان مطالب را به یاد آورند اما وقتی این اضطراب تشدید می‌شود و با تشویش و ارزیابی مداوم دانش‌آموز از عملکرد خود در امتحان همراه باشد مشکل‌آفرین خواهد بود.

اضطراب امتحان می‌تواند گاهی با شکایت‌های جسمی مانند دل‌درد یا حالت تهوع همراه باشد و دانش‌آموز مدام تصوراتی مبنی بر عدم موفقیت در امتحان داشته باشد.

این مشاور و روانشناس خانواده تصریح کرد: به طور کلی علل اضطراب مربوط به خود دانش‌آموز، والدین و معلمان است برخی دانش‌آموزان کمال‌گرا، رقابت‌طلب و برتری‌طلب هستند و این موضوع می‌تواند موجب اضطراب آنها شود همچنین تغذیه نامناسب به ویژه عدم صرف صبحانه می‌تواند موجب افت قند خون، کم‌خونی و در نهایت عدم یادگیری و یادآوری مطالب شود.

وی افزود: مادران و پدران باید توجه داشته باشند که اضطراب عملکرد روزمره ‌آنها می‌تواند به فرزندانشان منتقل شود و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد. همچنین انتظار بیش از حد از فرزند و مقایسه‌های نادرست با همسالان می‌تواند عامل ایجاد تشویش و دلهره در دانش‌آموزان باشد.

این روانشناس تربیتی گفت: ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان و عدم آموزش برنامه‌ریزی صحیح جهت مطالعه می‌تواند دانش‌آموز را مضطرب کند، بهتر است در صورتی که دانش‌آموز دچار اضطراب مشکل‌آفرین است برنامه تغذیه او بررسی شود. همچنین بهتر است اولیای مدرسه راهنمایی‌های لازم در مورد سؤالات مبهم را در ابتدای جلسه امتحان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید سبک یادگیری و نحوه مطالعه خود را طی سال تحصیلی کشف کنند و از تغییر سبک خود شب امتحان بپرهیزند.

این مشاور و روانشناس خانواده اظهار داشت: بهتر است موقع امتحان ابتدا به سؤالات آسان‌تر پاسخ داده شود همچنین خودداری از مطالعه شب امتحان و خواب کافی می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزی که اضطراب بیش از حد دارد باید روز قبل از امتحان در محل اجرای امتحان حاضر شود و در صورت امکان بر روی صندلی امتحانی به مرور مطالب درسی بپردازد همچنین پیشنهاد می‌شود معلمان برای از بین بردن ترس دانش‌آموزان، امتحانات کلاسی بدون نمره برگزار کنند و در پایان نیز تأکید می‌شود والدین از مقایسه فرزند خود با همسالان بپرهیزند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار