تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۸۵۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار دوباره کاخ‌سفید به کنگره درباره مذاکرات
همزمان با واکنش باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به سخنان برخی اعضای کنگره، جان کری وزیر امورخارجه این کشور نیز از نمایندگان و قانونگذاران خواسته است که در مذاکرات هسته ای با ایران مداخله نکنند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه از قانونگذاران آمریکایی خواست تا پیش از پایان مهلت 30 ژوئن در مذاکرات هسته ای ایران و غرب مداخله نکنند.

صدای آمریکا گفت: جمهوری خواهان کنگره آمریکا تهدید کرده اند تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد.

جان کری به تلویزیون سی.بی.اس گفته است که در روزهای دوشنبه و سه شنبه محتوای تفاهم دوم آوریل در لوزان را برای نمایندگان کنگره آمریکا شرح خواهد داد.

وی در مورد مخالفان بیانیه سوئیس گفت که من فکر می کنم آنها باید حمله ها را متوقف کنند و از دخالت دست بردارند و بگذارند ظرف دو ماه و نیم آینده مذاکرات را ادامه بدهیم و تمام کنیم.

در همین حال رییس جمهوری آمریکا نیز در جریان نشست سالانه رهبران قاره آمریکا در پاناما گفت که بحث های حزبی بر سر مذاکرات اتمی با ایران و دیگر مسائل سیاست خارجی از حد خارج شده است و این بحث ها باید متوقف شود.

باراک اوباما با انتقاد از برخی اعضای مجلس سنا از جمله سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا 'جان مک کین' به دلیل مخالفت با بیانیه سوئیس گفت: این شیوه اداره سیاست خارجی صرف نظر از این که چه کسی از چه حزبی رییس جمهوری یا وزیر امور خارجه کشور باشد، درست نیست.

مک کین هفته گذشته در مصاحبه ای با یک شبکه رادیویی محافظه کار گفته بود تعبیر مقامات ایرانی از بیانیه سوئیس از تفسیر 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا از این بیانیه، درست تر و منطقی تر است.

اوباما در نشست خبری خود در پاناما اضافه کرد که با سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا در مورد نقش کنگره آمریکا در کمک به رسیدن به توافق نهایی رایزنی کرده و قرار است 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی هفته جاری در نشستی توجیهی با اعضای کنگره شرکت کند.

به گزارش ایرنا، سناتورهای جمهوری خواه کنگره بدون توجه به هشدار دولت اوباما در پرهیز از دخالت در مذاکرات اتمی، به راه های مختلفی برای جلوگیری از این توافق متوسل شده اند که یکی از آنها طرح لزوم بررسی توافق اتمی با ایران در کنگره است.

نمایندگان کنگره بعد از آنکه مقام های غربی اعلام کردند، تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران به سرعت پس از رسیدن به توافق و تایید آن در شورای امنیت این سازمان قابل لغو است؛ این مساله را امتیاز واشنگتن به تهران قلمداد می کنند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که توافق نهایی فقط در صورتی به دست می آید که همه تحریم ها علیه کشورمان لغو شود.

مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 که از پنجم فروردین برای رایزنی در مورد رسیدن به توافق هسته ای به شهر لوزان سوئیس سفر کرده بودند، روز 13 فروردین توانستند چارچوب کلی توافق جامع هسته ای را طی بیانیه ای مشترک اعلام کنند.
:
:
:
آخرین اخبار