تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۸۵۷۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سلامت محصولات کشاورزی تولید دزفول مورد تایید قرار گرفت
مدیر غذای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بر اساس آزمایش های انجام شده ، سلامت مواد خام کشاورزی تولید دزفول مورد تایید قرار گرفت.

غلامرضا مهشاد در نشست هماهنگی برنامه های هفته سلامت افزود: در آزمایش های انجام شده بر روی محصولات کشاورزی تولید دزفول از نظر میزان مصرف سم و آفت کش ،مواد خام کشاورزی تولید دزفول سالم و عاری از سموم خطرناک تشخیص داده شد.

وی اظهار کرد: نمونه های ارسالی به آزمایشگاه قشم در اسفندماه پارسال از مواد خام کشاورزی عرضه شده در میدان میوه و تره بار دزفول جمع آوری شد.

این مقام بهداشتی همچنین به اجرای طرح کاهش مصرف نمک در اغذیه فروشی های شهر دزفول خببر داد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده طرح کاهش 10 درصدی نمک در اغذیه فروشی ها و رستوران ها در دستور کار قرار گرفته که بزودی در دزفول اجرا می شود.

مهشاد در خصوص نگهداری بسته های شیر پاستوریزه در بیرون از یخچال به فروشندگان هشدار داد و گفت: برخی واحد ها شیر پاستوریزه را بیرون از یخچال نگهداری می کنند که این امر موجب فاسد شدن شیر می شود و شکایاتی در این خصوص ارایه شده لذا باید برنامه آموزشی با مشارکت کارخانجات تولید شیر پاستوریزه در این راستا برگزار شود.

وی با بیان اینکه ظروف پلاستیکی که برای نگهداری آب معدنی و نوشابه استفاده می شوند ماندگاری هفت روزه دارند و بعد از هفت روز فاسد می شوند و با ترکیب با یون ها مواد سرطان زا تولید می کنند اظهار کرد:در برخی موارد آب معدنی و نوشابه ها بیش از یکسال در این ظروف نگهداری می شوند که خطرناک است.

مسوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز شعار امسال هفته سلامت را ایمنی غذا از مزرعه تا سفره عنوان کرد و بر لزوم نظارت بر میزان مصرف سم و کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت:استفاده از سموم کشاورزی با هدف سود جویی و بهره اقتصادی

نباید به کاهش کیفیت محصول منجر شود.

زینب رفعت پناه نسبت به افزایش بیماری های سرطانی به دلیل استفاده نامتعارف از سموم کشاورزی هشدار داد و اظهار کرد:کشاورزان برخی مناطق از فاضلاب برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می کنند که در دراز مدت موجب بروز بیماری های خطرناک در مصرف کننده می شود لذا باید جلوی این تخلف را گرفت.

وی به نحوه نگهداری مواد پخته وخام و نیز آلودگی هایی که ممکن است از طریق دست ،ظروف و یا مکان آشپزی وارد شود اشاره کرد و گفت:مصرف فست فودها در بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته که باید در این خصوص هشدار داد.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست گفت:شهرستان دزفول با تولید سالانه دو میلیون تن محصولات کشاورزی 16 هزار بهره بردار دارد که بیش از 80 درصد این بهره برداران سالانه حداقل یکبار از آموزش هایی که برای سلامت محصولات کشاورزی برگزار می شود بهره مند می شوند.

علی کرمی افزود:استفاده از کشت نشایی،ایجاد مراکز تولید نشا، عملیات خاک ورزی محافظتی ،احداث کلینیک گیاه پزشکی،مبارزه بیولوژیک از جمله برنامه های آموزشی و عملی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول است که در طول سال برای بهره برداران برگزار می شود.

وی گفت:بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دزفول به کشت مرکبات اختصاص دارد که بیش از 85 درصد مرکبات سالم تولید می کنند.

کرمی با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک و سالم با کاهش تولید و افزایش هزینه ها برای کشاورزان همراه است گفت:نگاه مردم به محصولات ارگانیک باید تغییر یابد.

وی افزود:در هفته سلامت 9 کارگاه آموزشی برای کشاورزان برگزار می شود و از تولید کنندگان محصولات سالم کشاورزی تقدیر بعمل می آید.

حدود 180 فروشگاه سموم در دزفول فعال است که تنها 37 فروشگاه آن دارای مجوز می باشد و کنترل می شود.

رضا پورآیین سرپرست مرکز بهداشت دزفول نیز در این نشست گفت:باید این حساسیت را در مردم ایجاد کرد تا با امنیت غذایی از سلامت جسمی و روحی بهره مند شوند.

هفتم آوریل مصادف با 18 فروردین ماه روز جهانی بهداشت می باشد که به دلیل همزمانی با تعطیلات نوروز از دو سال پیش یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت در کشور نامگذاری شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار