تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۸۵۸۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر راه و شهرسازی:
مناقصه خط آهن خرمشهر به بصره هفته آینده برگزار می‌شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی مناقصه پروژه خط آهن خرمشهر به بصره هفته آینده برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد که این پروژه ظرف مدت 20 ماه اجرا و بهره برداری شود.

عباس آخوندی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها با بیان دستاوردهای سفر یکروزه خود به بصره و دیدار با مسئولان عراقی، گفت: در این سفر، ساخت پل بر روی اروندرود و اتصال شبکه راه آهن ایران به عراق در دستور کار طرف ایرانی و عراقی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در توافق های انجام شده، پل فنی و بسیار زیبا از سوی ایرانی ها به طول 700 متر بر روی اروندرود ساخته می شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجا که خواست عراقی ها در ساخت این پل، فراهم شدن زمینه کشتیرانی در آبراهه اروندرود می باشد، لازم است که عرشه یک دهنه، به طور کامل روی یک دهنه بچرخد لذا کار بسیار فنی و مهم است.

آخوندی حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل و پیگیری موضوع را دستور کار سفر خود به بصره خواند و افزود:با همکاری عراق طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر امسال عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده اند آغاز می شود.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد:طرف عراقی نیز، از سفر پیشین وزیر حمل و نقل عراق به ایران تا امروز، کار طراحی احداث خط آهن را به انجام رسانده و محل ایستگاه ها را مشخص کرده و بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط آهن را نیز فراهم کرده است.

آخوندی گفت:در سفر به بصره عراق همچنین محل استقرار کارگاه ها نیز مشخص شد و صورتجلسه همکاری با وزیر حمل و نقل عراق امضاء شد که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دو جانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگی مستمر در آن مشخص شده است.

وی همچنین از عراق به عنوان شریک تجاری ایران در مبادلات بین المللی یاد کرد و افزود:روزانه کالاهایی نظیر سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی از ایران به عراق صادر می شود و امیدواریم که با راه اندازی این خط آهن، مبادلات بین المللی دو طرف افزایش یابد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روزانه حدود 500 کامیون از مرز شلمچه به عراق تردد می کند، گفت:در روزهای معمولی روزانه حدود 2 هزار و بیش از پنج هزار نفر در روزهای اوج سفرها به عتبات عالیات عزیمت می کنند.

آخوندی همچنین با بیان نبود ترمینال مسافری در این منطقه، اظهار کرد: دستور شروع ساخت ترمینال مسافری صادر شد، طراحی های به انجام رسید، مناقصه آن برگزارشد، و از امروز نیز عملیات اجرایی ترمینال مسافری در منطقه شلمچه آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین برضرورت ساخت ترمینال مسافری به منظور تامین آسایش و رفاه زائران ایرانی و عراقی تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از خارج سازی شناورهای غرق شده در اروندرود به عنوان دیگر موضوع مورد مذاکره با طرف عراقی یاد کرد و گفت: بر اساس تفاهم، حدود 14 مغروقه در اروند رود و10 مغروقه از کارون خارج می شود.

آخوندی با بیان دیدار طرف عراقی از کارگاه ایرانی برای انجام این مهم، گفت:امیدواریم، انجام این کار برای رونق فعالیت های تجاری بندر خرمشهر و اشتغال مردم منطقه موثر باشد.

عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی روز دوشنبه وارد فرودگاه بین المللی آبادان شد و از طریق مرز زمینی به استان بصره عراق سفر کرد.

عملیات اجرایی خط آهن خرمشهر به بصره امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای عراقی خود در استان بصره آغاز شد.

طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه و ادامه آن تا شهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق نیز با طول 12 کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده است.

با احداث خط راه آهن شلمچه به بصره و تکمیل آن، راه آهن ایران طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و تحول بزرگ در ترانزیت و تبادل کالا و مسافر انجام می پذیرد.

راه آهن خرمشهر - بصره قرار است روی رودخانه اروند از مرز بین المللی شلمچه و از روی یک پل تک پایه که قابلیت جابجایی و باز و بسته شدن را دارد عبور کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار