تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۵۸۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در مناطق غیرشمالی؛
پاپی‌زاده: دولت برای تغییر نوع کشت به کشاورزان کمک کند
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن جلوگیری از کشت برنج در مناطق غیرشمالی کشور تاکید کرد که دولت باید به فکر کشاورزانی که تاکنون در مناطقی غیر از شمال کشور برنج کشت می‌کردند باشد تا نوع کشت خود را تغییر دهند.

عباس پاپی‌زاده اظهار‌کرد: با توجه به اینکه در بخش کشاورزی با محدودیت منابع آب روبه‌رو هستیم، سیاست‌گذاری صحیح اولین گامی است که باید به آن توجه کنیم. باید آمایش سرزمینی صورت گیرد تا مشخص شود در چه مناطقی مواد اولیه تولید شامل آب، خاک و دما وجود دارد.

او ادامه داد: شناسایی مزیت‌ها در مناطق مختلف، یکی از راه‌های درست برای دستیابی به کشاورزی پایداراست. مثلا در شمال کشور آب به اندازه کافی وجود دارد؛ در حالی که در مناطق جنوبی، مرکزی و استان‌هایی مثل یزد، کرمان و اصفهان کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مقرون به صرفه نیست. در این مناطق باید محصولاتی با نیاز آبی کم، کشت شود و کشت محصولات گلخانه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی درباره ممنوعیت کشت برنج در مناطق غیرشمالی نیز اظهارکرد: 80 درصد برنج ما در استان‌های شمالی کشور کشت می‌شود و اگر راندمان و بازدهی را افزایش و به کشاورزان آموزش دهیم می‌توانیم میزان تولید را در همان منطقه جبران کنیم.

این نماینده مجلس افزود: کشت برنج در مناطق غیرشمالی اندک است اما دولت باید به فکر کشاورزانی که تاکنون برنج کشت می‌کردند، باشد؛ یعنی سعی کند نهاده‌ها را تامین کند، به کشاورزان آموزش دهد تا هزینه‌های تولید برای تغییر نوع کشت پایین بیاید و کشاورزان با خیال راحت از اینکه ضرر نمی‌کنند بتوانند در یکی دو سال آینده نوع کشت خود را تغییر دهند اما با این وجود متاسفانه تا به حال ندیده‌ام که چنین تسهیلاتی اعلام و به کشاورزان در این رابطه کمک شود
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار