تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۸۵۸۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ولایتی: انتشار فکت‌شیت مخل مذاکرات 1+5 است
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حملات عربستان سعودی علیه مردم یمن گفت: این برای حوثی‌ها و مردم یمن مهم است که افکار عمومی جهان بدانند آنها در مقابل عربستان مظلوم واقع شدند و به همین دلیل دست به اقدامات جدی علیه این حملات نمی‌زنند.

پس از دیدار صبح امروز هیات فلسطینی متشکل از ابواحمد فواد دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، ماهر طاهر معاون او و جمعی از مقامات فلسطینی با علی اکبر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ،ولایتی پس از بدرقه هیات فلسطینی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با این دیدار خاطر نشان کرد: بی‌تردید ادامه سیاست‌های عربستان سعودی علیه یمن به ضرر آنها خاتمه خواهد یافت.

وی ادامه داد:‌ حملات عربستان سعودی در هیچ قاعده بین‌المللی ، اسلامی و یا انسانی نمی‌گنجد. همچنین حملات آنها آن چنان بی‌رحمانه بوده است که حتی برخی از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری که زیر سلطه غربی‌ها هستند نیز ناچار شدند این حملات را محکوم کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به این سوال که چرا حوثی‌ها در مقابل حملات سعودی‌ها هیچ واکنش جدی از خود نشان نمی‌دهند به سابقه‌ی تاریخی مردم یمن در منطقه و علیه بیگانگان اشاره کرد و افزود: با وجود این که یمنی‌ها مردمی مقاوم و مبارز هستند ولی حوثی‌ها تلاش دارند تا عاقلانه عمل کنند و یکی از دلایل این که آنها علیه حملات سعودی‌ها اقدام جدی نشان نمی‌دهند به این دلیل است که برای حوثی‌ها اهمیت زیادی دارد که افکار عمومی دنیا و جهان اسلام متوجه شوند که آنها مردمی مظلوم هستند که مورد هجمه و حملات سعودی‌ها قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین پس از دیدار صبح امروز نور محمد جادمانی، سفیر پاکستان با علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال ایسنا، در رابطه با این که با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس آیا انتشار فکت شیت ایرانی ضرورت دارد، گفت: انتشار فکت‌شیت تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود ولی از آنجایی که در بیانیه لوزان هیچ تعهدی متوجه ایران نیست، به نظر می‌رسد که انتشار فکت‌شیت تنها مخل مذاکرات 1+5 است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در رابطه با هر آنچه که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه‌ لوزان می‌شد صحبت کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس همان فرمایش‌ها اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده نیز از این پس مثل گذشته گام برمی‌دارد و طبق خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص شده توسط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند.

ولایتی در رابطه با فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکا نیز خاطرنشان کرد: آنچه که آمریکایی‌ها با عنوان فکت شیت منتشر کردند فکت شیتی بر اساس برداشت نادرست آنها بود و مخالف آن چیزی بود که در میدان گفت‌وگو گذشت.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم می‌دانند که متن بیانیه کاملا مشخص است. از سوی دیگر بندهایی که آمریکایی‌ها در فکت شیت خود آورده‌اند مخالف بندهایی بود که در بیانیه لوزان مشخص شد و همچنین این بندها مغایر با بندهایی بود که در بیانیه اول منتشر شده است. بنابراین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این بیانیه کاملا مشخص است و این بیانیه هیچ تعهدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع با بیان اینکه بیانیه‌ لوزان تنها جمع‌بندی اظهارنظر طرفین است، افزود: با توجه به این که هیچ تعهدی متوجه ما نیست، نیاز به تفسیر و تحلیل‌هایی که در جهت جذب افکار عمومی برخی از افراطیون داخل آمریکا از سوی کاخ سفید منتشر شده است نیست. آمریکایی‌ها از این کارها خودداری کنند زیرا مخل مذاکرات 1+5 است.

ولایتی در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهاماتی که از سوی عربستان سعودی مبنی بر دخالت ایران در یمن زده می‌شود نیز گفت: ما از عربستان سعودی و همراهان آن می‌خواهیم که حملات خود در یمن را متوقف کنند. از سویی دیگر اعلام می‌کنم که ایران هیچ دخالتی در یمن ندارد و تاکنون نیز هیچ سند و یا مدرکی دال بر چنین دخالتی به دست نیامده است.

وی ادامه داد: گناه مردم یمن این است که می‌خواهند خود سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

ولایتی تاکید کرد:‌ اتهام زنی عربستان، مبنی بر دخالت ایران در یمن فرافکنی‌ای بیش نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد تا راه را برای امدادرسانی و ارسال کمک‌های مردمی به یمن باز کنند و از کشورهایی که یمن را مورد حملات نظامی قرارداده و بنادر این کشور را نیز محاصره کرده‌اند بخواهند حملات خود را متوقف کرده و راه را برای کمک‌ و امداد رسانی به مردم بی‌دفاع این کشور باز کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار