تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۸۵۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نحوه توزیع بودجه 5 میلیارددلاری حاصل از لغو حج عمره
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه بودجه سالیانه سازمان حج تنها در حوزه حج عمره حدود 15 هزار میلیارد تومان یا 5 میلیارد دلار است، گفت: در شرایط کنونی می‌توان اعتبارات حج عمره در بودجه سالیانه را به بخش‌های دیگر اختصاص داد.

احمد بخشایش‌اردستانی با اشاره به توقف روند اعزام حاجیان به حج عمره، گفت: با توجه به اقدامات و توهین‌های مقامات عربستان سعودی به مردم ایران و شیعیان کرده‌اند، دو ملاحظه اقتصادی و سیاسی در این حوزه وجود دارد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بودجه سالیانه سازمان حج تنها در حوزه حج عمره حدود 15 هزار میلیارد تومان یا 5 میلیارد دلار است، که این اعتبار میان بخش‌های مختلف مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت‌های مستقر در مکه و مدینه توزیع می شود.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر حضور حاجیان در حج عمره و تمتع از تمام کشورها به‌ویژه ایران موجب شده که ذخیره ارزی عربستان سعودی در شرایط کنونی به حدود 1300  تا 1400 میلیارد دلار برسد، که مقامات این کشور با استفاده از این پشتوانه می‌توانند اقداماتی همچون حمله یمن و ارائه رشوه به کشورهایی مانند مصر برای همراهی در این جنگ انجام دهند.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه در شرایط کنونی می‌توان اعتبارات حج عمره در بودجه سالیانه را به بخش‌های عمرانی اختصاص داد، افزود: همان طور که به خاطر داریم بودجه عمرانی در سال پایانی دولت دهم حدود 9 هزار میلیارد تومان بود، از این‌رو اعتبارات مربوط به حج عمره بسیار دارای اهمیت است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، ادامه داد: از طرف دیگر این موضوع هم قابل اهمیت است که حضور حاجیان ایرانی در عربستان برای مبارزه با جنگ رسانه‌ای و روانی جریان وهابیت بسیار مهم است، از این‌رو به نظر من ایران باید تنها چند سال حج عمره را متوقف و سپس با ضوابط خاص و با تمهیدات مناسب این کار را از سر گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار