تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۸۵۸۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر دفتر صلیب سرخ در بصره خبر داد:
آغاز عملیات جدید تفحص شهدا در خاک عراق
مدیر دفتر صلیب سرخ در بصره از آغاز عملیات تفحص دیگر تا پایان این ماه در خاک عراق خبر داد.

هیفا سعد،در حاشیه مراسم تحویل 61 شهید در مرز شلمچه اظهار کرد: روند تحویل 63 پیکر ایرانی در حالی امروز انجام گرفت که 37 تا از این پیکر‌ها معلوم الهویه هستند.

وی با بیان اینکه کشف پیکر‌ها از مناطق فاو، جزیره مجنون، زویدات و شلمچه در بصره هستند، ادامه داد: کار جستجو همچنان ادامه دارد و دولت عراق پیکرهای کشف شده در زمان کشف تحویل خواهد داد.

مدیر دفتر صلیب سرخ در بصره، با بیان اینکه عملیات بحث و استخراج امری مشترک بین دو دولت ایران و عراق است و روال کار به خوبی ادامه دارد، نتیجه تعاون را رضایت بخش ارزیابی کرد و گفت: هر دو طرف کاملا تفاهم داشته و این امر تا پایان روند جستجو ادامه خواهد داشت.

وی از پایان یک ماموریت و آغاز ماموریت دیگر در خاک عراق تا پایان این ماه خبر داد.

سعد، همچنین از وجود اجساد عراقی برای تبادل خبر داد و اظهار کرد: مقرر شده بود تعدادی از اجساد عراقی نیز دراین مرحله تحویل داده شوند که متاسفانه به خاطر اطلاع دیرهنگام و عدم آمادگی دولت عراق تبادل آن‌ها در این عملیات انجام نشد و دولت ایران درخواست کرد در مرحله بعد انتقال شهدا آن را به دولت عراق تحویل دهد.

مدیر دفتر صلیب سرخ در بصره، بر وجود گروه کار‌شناسی در زمان تفحص تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در هر مرحله گروه کارشناسی و متخصص از وزارت حقوق انسان و پزشک قانونی علاوه برطرف ایران وجود دارند و کار شناسایی و تشخیص پیکر‌ها را از طریق مدارک شناسایی و لباس‌ها صورت می‌گیرد که هر دو طرف قادر به تشخیص پیکرهای خود خواهند بود.

وی ادامه داد: اما در مورد اجساد مجهول‌الهویه هر کدام از دو طرف ایرانی و عراقی پیکرهای خود را به پزشک قانونی برده و از راه آزمایش DNA و سایر آزمایش‌ها آن‌ها را شناسایی می‌کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار