تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۸۵۹۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران:
بوفالوی هندی از لحاظ آلودگی های انگلی قابل تائید نیست
نائب رئیس جامعه دامپزشکان با هشدار نسبت به اینکه گوشت بوفالوی هندی از لحاظ آلودگی های انگلی قابل تائید نیست،گفت: با توجه به اختلاف قیمت این نوع گوشت های وارداتی با گوشت گرم داخلی،اجازه واردات محدود نوعی رانت اقتصادی برای افراد سودجو ایجاد می کند که تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می شود.

پیام محبی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر صدور مجوز واردات مجدد گوشت بوفالوی هندی به ایران،گفت: براساس اخبار منتشر شده مجوز واردات محدود گوشت بوفالو برای مصارف خاص در تولید فراورده های گرمادیده  صادرشده است که خود این مجوز با توجه به قیدهایی که در آن ذکر شده ابهامات و نگرانی هایی را متذکر می شود.

نائب رئیس جامعه دامپزشکان کشور با یادآوری اینکه پیش از این گوشت بوفالو هندی وارد می شده و مدتی این کار متوقف شده است،تصریح کرد: حالا دوباره اجازه ورود چنین گوشتی صادرشده و شاید این موضوع از لحاظ پروسه تولید مشکلی نداشته باشد؛اما از لحاظ آلودگی های انگلی گوشت بوفالوی هندی قابل تائید نیست و درهیچ نقطه از دنیا این نوع گوشت مصرف نمی شود.

اختلاف قیمت بین گوشت بوفالو با گوشت گرم داخلی می تواند زمینه ورود افراد سودجو را فراهم کند

وی ادامه داد: مشکلی دیگر که وجود دارد این است که گوشتی که وارد کشور می شود را نمی توان دقیق ردگیری کرد که در کجا و برای چه مواردی مصرف می شود و از سوی دیگر اختلاف قیمت بین این نوع گوشت با گوشت گرم داخلی می تواند زمینه ورود افراد سودجو در این حوزه و سوء استفاده های گسترده ای که سلامت مردم را به خطر می اندازد را فراهم کند.

محبی گفت: در مجوز صدر شده رسما اعلام کرده مجوز واردات محدود صادر شده که خود کلمه "محدود" جای شک و شبهه دارد و همچنین قید " برای مصرف خاص و فراورده های خاص گرما دیده،نشان می دهد حتتما مشکلی وجود دارد که این مجوز با چنین قیدهایی صادر شده است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر که در مورد گوشت بوفالو مطرح است این است که در فراورده های تولید شده از این نوع گوشت هیچ اشاره ای به استفاده از گوشت بوفالو نشده همچنین باید کاهش قیمت نسبت به فراوده های تولید شده از گوشت باکیفیت تر را به دنبال داشته باشد که در این زمینه هم سوء استفاده های زیادی صورت می گیرد.

محبی تصریح کرد:درمورد مصرف روغن پالم در لبنیات نیزمشکلی که وزارت بهداشت داشت این بود که تولیدکنندگان روی بسته نهایی محصول تولید شده به استفاده از این نوع روغن اشاره ای نمی کردند و در مورد سوسیس و کالباس هم همین موضوع مطرح است و  روی هیچ یک از این محصولات پروتئینی ثبت نشده و نامشخص است.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس گفت: از آنجاکه مجلس واقعا خانه ملت است،هر مشکلی را می توان با نمایندگان مطرح و پیگیری کرد؛ چرا که سیستم دولتی یک سیستم بسته بوده و برای همه قابل نفوذ نیست،اما افراد عادی می توانند با مراجعه به مجلس مسایل خود را را با نمایندگان در میان بگذارند.

نائب رئیس جامعه داپزشکان کشور درپایان با اشاره به اینکه نمایندگان به دلیل کثرت تعداد می توانند تاثیرگذار باشند و موضوعات پیگیری می شود و تجربه صحت این را تائید کرده است،یادآور شد: درصورت دعوت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس موضوع را دقیق تر پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،منابع هندی با اشاره به انتظار ایران برای برداشته شدن تحریم‌های غربی، خبر دادند ایران برای افزایش تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری،به هند توافق تجارت ترجیحی را پیشنهاد داده است که در این پیشنهاد به محصولاتی مانند برنج باسماتی، چای، گوشت بوفالو و ... اشاره شده است.
رییس سازمان دامپزشکی،در خصوص وضعیت سلامت گوشت بوفالوهندی گفت: در گذشته واردات این محصول به صورت محدود آن هم برای فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده مانند سوسیس و کالباس مجوز داشته است،اما برای گسترش واردات این محصول در درازمدت و در قالب تجارت ترجیحی باید طی جلسات متعدد با مسوولان دامپزشکی هندوستان به توافقاتی مشترک برسیم.
 
وی افزود: درجلسات مشترکی که با هندی‌ها برگزار خواهیم کرد باید به مفاد مهم در توافق نامه مشترک مانند چگونگی تولید و ذبح بهداشتی و شرعی برای تامین گوشت سالم به تفاهم برسیم. همچنین از سلامت تولید این محصول در هندوستان اطمینان حاصل کنیم.
 
ابراهیم جمیلی،رییس شورای بازرگانی ایران و هند - نیز درباره احتمال برقراری تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: برقراری تجارت ترجیحی با هند اتفاق مثبتی است، چرا که اگر هند با کشورهای دیگر قرارداد ترجیحی امضا کند، روابط تجاری ایران با یکی از مشتریان اصلی خود دچار لطمه می‌شود.
 
وی تاکید دارد: باید با انجام کار کارشناسی اصولی با کشورهایی از جمله هند که برای ما مزیت های اقتصادی دارند قراردادهای ترجیحی دو جانبه امضا کنیم. به عنوان نمونه درحال حاضر امکان خوبی برای صادرات در زمینه‌های مختلف به هند داریم اما چون هند با کشورهای دیگری قرارداد ترجیحی منعقد کرده، عملا باعث شده ایران بخشی از بازار هند را از دست دهیم و همین اتفاق می‌تواند در زمینه پتروشیمی نیز طی سال های آینده رخ دهد.
:
:
:
آخرین اخبار