تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۸۵۹۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانش آموزان عشایری به دلیل مشکلات رفت و آمد از تحصیل باز می مانند
مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان عشایری این استان به دلیل مشکلات رفت و آمد از ادامه تحصیل باز می مانند.

حمید قنبری پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در آستانه برگزاری دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز عشایری برگزار شد، اظهار کرد: به رغم مشکلات مالی آموزش و پرورش عشایر، خوشبختانه با همکاری و مساعدت معاونت برنامه ریزی و بودجه استانداری خوزستان، مبلغ پنج میلیارد تومان به آموزش و پرورش عشایر اختصاص دادند. این مبلغ به منظور ساخت و ساز مدارس نیمه تمام عشایری بوده و در آینده نزدیک با ابلاغ به فرمانداری ها اجرایی می شود.

وی افزود: در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری کار ساخت و تحویل بیش از ۶۰ کانکس که به صورت مناقصه ای از طریق اداره کل نوسازی استان به ما تخصیص داده شده را شروع می کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: هم اکنون با کمک چند تن از خیران خیر اندیش استان کار ساخت پنج مدرسه دو کلاسه در مناطق عشایری آغاز شده است. آنقدر محرومیت فراوان است که نهادهایی همچون بسیج سازندگی و دیگر ارگان ها باید بیش از این وارد صحنه شوند و با قوت و جدیت در یک فرآیند زمانی چند ساله مشکلات فضاهای آموزشی در مناطق عشایری را برطرف کنند.

۱۴ هزار دانش آموز عشایری در خوزستان

قنبری عنوان کرد: آموزش و پرورش عشایر خوزستان هم اکنون بیش از ۱۴ هزار دانش آموز عشایری را که به لحاظ جمعیت در میان مناطق کشوری رتبه سوم و در خوزستان رتبه اول را دارند تحت پوشش تحصیلی کامل درآورده ایم. همچنین با هفت استان همجوار خود در خصوص اقوام کوچرو (عشایر) مراوده داریم.

وی یادآور شد: جامعه عشایری استان حدود سه درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند و این درصورتی است که گوشت و لبنیات بیش از ۴۰ درصد شهرنشینان را تامین می نمایند. عشایر اقوامی وفادار به نظام بوده و در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور همواره پیشقدم و داوطلب بوده و هستند بنابراین مسئولان استانی و کشوری باید بیشتر به عشایر که اقشاری کم توقع و ولایت مدار هستند، توجه کنند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در ارتباط با معلمان عشایری این استان گفت: فرهنگیان عشایر استان افرادی ایثارگر بوده و با حداقل تفاوت حقوقی نسبت به سایر فرهنگیان مناطق برخوردار و شهرنشین تدریس می کنند. با این وجود معلمان عشایر خوزستان با عشق و علاقه مشغول خدمت به فرزندان عشایر استان هستند، فرزندانی که استعدادهای ناب و بالقوه در میان آنان موج می زند و تشنه علم و علم آموزی هستند.

قنبری بیان کرد: متاسفانه در بعضی نقاط مناطق عشایری استان این آینده سازان عشایری به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب و نبود اعتبارات کافی در تخصیص سرویس جابه جایی به آنها، از ادامه تحصیل بازمانده و فرصت شکوفایی استعدادها از آنان سلب می شود.

نا امیدی در عشایر معنا ندارد

وی ادامه داد: نا امیدی در عشایر معنا ندارد و با قوت و جدیدت تا حصول نتایج مورد نظر پیش خواهیم رفت و در بحث خدمت صادقانه به دانش آموزان و اقوام عشایری فروگذار نخواهیم کرد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان، تنها گذاشتن آموزش و پرورش را سنگین ترین ضربه بر پیکره پیشرفت علمی کشور دانست و گفت: مسئولان باید بیشتر به آموزش و پرورش توجه داشته و آن را همراهی کنند.

قنبری تاکید کرد: افتتاح اولین کتابخانه سیار عشایری در سطح استان، توزیع بیش از ۶۰ لپ تاپ در سطح مدارس عشایری، برگزاری طرح لبخند معلم در ستیغ کوه برای جلوگیری از حضور کمتر همکاران به اداره مرکزی به دلیل بعد مسافت، جستجوی خانه به خانه برای بازگرداندن دانش آموزان تارک تحصیل به مدارس عشایری و توزیع وسایل گرمایشی اهدایی اداره کل نوسازی به مدارس عشایری از جمله کارهایی انجام شده در سال تحصیلی جاری بود.

وی اظهار کرد: افتتاح دو مدرسه شبانه روزی عشایری دخترانه در مناطق عشایری به دلیل ترک تحصیل آنان در دوره های متوسطه اول و دوم، ایجاد انقلاب اداره آموزش و پرورش عشایر استان در بحث تعامل با دیگر ارگان ها و نهادهای کشوری، استانی و منطقه ای و معطوف نمودن نگاه خیرین به مدارس و مناطق عشایر نیز از دیگر کارهای انجام شده این اداره در سال جاری بوده است.

کمبود ۳۰۰ نیرو در آموزش و پرورش عشایری خوزستان

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان عنوان کرد: هم اکنون با کمبود نیروی بالغ بر ۳۰۰ نفر مواجه هستیم که انتظار می رود وزارت آموزش و پرورش در بحث استخدام نیرهای جدید این کمبودها را مد نظر داشته باشد.

قنبری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۲ نیروی طرح خرید خدمات آموزشی  را در هشت مدرسه عشایری به کار گرفته و بیش از ۲۷۰ دانش آموز را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده ایم.

وی یادآور شد: در روز یکشنبه ۳۰ فروردین ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری، استانی و منطقه ای دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز عشایری استان را برگزار می کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در پایان گفت: هم اکنون ۱۰۰ فضای نوساز، ۷۰ واحد آموزشی غیر استاندارد، ۶۰ مدرسه کانکسی، ۶۰ مدرسه کپری، ۱۵۰مدرسه چادری و ۵۰ مدرسه استیجاری در روستاها داریم که التزام توجه خاص به مدارس عشایری را پررنگ تر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموع کمک های نقدی و غیرنقدی خیرین در جشنواره سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار