تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۵۹۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایدنی: قضاوت درباره "در حاشيه" با مردم است
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در واكنش به سريال در حاشيه گفت: هنرمند واقعي بايد بتواند مرز بين هجو و طنز را تشخيص و اين دو را از هم تفكيك كند

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در واكنش به سريال در حاشيه گفت: هنرمند واقعي بايد بتواند مرز بين هجو و طنز را تشخيص و اين دو را از هم تفكيك كند.

دكتر اسماعيل ايدني در حاشيه نشست هم انديشي با پزشكان متخصص جوان، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: يكي از مسيرهاي نقد در هر جامعه اي استفاده از طنز است و هيچ مشكلي در اين باره وجود ندارد و يكي از ابزارهاي نقد اين است كه رفتارهايي كه ناشايست تلقي مي شود را مي توان با طنز به نقد كشيده تا مردم آگاه شوند.

وي ادامه داد: از طرف ديگر كسي كه آن رفتار را نشان مي دهد، بداند كه انجام اين رفتار هزينه دارد و هيچ اشكالي در اين زمينه نيست ولي مرز بين هجو طنز نزديك است. در هجو شاهد توهين مي شويم و كسي كه واقعا هنرمند است بايد بتواند به طور دقيق مرز بين هجو و طنز بشناسد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درباره سریال در حاشیه گفت: تصور اين است كه اين برنامه بيش از اينكه طنز باشد هجو است. وقتي قرار است موضوعي را مورد نقد قرار دهيم بايد ببينيم كه مخاطبان ما چه كساني هستند، نقد بايد به گونه اي انجام شود كه مخاطب بيشترين سودمندي را داشته باشد. بنابراين اگر بخواهيم يك پديده اجتماعي را نقد كنيم نبايد موجب بي اعتمادي مردم و خدمات گيرندگان آن حوزه شويم.

ايدني عنوان كرد: بازي با افكار عمومي خيلي خطرناك است. اين سريال بار هنري بالايي ندارد و قضاوت با خود مردم است.

وي اظهار كرد: بايد جامعه نسبت به خدماتي كه پزشكان ارايه مي دهند بايد اعتماد داشته باشد و هيچ كس هم انتظار ندارد كه اين اعتماد صد در صد باشد. اين ولي اين كه شما بياييد اعتماد عمومي نسبت جامعه پزشكي را كاهش دهيد، آسيب آن در درجه اول به خود مردم و خدمات گيرندگان بازمي گردد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: بيش از اينكه نگران خدشه وارد شدن به اعتبار جامعه پزشكي باشم، نگران آسيبهايي هستم كه مردم به دليل بي اعتمادي در دريافت خدمات به آن دچار مي شوند.

ايدني افزود: تصور كنيد اگر اين ترديدها در دل بيمار موجب شود در دريافت خدمات و درمان به موقع تأخير و بيماري او پيشرفت كند، چه كسي ضرر مي كند و چه كسي پاسخگوي اين سلب اعتماد جامعه است؟ قطعا در اين ميان بيمار ضرر مي كند و كسي كه از منظر تجاري به توليد و پخش اين برنامه ها اقدام مي كند، بايد پاسخگو باشد.

وي در ادامه به روند پيشرفت طرح تحول نظام سلامت در خوزستان اشاره كرد و گفت: البته مشكل عمده فاصله بين آنچه كه بايد داشته باشيم و آنچه كه اكنون داريم، است كه به چالشي بين مأموريتهاي اساسي دانشگاه و زيرساختهاي فيزيكي در بعد فضاهاي بهداشتي درماني مربوط مي شود و اين حل نمي شود مگر اينكه همكاريهاي فرابخشي در استان صورت بگيرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: ظرفيتهاي بسياري در استان خوزستان وجود دارد كه مربوط به دستگاههاي ديگر است كه اگر از اين ظرفيتها در جهت سلامت استان استفاده شود، زمان رسيدن به اهداف در اين حوزه بسيار كوتاهتر ميشود.

ايدني ادامه داد: مأموريتهاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور بسيار وسيع است و گستره خدمات دهي آن تا پيش از اضافه شدن ماهشهر و هنديجان در سطح استان به سه ميليون نفر مي رسد و در كنار آن نيز به استان لرستان، دزفول، بهبهان و آبادان نيز كه زيرنظر اين دانشگاه نيستند، ارايه خدمات مي كند. اما مشكل عمده ما كمبود شديد فضاهاي درمانگاهي است.

وي اظهار كرد: براي حل اين مشكل سعي شد كلينيكهاي اقماري را در سطح شهرها فعال كنيم. البته فراهم كردن فضاهاي ارايه خدمت، يك پروسه زمانبر است اما مصوبه اخذ مجوز و منابع مالي 10 هزار مترمربع فضاهاي درماني را از وزارتخانه دريافت كرديم كه به نظر مي رسد در اين فاز براي رفع نيازهاي استان كافي باشد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در ادامه به ضرورت توسعه فضاهاي اورژانس، سي سي يو و آي سي يو اشاره كرد و گفت: اولويت در توسعه بخشهاي ويژه با شهرستانهاي كم برخوردار است. كه توسعه تختهاي بيمارستاني را با همكاري فرابخشي دستگاههاي مختلف در استان خواهيم داشت.

ايدني اظهار كرد: خوشبختانه نگاه خوبي در بهداري ارگانهاي نظامي در زمينه انجام همكاريها در حوزه سلامت استان وجود دارد؛ در سال 94 با همكاري يكي از ارگانهاي نظامي، ظرفيتهاي مناسبي در اختيار ما قرار خواهد گرفت. مي توان گفت كه در سطح استان همگرايي و اجماع خوبي در حوزه سلامت وجود دارد.

وي افزود: البته يكي از مشكلاتي كه وجود دارد، مشاركت كم خيرين سلامت در استان است. در اين حوزه فعاليت خوبي ديده نمي شود و تمايل به سرمايه گذاري خيرين سلامت در استان ناكافي است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در ادامه به اجراي طرح تحول بهداشت دهان و دندان نيز اشاره كرد و گفت: همان طور كه مي دانيد خدمات دهان و دندان خدمات گراني هستند اما با وجود متخصصان خوب دانشگاه، در حالي سرمايه گذاري در اين طرح هستيم و در تلاشيم فضاي مناسبي ايجاد شود تا خدمات با قيمت دولتي به متقاضيان عرضه شود.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: اسماعیل ایدنی
:
:
:
آخرین اخبار