تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۸۶۰۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عارضه‌های ناشی از تداخلات دارویی قابل پيشگيري است
يكي از عرصه هاي مهم ایجاد عارضه های جانبي دارو كه به ميزان زيادي قابل پيشگيري است، تداخلات دارو با دارو و دارو با بيماري است
خوزنیوز: مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تاکید کرد: يكي از عرصه هاي مهم ایجاد عارضه های جانبي دارو كه به ميزان زيادي قابل پيشگيري است، تداخلات دارو با دارو و دارو با بيماري است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حسین برزگر با بیان این مطلب، اظهار کرد: ورود پيوسته داروهاي جديد به بازار دارویي و كشف زواياي جديد داروهاي قديمي، نياز روز افزون به ارتقای مستمر دانش دارویي را ضروري مي سازد.

وی با بیان اینکه در اين ميان، عوارض جانبي قابل پيشگيري داروها از اهميت بسزایي برخوردار بوده و همه ساله هزينه هاي زيادي را به سيستم سلامت كشورها تحميل مي كند، افزود: يكي از عرصه هاي مهم بروز عوارض جانبي داروها كه به ميزان زيادي قابل پيشگيري است، تداخلات دارو با دارو و دارو با بيماري است.

برزگر در ادامه با اشاره به اینکه هر چند تداخلات دارویي، در بسياري از موارد، معضل خاصي را سببب نمي شود، تصریح کرد: موارد متعددي وجود دارد كه از نظر باليني، پر اهميت بوده و عدم توجه به آنها مي تواند مخاطرات جدي ایجاد کند.

 مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: تداخلات دارویي، به چند سطح تقسيم بندي مي شود كه در موارد شديد، نياز به پايش دقيق دارند.

برزگر در ادامه گفت: توجه به بيماران پرخطر، اطلاع از سوابق دارویي و داروهاي مصرفي بيماران، آگاهي از راهكارهاي پيشگيري از وقوع تداخلات دارویي احتمالي همچون تغيير مقدار، استفاده از جايگزين هاي احتمالي و سرانجام اطلاع از شاخص هاي مهمي كه در هر تداخل دارویي نياز به پايش دارد.

این داروساز در ادامه خاطرنشان کرد: برای پيشگيري از وقوع تداخلات دارویي، ضروري است آن دسته از تداخلات دارویي است كه از نظر باليني اهميت زيادي داشته و پتانسيل وقوع مخاطرات جدي ناشي از آن، غير قابل اغماض است. تداخلات مورد نظر پس از استخراج از منابع مختلف، از طريق منابع معتبري بررسي شده و عموما در سه و يا حداقل دو مرجع ، كنترا انديكه بودن آنها مورد تاكيد قرار بگیرد.
:
:
:
آخرین اخبار