تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۸۶۱۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین های عزا یا عروسی که به مصیبت تبدیل می شود
رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.

تیراندازی عروسی را عزا کرد!، تیراندازی مرگبار در مراسم ختم، مرگ پسر ۴ ساله در تیراندازی عروسی، تیراندازی در مراسم ختم ۳ کشته و مجروح بر جای گذاشت، مجروح بر اثر تیراندازی در جشن عروسی و آخرین تیتر:9 زخمی، حاصل یک سنت غلط در استان خوزستان!

اینها بخشی از تیتر اخباری است که در خبرگزاری ها یا سایت های خبری منتشر می شود و از مصیبتی برای خانواده های حاضر در آیین های عروسی یا عزاداری خبر می دهد.

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها نیز سبب شده است.

این رسم در سال های گذشته با نام آئین «کتل بندی» در بین برخی اقوام و عشایر بوده است.

در این آئین، افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می پذیرفت.

«کتل» آئینی است که به هنگام مرگ بزرگان و سلحشوران با آیینی خاص همراه با ساز چپی برگزار می شود.

این آئین که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزش های اجتماعی، رشادت ها و سلحشوری های اقوام به ویژه عشایر ایرانی است.

شیوه برگزاری این مراسم نیز به این شیوه است که تعدادی اسب بی سوار را با پارچه های رنگی آزین بندی می کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاری و همچنین اسباب آلات جنگی را نیز بر روی زین برگ اسب آویزان کرده و از سوی چند مرد گرداگرد کوشک یا سنگ چین مکعب شکلی که از قبل ساخته اند، می گردانند.

این مراسم همراه با نواختن ساز چپ و آواز گاگریو که همان مرثیه سرایی است، اجرا می شود.

سال های گذشته، تیراندازی در آیین های عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که حوادث ناگواری را به همراه داشته است.

این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف وقبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

 بیست و هشتم فروردین ماه، بر اثر تیراندازی در یک مراسم عزاداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان اهواز 9 نفر زخمی شدند.

طبق رسم ناپسند برخی طوایف، در مراسم در گذشت یکی از اهالی روستا عده ای از مصیبت دیدگان اقدام به تیراندازی هوایی کردند که حین تیراندازی یکی از سلاح های مورد استفاده دچار مشکل شده و مجروح شدن 9 نفر ازحاضران در مراسم را باعث می شود.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان عصر جمعه ضمن تایید این خبر گفت:این اتفاق روز جمعه در یک مراسم عزاداری و بر اثر یک سهل انگاری اتفاق افتاده است.

سرهنگ سیدرحمان موسوی افزود:در این مراسم عزاداری یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه ای از دست فردی که در این مراسم شرکت کرده بود به زمین افتاده که به دلیل مسلح بودن اسلحه و شلیک نا خودآگاه فشنگ، 9 نفر از افرادی که در مراسم شرکت کرده بودند، زخمی شدند.

وی گفت:این افراد بلافاصله به بیمارستان اهواز منتقل شده، تحت مداوا قرار گرفتند و حال عمومی همه آنها رضایت بخش است.

آذر ماه سال گذشته نیز، در مراسم ختم در یکی از مناطق عشایری مسجدسلیمان، فردی بنا به رسوم طایفه ای، اقدام به تیراندازی هوایی کرد که یکی از تیرها به دختربچه ای به نام «هستی اسدی» اصابت کرد.

تیر به کتف این دختر اصابت کرد و خونریزی موجب مرگ او شد.

محمود اسدی پدر هستی اسدی نامه ای را در اختیار رسانه های محلی قرار داده و در آن با همگان «درد دل» کرده و با دخترش، جامعه، ضارب، مسئولان کشور و همکلاسی ها و معلمان هستی سخن گفت.

وی در این نامه خطاب به دخترش می نویسد:به روح پاک و معصوم تو، به زندگی قشنگ و سرشار از محبتی که نسبت به همه انسانها داشتی، سوگند خورده ام که اجازه نمی دهم قطره ای از خون پاکت که به دست ها و سینه من و صورت مادرت پاشید، بی نتیجه بماند.

دخترم، به آن چشمان نیمه بسته ای که در هنگام مرگ رو به آسمان داشتی سوگند می خورم که نگذارم پدر دیگری نظاره گر چشمان فرزندش در چنین لحظه هایی باشد. فرزندم، به آن سکوت مظلومانه ای که در لحظه مرگ داشتی قسم می خورم که فریادم را به گوش جهانیان برسانم و مظلومیت تو را فریاد بزنم. هستی جان، به روح پاکت قسم می خورم که تا زنده هستم در از بین بردن چنین خرافاتی تلاش کنم تا از مرگ هستی های دیگر جلوگیری کنم.

پدر هستی در نامه اش عنوان کرد:از تمامی انسان های شریف و بزرگوار و همه مسئولان، نهادها، سازمانهای حمایتی و حقوقی و سازمانهای طرفدار حقوق کودکان خواهشمندم که این پدر دل سوخته را یاری رسانند و با تدابیر عاجل و با فرهنگ سازی و همکاری های قانونی بساط این رسوم غلط و خرافی را برچینند تا دیگر شاهد حوادثی چنین ناگوار نباشیم.

محمود اسدی همچنین خطاب به فردی مسلحی که اقدام به تیراندازی و مرگ دخترش شده نیز نوشت:شما جگر گوشه ام را از من گرفتی، زندگی شیرین خانواده ام را به تلخی کشاندی، صدای شیرین و دل نشین هستی را که همیشه نوازشگر گوشم بود، خاموش کردی.

محبتش را از روی دوستان و همکلاسی هایش که فقط در برخورد اول شیفته او می شدند از آنها سلب نمودی.

چشمان روشنش را که چراغ زندگیم بود خاموش کردی، به چه قیمتی؟!

به این قیمت که داری یک رسم غلط را اجرا می کنی آن هم با بی توجهی به جان انسان هایی که آرام و بی صدا در حال حرکت بودند.

وی ادامه می دهد:و شما خانواده و وابستگان ضارب!، در جهت از بین بردن این رسوم خرافاتی و غلط بکوشید که هیچ گونه وابستگی به فرهنگ ما ندارد.

چنین فرهنگی را از سراسر این سرزمین پاک کنید تا افراد دیگری مثل پسر شما گرفتار بند حبس و قصاص نگردند.

وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.

یک کارشناس جامعه شناسی نیز ، با بیان گسترش سنت غلط تیراندازی در آیین های عزادارری و عروسی، گفت:در این برنامه ها، افرادی بدون تخصص اقدام به تیراندازی می کنند که به هیچ عنوان بر اساس آئین گذشتگان نیست.

محمدرضا رئیسی اضافه کرد:به دلیل استفاده نادرست از سلاح های گرم، بسیاری از جشن های عروسی به عزا تبدیل شده و خانواده های داغدار در بسیاری از ایین ها، دوباره سوگوار عزیز دیگری می شوند.

اتفاقاتی تلخ از این قبیل در حال تکرار شدن است، پس بهتر است فعالیت های پیشگیرانه و موثری همانند صحبت با سران طوایف هر منطقه صورت گیرد تا از این پس شاهد عزا شدن مجالس عروسی و کشته دادن در مراسم عزای خود نباشیم.

به راستی تا کی قرار است شادی های خود را با این تیراندازی ها به عزا تبدیل کنیم و در مراسم های ختم، دوباره کشته دهیم؟
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار