تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۸۶۳۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخمل زاده:
امیدواریم امسال با توجه به شعار" ایمنی غذا از مزرعه تا سفره"، تمرکز و همگرایی بیشتری در سازمان‌های مختلف مربوطه ایجاد شود
انتخاب شعار امسال در خصوص ایمنی غذا، این نوید را به ما می دهد که توجهات و تمرکز کارها بر روی تولید مواد غذایی سالم بیش از پیش معطوف گشته است

خوزنیوز: نشست خبری هفته سلامت با حضور اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، ایرج نظری معاون درمان دانشگاه، سعید سیدیان معاون بهداشتی دانشگاه، بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو دانشگاه و تعداد کثیری از اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" گفت: انتخاب شعار امسال در خصوص ایمنی غذا، این نوید را به ما می دهد که توجهات و تمرکز کارها بر روی تولید مواد غذایی سالم بیش از پیش معطوف گشته است.

بهزاد شریف مخمل زاده افزود: در حوزه تولید مواد غذایی، از زمانی که غذا در مزرعه به عنوان یک فرآورده کشاورزی ساخته می شود تا زمانی که به عنوان ماده اولیه وارد یک صنعت غذایی و چرخه تولید و پردازش شده و در زنجیره پخش در دست مردم قرار می گیرد، هم تعداد کثیری از بخشهای خصوصی و افراد مختلف جامعه در این فرآیند تولید نقش دارند و هم سازمانهای متعددی نیز در بحث نظارت بر تولید دخیل هستند.

مخمل زاده اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه غذا نیز همین گستردگی سازمان‌هایی است که به نوعی در امر غذا سیاست گذار و تاثیر گذار هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه گفت: یکی از دلایل اصلی انتخاب این شعار این است که در کشور به یک نقشه راه واحد در ارتقاء ایمنی غذا دست پیدا کنیم. یک فرد بالغ در طول زندگی خود چندین تن ماده غذایی استفاده می کند و این نوع ماده غذایی که استفاده می کند از دو بعد اهمیت زیادی دارد یکی از لحاظ ارزش تغذیه ای و دیگری اینکه همراه مصرف این نوع مواد غذایی، چه آلاینده هایی را وارد بدن خود می کند.

وی خاطرنشان ساخت: از لحاظ بیماریها نیز دو بعد حائز اهمیت است، یک بعد اینکه اگر رژیم های غذایی رعایت نشوند چه بیماریهایی را دچار می شویم و بعد دیگر اینکه چه بیماریهایی در اثر ورود آلایندها در بدن افراد مصرف کننده ایجاد می شود.

مخمل زاده اذعان داشت: امید داریم که امسال با توجه به این شعار" ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" تمرکز و همگرایی بیشتری در سازمانها و نهادهای مختلف مربوطه ایجاد شود.

وی بیان کرد: تا چند سال قبل عمدتا" وزارت بهداشت و درمان در حوزه غذا و دارو بیشترین بحث نظارتی را در تولید فرآورده های فراوری شده داشت، یعنی بر آنچه در کارخانه به عنوان محصول با پروانه ساخت تولید می شد نظارت داشت اما طبق تکلیف برنامه پنجم توسعه از سال گذشته شرح و وظایف وزارت بهداشت گسترده بیشتری پیدا کرد و در بحث سلامت فرآورده های کشاورزی نیز ورود پیدا کرد و پایش سلامت فرآورده ها ی کشاورزی را نیز بر عهده گرفت.

مخمل زاده گفت: از تیرماه سال گذشته هفت نوع ماده غذایی که برنامه پنجم مشخص کرده بود از سطح مراکز عمده فرآورده های کشاورزی جمع آوری شد و به لحاظ وجود سموم دفع آفات، سموم فلزی، نیترات و نیترید مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت و این طرح تا پایان تابستان امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به پیگیریهای مخاطراتی که در فرآورده های گوشتی و لبنیاتی در سال 92 انجام شد گفت: در سال جاری نیز در برنامه داریم مخاطراتی که در بحث فرآورده های آرد، قنادی ها و آب آشامیدنی و در حوزه آبزیان وجود دارد را مورد مطالعه وسنجشقرار دهیم و مخاطرات را در شورای سلامت استان طرح نماییم تا با هم اندیشی هایی که با سایر سازمانها داریم بتوانیم این مخاطرات را از سبد غذایی مردم دور کنیم.

مخمل زاده در پایان به سامانه راسف اشاره کرد و گفت: همزمان با هفته سلامت از "سامانه راسف" رونمائی خواهیم کرد که این سامانه برای نخستین بار در کشور طراحی شده و کلیه سازمانها و نهادهایی که درگیر امر تولید مواد غذایی هستند را مکلف می کند تا اطلاعاتشان را در این سامانه وارد کنند و بحرانهایی که امنیت مواد غذایی و سلامت آن را به خطر بیندازد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و واکنش های مناسبی نسبت به آنها صورت می پذیرد.
:
:
:
آخرین اخبار