تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۸۶۳۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
داشتن یک سیستم کشاورزی خوب در امنیت غذایی تاثیر گذار است
به خاطر تبلیغات غلطی که صورت پذیرفته، شنیده می شود که باید از مصرف نمک تصفیه به خصوص نمک یددار اجتناب کرده و انواع نمکهای دریایی که هنوز تصفیه نشده اند را مصرف کنید، که می بایست از این تبلیغات غلط که سلامت مردم ما را تهدید می کند، به شدت دوری نمود

خوزنیوز:  نشست خبری هفته ملی سلامت 1394 با حضور اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو، ایرج نظری معاون درمان و سعید سیدیان معاون بهداشتی دانشگاه و نیز تعداد کثیری از اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان شعار امسال " ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" افزود: در برنامه کشوری با توجه به طرح تحول نظام سلامت، شعار دیگری نیز با عنوان "عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت" به عنوان شعار هفته سلامت در نظر گرفته شده است.

سید سعید سیدیان، ضمن اشاره به مشکلات عدیده در ایمنی غذا اظهار داشت: برای اینکه به ایمنی غذا و امنیت غذایی دست یابیم، در مرحله اول نیاز به پول است و دیده می شود خانواده هایی که کمتر از 30 درصد از مبالغ دریافتی خود را صرف غذا می کنند، محیط ناامنی در تهیه غذا ایجاد می نمایند.

وی ادامه داد: از طرفی، قشر مرفه جامعه را نیز نمی توان گفت که به دلیل داشتن وضعیت مالی مناسب به طور حتم از امنیت غذایی مطلوب برخوردار می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح داشت: مسئله دیگر این است که ما بتوانیم به اندازه کافی غذا تولید نماییم و مسلما" داشتن یک سیستم کشاورزی خوب در امنیت غذایی تاثیر گذار است.

وی افزود: همچنین اینکه غذای تهیه شده باید سالم نیز باشد که از سال گذشته در شوراي سلامت استان پيگيري​هاي لازم جهت بررسي سلامت محصولات كشاورزي از جمله سيب​زميني، خيار، گوجه، كاهو، و پياز انجام شد و از سلامت اين محصولات اطمينان حاصل كرديم.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به این مورد که آیا مردم بلد هستند غذای سالم بخورند یا نه؟ گفت: نقص فرهنگی و عدم آموزش کافی، سبب شده تا در بحث تغذیه، به مواد مضر همچون فست فودها روی آوریم و پول خود را صرف مواد غذایی کنیم که سلامت را به خطر می اندازند و در عین حالبرخی از مواد غذایی مفید نیز هستند که ما دچار کمبود آن می باشیم و از جمله آن ویتامین دی است که بایدبه صورت مکمل استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه بیان نمود: به خاطر تبلیغات غلطی که صورت پذیرفته، شنیده می شود که باید از مصرف نمک تصفیه به خصوص نمک یددار اجتناب کرده و انواع نمکهای دریایی که هنوز تصفیه نشده اند را مصرف کنید، که می بایست از این تبلیغات غلط که سلامت مردم ما را تهدید می کند، به شدت دوری نمود.

سیدیان گفت: توفیق های استانی در حیطه امنیت غذایی نیز داشته ایم که از جمله آن، کشتارگاه صنعتی که حدود نصف کشتار سبک استان را صنعتی نموده است، نمونه ای از گام مهمی بوده که در حیطه امنیت غذایی برداشته شد.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت و اجرای طرح تحول نظام سلامت مواردی را پیگیری کردیم که از جمله آنهاجذب بهورز، تکمیل خانه های بهداشت، تعمیر و تجهیز تمام مراکز بهداشتی و درمانی، جذب پزشک و برنامه جدید بحث دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان که امسال این مهممورد توجه قرار می گیرد.

سیدیان اذعان داشت: خدمات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در مدارس و برنامه های آتی فعال شدن کلینیک های دندانپزشکی در سطح کشور از جمله موارد ارائه خدمات بهتر در آینده است.

سیدیان گفت: استان ما به همت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از ده استان کشور است که دوره فلوشیب را برای مسئولین بهداشت و درمان خود برگزار می کند و دوره آموزشی مدیریت خدمات بهداشت و درمانی از اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه برگزار خواهد شد تا اینکه بتوانیم سطح آگاهی مدیران را در سلامت و خدمات ارائه به مردم ارتقاء دهیم.

وي در پایان به پديده استعمال قليان در كشور اشاره كرد و گفت: دو مشكل بسيار بزرگ در جامعه در حوزه سلامت، اعتياد به مواد صنعتي و استعمال قليان است كه در وزارت بهداشت طرح ارائه خدمات مقابله با اعتياد مطرح شده و در استان خوزستان به عنوان پايلوت در حال انجام است و مبناي كار مجموعه بهداشت استان نيز آموزش قرار دارد.

:
:
:
آخرین اخبار