تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۸۶۴۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزی خوزستان یک هزار و 870 میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی را جذب کرد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان در زمینه اعتبارات صندوق توسعه ملی، با جذب یک هزار و 870میلیارد ریال بیشترین میزان را سال گذشته در سراسر کشور به خود اختصاص داد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: این در حالی است که استان دوم با فاصله بسیاری از خوزستان تنها 940میلیارد ریال جذب داشت و امسال میزان جذب ما فراتر از پارسال هم خواهد بود.

وی تاکید کرد: خوزستان قطب کشاورزی کشور است و باید همه امکانات لازم در اختیار این بخش قرار گیرد که بیشترین استفاده مفید را از منابع داشت.

چنگلوایی همچنین با مطلوب دانستن عملکرد کشاورزان خوزستان و میزان برداشت محصولات از افزایش یک تن در هکتاری حجم برداشت نسبت به سال گذشته خبر داد و آن را نشان دهنده روند رو به رشد در آینده خواند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت:هم اینک حدود 400 هزار هکتار از اراضی استان به صورت آبی و 150 هزار هکتار دیگر به صورت دیم زیر کشت رفته است.

چنگلوایی گفت: از مجموع سطح 14هزار هکتاری زیر کشت کلزا هم 10 هزار هکتار آبی و چهار هزار هکتار دیگر به صورت دیم است.

وی افزود: سطح زیرکشت چغندر در سال زراعی گذشته هم دو هزار و 10هکتار بود که امسال این میزان به چهار هزار و 700 هکتار افزایش یافت.

به گفته چنگلوایی مجموع تولید پارسال این محصول 120 هزار تن بود که امسال این رقم تا 280هزار تن پیش بینی می شود.

وی افزود: سال گذشته حدود 967 هزارتن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شد که امسال این میزان افزایش می یابد.

چنگلوایی در خصوص تامین منابع آبی برای زمین های زراعی استان هم گفت: کشت ما به طور معمول پس از برداشت محصولات پاییزه شروع می شود و ما اکنون به دنبال آن هستیم که بیشترین استفاده را برای کشت های تابستانه داشته باشیم.

وی با رد اظهار نظرها مبنی بر ممنوعیت کشت تابستانه در زمین های زراعی استان گفت: قرار است برای بررسی بیشتر این موضوع ، 15 اردیبهشت امسال نشستی در استانداری برگزار شد تا به جمع بندی نهایی رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص ممنوعیت کشت برای اراضی حوضه کرخه، مارون و زهره هم گفت: به طور معمول سطوح زیرکشت خود را از قبل اعلام می کنیم و بر اساس آن میزان آب مورد نیاز تعیین می شود حال باید دید وزارت نیرو چه میزان آب برای ما تامین خواهد کرد.

وی افزود: حال اینکه در چه حوضه ای چه میزان کاهش داریم در حد گمانه زنی است و تاکنون هیچ چیزی را نپذیرفته ایم.

چنگلوایی با اشاره به تصمیم مهم دولت در اجرای طرح 550 هزار هکتاری گفت: اکنون در حوزه آب اعتبارات خوبی برای آبیاری تحت فشار دیده شده و 13هزار میلیارد ریال اعتبار در بین تمام استان های کشور در این زمینه به صورت شناور در نظر گرفته شده و هر استانی بتواند جذب کند می تواند از آن بهره ببرد و از طرفی نیز 10هزار میلیارد ریال وام کم بهره هم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سال گذشته سهم ما از میزان اعتبارات مزبور 520میلیارد ریال بود که 700میلیارد ریال و فراتر از سهم جذب شد میزان جذب هر استانی در سهمیه جدید آن تاثیر گذار خواهد بود اما هنوز این سهمیه بندی مشخص نشده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار