تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۸۶۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ممنوعیت فروش جوجه‌های رنگی
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی گفت: فروش جوجه‌های رنگی غیرمجاز است.

فرشاد تهرانی اظهارداشت: تولید و عرضه جوجه‌های رنگی که معمولا در فصل تابستان و همزمان با اوقات فراغت کودکان انجام می‌شود، غیرمجاز است.

وی اضافه کرد: در واحدهای مرغ مادر تخم‌گذار از جوجه خروس به دلیل عدم قابلیت تخم‌گذاری استفاده نمی‌شود و طبق ضوابط دامپزشکی این جوجه‌ها در جوجه‌کشی از بین می‌روند و به پودر گوشت تبدیل می‌شوند.

تهرانی با تاکید براینکه جوجه خروس‌ها نباید از فرایند جوجه‌کشی خارج شوند، گفت: نمایندگان دامپزشکی با حضور در واحدهای مذکور نظارت کامل را بر این مساله دارند.

وی ادامه داد: ممکن است به صورت موردی واحدهای غیرمجازی باشند که در حجم کم این تولید را انجام می‌دهند و چون جوجه‌های مذکور شناسنامه ندارند، وضعیت بهداشتی و مبدا تولیدشان مشخص نیست، استفاده و نگهداری آنها به مردم توصیه نمی‌شود.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است واحدهای مجاز نیز اقدام به عرضه جوجه خروس‌ها به بازار کنند، گفت: چنین امری بعید به نظر می‌رسد چون حجم جوجه‌های عرضه شده چندان زیاد نیست و نظارت سازمان دامپزشکی گویای آن است که چنین کاری انجام نمی‌شود اما نمی‌توان با اطمینان صد درصدی گفت این کار انجام نمی‌شود هر جایی ممکن است چنین مساله‌ای رخ دهد.

تهرانی تصریح کرد: اگر کسی گزارشی دارد مبنی بر اینکه از واحدی، جوجه یک روزه خروس به شکل فله‌ای به بازار عرضه می‌شود، این مساله را به شبکه دامپزشکی محل خود اعلام کند، بلافاصله با واحد متخلف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش جوجه‌های رنگی غیرمجاز است، افزود: ما مراکز تولید رسمی در این زمینه نداریم و به هیچ مرکزی اجازه تولید جوجه یک‌روزه خروس برای عرضه به عموم ندادیم و هیچ واحدی این اجازه را ندارد که جوجه خروس را به بازار عرضه کند.

تهرانی اضافه کرد: البته  استثنایی در این زمینه وجود دارد آن هم در سطح مزارع مرغ مادر که در آنجا از خروس برای تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار استفاده می‌شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار