تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۸۶۵۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تندیس شهید یاسینی در آبادان رونمایی شد
طی مراسمی از تندیس شهید یاسینی به همراه ماکت هواپیمای جنگی اف ۴ در آبادان رونمایی شد.

محمودرضا شیرازی عصر شنبه در مراسم رونمایی از تندیس شهید والامقام امیر سرلشکر خلبان «علیرضا یاسینی» به همراه ماکت هواپیمای جنگی اف چهار که در محل میدان شهید یاسینی(فلکه فرودگاه) آبادان برگزار شد افزود: ساخت تندیس شهید یاسینی و ماکت اف چهار، برای شهرداری آبادان حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در پی داشت.

وی افزود: ساخت ماکت هواپیما با مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفت که بیش از ۶۰ میلیون تومان از هزینه آن را شهرداری آبادان پرداخت کرد.

شهرداری آبادان ادامه داد: با نصب تندیس شهید یاسینی، بلوار فرودگاه آبادان مزین به نام این شهید والامقام شد.

شیرازی تصریح کرد: محوطه سازی و ساخت سکو در میدان شهید یاسینی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد.

 شهدا باعث شدند آثار حماسه در دیگر کشورها مشاهده شود

حجت الاسلام علی ابراهمی پور، امام جمعه آبادان نیز در این مراسم اظهار کرد: در شهر آبادان نزدیک هفت خلبان به شهادت رسیدند و در مجموع نیروی هوایی استان خوزستان ۶۶ همافر شهید را به کشور تقدیم کرده است.

وی اضافه کرد: ندای شهدا سبب شده است که فضای معطر این کشور محفوظ باشد.

ابراهیمی پور تاکید کرد: چنانچه برای ساخت تندیس شهید یاسینی، شورای اسلامی شهر آبادان با شهرداری این شهر همکاری نمی کرد، کار عقیم می ماند و همین همراهی شورا باعث شد بین دو شهر آبادان و خرمشهر به نام شهید یاسینی مزین شود.

امام جمعه آبادان عنوان کرد: شهدای نیروهای نظامی و انتظامی کشورمان باعث شدند آثار و حماسه در کشور های عراق، سوریه، لبنان، یمن و دیگر کشورها نیز مشاهده شود.

شهید یاسینی ها ستاره هایی هستند که در آسمان نظام جمهوری اسلامی می درخشند

حمید حنظل عیدانی، رئیس شورای اسلامی شهر آبادان نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر کاری از سوی شورای اسلامی شهر آبادان و شهرداری این شهر انجام شده است، این جزئی از وظایف ذاتی ما است.

وی افزود: امنیت و آسایش در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر که در نقطه صفر مرزی واقع شده اند حاصل رشادت ها و دلاوری های شهیدان عزیزی است که خونشان را در راه انقلاب اسلامی هدیه کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد: سرلشکر خلبان، شهید یاسینی و یاسینی ها در واقع ستاره هایی هستند که در آسمان نظام جمهوری اسلامی می درخشند و اگر ما یاد و خاطره آنها را با چنین نمادهایی ارائه داده ایم، جزئی از وظیفه ذاتی ما است.

حنظل عیدانی تاکید کرد: به طور حتم موضوع مقاومت در شهر آبادان که پایتخت مقاومت است بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده است.

وی بیان کرد: از طرف شورای اسلامی شهر آبادان از دستگاه هایی که در مباحث فرهنگی نقش عمده دارند درخواست می کنم که سالیانه مباحث فرهنگی مانند گرامیداشت یاد و نام شهدا را در برنامه های خود داشته شود. در واقع سعی کنیم برنامه های فرهنگی که باعث می شود ضمن دیدن این نمادها یاد این شهدا در ذهن ما زنده می شود را اجرا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه این منطقه فضای کسب و کار بین المللی و همچنین منطقه آزاد است، عنوان کرد: ما در موضوع صادرات فرهنگی و همچنین فرهنگ مقاومت و شهادت می توانیم نقش عمده ای را ایفا کنیم.

حنظل عیدانی گفت: قصد داریم با برنامه ریزی های خود فاصله نسل جوان را با موضوع مقاومت و دلاوری ها و شهادت ها کمتر کنیم تا جوانان با شهدایی که باعث شدند امروز آسوده زندگی کنیم، آشنا شوند.

شهید یاسینی فردی بی ادعا و جسور بود

امیر سرتیپ ستاد ناصر آراسته، رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نیز در این مراسم اظهار کرد: شهید یاسینی از انقلاب هیچ توقعی نداشت و افسری کم توقع بود که چیزی را بر نظام تحمیل نمی کرد و همچنین محبوب مقام معظم رهبری نیز بود.

وی با بیان اینکه شهید یاسینی به همراه شهید دوران از محورهای اصلی عملیات بود، افزود: شهید یاسینی فردی بی ادعا و جسور بود.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در ادامه مراسم خاطراتی از شهید یاسینی را برای حاضرین بازگو کرد.

 شهید یاسینی خلبانی که آسمان جنگ را به تسخیر خود درآورد

به گزارش خبرنگار مهر، شهید سید علیرضا یاسینی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز با هواپیمای اف-۳۳ برای تکمیل دوره تکمیلی به کشور آمریکا رفت.

 پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول خدمت شد. شهید یاسینی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگی های نشان داده شده در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را بر عهده داشت.

 شهید یاسینی مهارت خاصی در هدایت هواپیمای اف ۴ داشت. در یکی از ماموریت ها هواپیمای وی در هنگام بازگشت از عملیاتی برون مرزی مورد تعقیب یک فروند میگ ۲۳ عراقی قرار می‌گیرد که در اروندرود مورد اصابت موشک قرار می گیرد. به محض برخورد، سیستم اجکت خلبان خود به خود فعال می شود و خلبان اجکت می کند ولی شهید سرلشکر یاسینی که به عنوان افسر کابین عقب در این پرواز بود، با مهارت خاصی هواپیما را در حالی که تقریبا سیستم هیدرولیک خود را از دست داده بود، در پایگاه ششم به زمین می نشاند.

 در یکی دیگر از عملیاتها، وی از پایگاه ششم شکاری برای زدن هدفی در عراق به پرواز درمی آید و بعد از عبور از اروندرود، در محدوده خورموسی با ارتفاع پائین و با سرعت بالا درحال پرواز بود که ناگهان هواپیما با یک دسته پرندگان برخورد می‌کند. در این هنگام به دلیل شکستن کانپه کابین جلو، شهید یاسینی بیهوش می‌شود. سرتیپ اقدام که به عنوان کمک در این پرواز بود، بعد از چند لحظه بیهوشی حالت عادی پیدا کرده و به تصور این که یاسینی اجکت کرده، سعی در بازگرداندن جنگنده می‌کند ولی به دلیل مشکلاتی که در سیستم ناوبری بوجود آمده بود، راه خود را گم می‌کنند.

 شهید علیرضا یاسینی

بعد از دقایقی که با ناامیدی درحال گشتن به دنبال راه بودند، ناگهان صدای دلنشینی را که اکثر خلبان‌های فانتوم با آن آشنا بودند، از طریق رادیوی هواپیما می‌شنوند و این صدای شهید سرهنگ خلبان هاشم آل آقا بود که بعد از تماس رادیویی از طریق ایشان، اعلام می‌شود که یاسینی اجکت نکرده و فقط چترش باز شده و روی صندلی است.

 این شهید بزرگوار در طول دوران حیات خود به جز این که همواره به عنوان افسر خلبان کابین جلو اف ۴ خدمت می‌کرد، در مسئولیت های فراوانی از جمله: فرمانده عملیات پایگاه سوم شکاری همدان،  فرمانده پایگاه های شکاری همدان و چابهار، افسر هماهنگ کننده آموزش خلبانان ایرانی در پاکستان، فرمانده پایگاه ششم شکاری بوشهر، مدیریت جنگ الکترونیک و معاون عملیاتی نهاجا، فرمانده منطقه هوایی شیراز، معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام وظیفه کرد.

 پروازهای متعدد جنگی او در نیمه دوم سال ۱۳۵۹ و نیمه اول سال ۱۳۶۰، دو سال ارشدیت برایش به ثبت رسانید و درجه نظامی اش از سروانی به سرگردی ارتقاء یافت. همچنین شهید یاسینی ۷ مورد تشویق در دستور، ۵ مورد ارشدیت جمعی به مدت ۶۰ ماه و اعطاء ۲ مورد نشان درجه ۲ فتح(از دست مقام معظم رهبری) در دوران حضور درخشانش در صحنه های سرنوشت ساز جنگ تحمیلی دریافت نمودند.

 شهادت و پرواز ابدی

در ساعت ۶:۳۰ روز ۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۳ هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، (شهید منصور ستاری، شهید یاسینی و شهید مصطفی اردستانی) از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند. بعداز ظهر قرار می شود که هواپیما قبل از عظیمت به تهران، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه کند. بعد از بازدیدی کوتاه از این پایگاه، هواپیما در ساعت ۸:۳۰ شب آماده پرواز به سمت تهران می شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی‌آید. ناگهان از سوی خلبان اعلام می شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری است. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می کند و چراغ زندگی سید علی رضا یاسینی برای همیشه خاموش می شود و او به درجه رفیع شهادت نائل می آید.

 شهید یاسینی در زمان شهادت ۴۳ سال داشت و از وی سه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده ولی یاد و خاطره دلاوری ها و رشادت هایش، هیچگاه از ذهن مردم ایران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، پاک نخواهد شد.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: شهید یاسینی
:
:
:
آخرین اخبار