تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۸۶۶۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آسمان خاکستری بر فراز «پارک بعثت دزفول»
«پارک بعثت دزفول» یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر است که در سالیان اخیر به دلیل کم توجهی‌ها از نظر امکانات رفاهی و تفریحی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

پارک بعثت، پارکی تنها در شلوغی‌های شهر؛ شاید این بهترین جمله برای وصف وضعیت کنونی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های دزفول باشد که این روزها گردوغبار بی‌توجهی‌ها، عجیب بر سر و رویش خودنمایی می‌کند.

پارک بعثت دزفول که 27 سال از ساخت آن می‌گذرد از همان روزهای اول تاسیس به یکی از پرترددترین مکان‌های تفریحی شهر تبدیل شد و اهمیت آن به گونه‌ای پیش رفت که سال‌های متمادی اولویت اصلی مدارس برای اردوهای دانش آموزی، حضور مسافران در ایام مختلف سال و اجرای برنامه‌های متنوع شاد و فرهنگی بود، اما به قول معروف «نو که آمد به بازار، کهنه میشه دل آزار»؛ چرا که توسعه پارک‌های شهر و روند رو به رشد تعداد آنها در کنار سواحل رودخانه دز و بالطبع گرایش توجهات به مکان‌های تازه احداث شده از سوی ارگان‌های متولی و حتی شهروندان سبب شد تا پارک بعثت که روزگاری به دلیل استقبال فراوان مردم جای سوزن انداختن در آن نبود، حال با مشکلات عدیده‌ای در پس این بی‌توجهی‌ها مواجه شود.

فرسودگی وسایل بازی موجود در پارک که در صورت تداوم فرسودگی می‌توانند حادثه ساز شوند، عدم توجه به نظافت محوطه پارک، عدم رسیدگی به فضای سبز و هرس درختان و مشکلات مشهود سیستم‌های روشنایی پارک، جلوه بسیار زشت و دردناکی به نمای این مکان تفریحی داده که گویی آسمان پارک بعثت حسابی خاکستری شده و باران توجه مسئولان قصد باریدن بر آوار مشکلات این پارک محبوب را ندارد.

پارکی که به دلیل قدیمی بودن و وسعت زیاد، با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری دزفول تبدیل شود در کارزار رقابت پارک‌های ساحلی شهر، تنها به گناه دور بودن از ساحل رودخانه مجروح شده و کسی قصد مداوا کردن آن را ندارد.

*عدم رسیدگی به نظافت پارک

یکی از شهروندان دزفولی حاضر در پارک بعثت اظهار کرد: سال‌های زیادی است که وسایل بازی پارک فرسوده شده‌اند و وضعیت به گونه‌ای شده که از ترس بروز حادثه جرات استفاده از آنها را نداریم.

احسان ظهرابی افزود: به نظافت حوضچه‌ها و محوطه پارک هیچگونه رسیدگی نمی‌شود، چون در هر بار مراجعه به پارک، شاهد جمع شدن زباله در این حوض‌ها و برخاستن بوی تعفن از آنها هستیم.

وی ادامه داد: در برخی نقاط پارک روشنایی به حدی ضعیف است که نمی‌توان در آنجا نشست و یا برخی نقاط دیگر هم سیستم‌های روشنایی هر چند دقیقه یکبار دچار نوسان می‌شوند.

ظهرابی به افزایش قیمت بلیت‌های وسایل بازی پارک بعثت اشاره کرد و گفت: اگر وسایل بازی نو شوند می‌توان گران شدن تعرفه آنها را منطقی دانست اما وقتی هیچ اقدامی به‌ منظور تجهیز آنها صورت نمی‌گیرد چرا باید هر چند وقت یک بار نرخ بلیت‌ها گران‌تر شود؟

*پارک‌های قدیمی باید حفظ شوند

دیگر شهروند دزفولی نیز با بیان اینکه در تمام شهرهای ایران رسم این است که به پارک‌های قدیمی توجه بیشتری می‌کنند اما در دزفول اینگونه نیست، اظهار کرد: در طول دوران تحصیل همیشه برای اردو به این پارک می‌آمدیم و شب‌های زیادی را نیز به همراه خانواده در پارک بعثت گذرانده‌ایم، بنابراین با وجود آن خاطرات خوب، دیدن شرایط کنونی پارک برای من و امثال من ناراحت کننده است.

نرگس ملک‌زاده اضافه کرد: نابسامانی اوضاع پارک تا جایی است که حتی نیمکت‌های محدود موجود در پارک نیز به دلیل عدم رسیدگی از ظاهر افتاده‌اند و سرویس‌های بهداشتی هم در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

*مشکلات اعتباری دلیل عدم رسیدگی کامل به پارک است

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری دزفول اظهار کرد: تمام وسایل بازی موجود در پارک بعثت مربوط به بخش خصوصی هستند که در حال حاضر توانایی بهینه سازی آنها را ندارند اما در سال‌های اخیر با پیگیری‌های انجام شده از سوی ما برخی از وسایل تجهیز شده‌اند.

علیرضا چیت‌زن با بیان اینکه به پیمانکاران وسایل تذکر داده شده تا نسبت به تعویض آنها اقدام کنند، افزود: در حال حاضر با چند سرمایه گذار بخش خصوصی در زمینه تعویض برخی از وسایل بازی پارک مذاکره کرده‌ایم و اگر موضوع را جدی‌تر پیگیری کنیم امسال می‌توانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

وی در ارتباط با حوادث احتمالی ناشی از فرسودگی وسایل بازی پارک بعثت عنوان کرد: طبق ضوابط تمام وسایل بازی موجود در پارک‌ها باید دارای گواهی استاندارد از سازمان مربوطه باشند که با پیگیری و هشدار ما پیمانکاران این وسایل بازی مکلف به اجرای این قانون شدند.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری دزفول، عدم روشنایی کامل در برخی نقاط پارک را ناشی از صرفه جویی در مصرف برق به دلیل هزینه‌های زیاد قبوض برق عنوان کرد و گفت: در سال 93 حدود 60 میلیون تومان اعتبار برای روشنایی پارک بعثت و تعویض کابل‌های برق آن هزینه کرده‌ایم اما واقعیت این است که هزینه قبوض برق پارک سرسام آور است و درآمد پارک نمی‌تواند پاسخگوی این هزینه‌ها باشد.

چیت‌زن با بیان اینکه سالانه اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان برای بهسازی پارک بعثت تخصیص داده می‌شود ادامه داد: هر ساله تلاش می‌کنیم پس از تامین اعتبارات اقدامات قابل قبولی در راستای حفظ پارک انجام دهیم اما هزینه‌های بهسازی از اعتبارات پارک بسیار بیشتر است.

وی تصریح کرد: به پیمانکار اعلام کرده‌ایم که هرس درختان و مرتب کردن فضای سبز پارک را جدی‌تر بگیرند و نسبت به نظافت این مکان کوتاهی نکنند.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری دزفول به تاسیس پیست جدید دوچرخه سواری بانوان در پارک بعثت اشاره کرد و افزود: پس از چند ماه تلاش برای ساخت تونل، پیست قطارپارک به یک پیست مجهز برای دوچرخه سواری بانوان با فضایی زیبا، آسفالتی مناسب و برخورداری از حراستی مطمئن تبدیل شد که از این پس هر روز از ساعت 17 تا 19 پذیرای عموم بانوان برای دوچرخه سواری است.

*تغییر کاربری پارک بعثت در آینده‌ای نزدیک

چیت‌زن از تغییر کاربری پارک بعثت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: با نظر مثبت شهردار فعلی و مطالعات صورت گرفته مقرر شده تا پارک بعثت تغییر کاربری داده و به یک فضای نمایشگاهی بی‌نظیر در خوزستان تبدیل شود که قطعا مورد رضایت شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان با تغییر کاربری پارک بعثت، احداث یک شهربازی جدید با تمام امکانات در کنار ساحل رودخانه دز در دستور کار شهرداری دزفول است، گفت: یک زمین به مساحت حدود 7 هکتار در کنار ساحل رودخانه تعیین شده و کارهای مشاوره‌ای طرح و مطالعات آن نیز انجام شده که در صورت تامین اعتبار کلنگ احداث این شهربازی در سال جاری به زمین خواهد خورد.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری دزفول بیان کرد: قطعا ساخت شهربازی مذکور در کنار ساحل رودخانه می‌تواند جایگزین خوبی برای پارک بعثت شود، ضمن اینکه پارک بعثت تازمان تاسیس شهربازی جدید پابرجا خواهد بود.

چیت‌زن در زمینه وضعیت باغ وحش کنونی پارک بعثت در صورت تغییر کاربری این پارک نیز گفت: در انتهای پارک جنگلی لاله زمینی با مساحت 7 هکتار با مشارکت بخش خصوصی و اداره محیط زیست دزفول تعیین شده و اقدامات اساسی آن از جمله دیوارکشی، ایجاد فضای سبز و آماده سازی آلاچیق‌های آن نیز انجام پذیرفته تا باغ وحش پارک بعثت به این مکان جدید منتقل شود.

وی در پایان عنوان کرد: قطعا با بهره برداری ازاین باغ وحش جدید در کنار پارک جنگلی لاله که با اقدامات صورت گرفته به فضایی چشم نواز تبدیل شده بزرگترین باغ وحش کشور را در دزفول خواهیم داشت.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار