تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۸۶۷۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علمی – کاربردی خوزستان:
مرکز آموزش هوانوردی در خوزستان راه اندازی می‌شود
رئیس دانشگاه علمی –کاربردی خوزستان گفت: خوزستان با داشتن ۷ فرودگاه ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های هواپیمایی داردکه بدین منظور مرکز آموزشی علمی کاربردی هوانوردی در خوزستان از مهرماه امسال دانشجو می‌پذیرد.

گسترش آموزش عالی برای پاسخ به نیاز به تحصیل نسل جوان در کشور همواره از سیاست‌های دولت‌ها بوده است. این سیاست کمی گسترش بی‌مهابای پذیرش دانشجو سبب آسیب‌های جدی در کیفیت آموزش دانشجو شده است.

برای رفع معضلات این نوع سیستم آموزشی، دانشگاه علمی – کاربردی با هدف توسعه مهارت، علمی کردن مباحث تئوری و کیفیت بخشی به آموزش در کشور ایجاد شد.

برای بررسی وضعیت دانشگاه علمی – کاربردی خوزستان با علی‌حسین حسین‌زاده رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان به گفت‌وگو نشستیم.

برای آغاز گفت‌وگو خواستیم بدانیم شما دانشگاه علمی و کاربردی را محصول چه تفکری می‌دانید؟

متاسفانه با وجود موفقیت‌های مناسب این دانشگاه در ایجاد زمینه‌های اشتغال دانش آموخته‌ها، این دانشگاه در سیاست‌گذاری‌ها و رسانه‌ها مورد توجه واقع نمی‌شود.

این دانشگاه از سال 1372 در کشور با هدف ایجاد اتصال بین مسائل آموزشی صرف با مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی شد و دانشگاه علمی - کاربردی خوزستان نیز به تبعیت از این سیاست‌ها از‌‌‌ همان دهه 70 راه اندازی شد.

اکنون 32 واحد آموزشی در سراسر استان فعال هستند و حدود 25 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل. این مراکز با توجه به ظرفیت‌های گسترده خوزستان در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز تا حوزه علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

این واحدهای آموزشی برچه اساسی ایجاد و پراکندگی آنان در سطح استان برچه معیاری بوده است؟

نکته نخستین اینکه باید بدانیم که خوزستان ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف از گاز و نفت تا کشاورزی دارد و در نتیجه واحد‌ها براساس این ظرفیت‌ها و برای تامین نیروی مهار و متخصص این حوزه‌ها تعریف می‌شود.

دوم اینکه این حوزه در خوزستان دانش کافی هم وجود دارد و دانشگاه با بهره‌گیری از دانش‌‌‌ همان مجموعه نیرو تربیت می‌کند برای نمونه واحد حفاری این دانشگاه براساس دانش و تجربه‌‌‌ همان مجموعه ایجاد شده که متاسفانه با وجود اینکه در کشور بیش از یک‌هزار و 50 واحد وجود دارد و سهم خوزستان نسبت به ظرفیت‌های موجود در این زمینه کم است.

این واحد‌ها چه سودی برای همین مجموعه‌ها دارد؟

نکته خوبی را یادآوری کردید ببینید نیرو‌های یک مجموعه در سال‌های قبل با مدرک پایین و مهارت اندک جذب شدند که این مراکز علمی کاربردی زمینه ارتقا و توانمندسازی این افراد و در ‌‌‌نهایت پیشرفت مجموعه را فراهم می‌کند.

در کنار این‌ها علاوه بر ارتقای سطح دانشی و اجتماعی افراد بالاخره میزان دریافت مزایا و حقوق این نیرو‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند مثلا دانشکده خبر را بررسی کنید تا قبل از این واحد خبرنگاران و اصحاب رسانه به صورت تجربی کار می‌کردند ولی اکنون با کسب دانش لازم وارد عرصه خبرنگاری می‌شوند.

وضعیت آموزشی دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مراکز علمی و کاربردی خوزستان حدود یک‌هزار و 500 مدرس مشغول به تدریس هستند که وضعیت کیفی این اساتید را با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی به طور مرتب ارزیابی و ارتقا می‌دهیم و بهبود شاخص‌های کیفی دانشگاه جزو سیاست‌های دانشگاه است.

در عرصه پژوهش چه نوع سیاست‌گذاری را دنبال می‌کنید؟

توجه کنید یکی از عقب ماندگی‌های آموزش عالی ما همین در جا زدن بر محور آموزش و پژوهش است درحالی که نسل سوم دانشگاه‌های دنیا امروز از این مراحل عبور و دنبال کارآفرینی هستند و دانشگاه دنبال ایجاد مهارت و کارآفرینی است.

 برای همین است که درصد بیکاری بین دانش آموخته‌های این دانشگاه بسیار پایین است و از طرفی مدرک گرایی را در این دانشگاه دنبال نمی‌کنیم و نخستین دوره کار‌شناسی این دانشگاه از سال گذشته و در بحث توربین‌ها است که این دوره هم به صورت پروژه‌ای تعریف شده و دانشجو در طول دوره بر روی یک پروژه کار می‌کند.

دوره‌های کوتاه مدت یا‌‌‌ همان پودمانی به همین منظور راه اندازی شد؟

بله بنا داریم از مهر 94 دوره پودمانی کوتاه مدت با هدف تربیت مستقیم نیروی مهار راه اندازی کنیم و دانشجو با فراگیری دوره مهارتی وارد بازار کار شود.

مدارک دوره‌های پودمانی معتبر است و براساس قانون افرادی که 4 دوره پودمانی را با موفقیت گذراندند دانشگاه به آن‌ها مدرک کاردانی می‌دهد.

برای تقویت باورهای فرهنگی و دینی دانشجویان دانشگاه چه اقداماتی در دانشگاه صورت گرفته است؟

در دانشگاه دفا‌تر بسیج دانشجویی مورد توجه است و با آن‌ها و مسئولان بسیج جلسه گذاشته شد و مشکلات آنها بررسی شد. تاکنون هم سعی کردیم در حد توان از این مجموعه‌های انقلابی حمایت و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

یکی از مسائلی که با همکاری دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان دنبال می‌کنیم بحث راه‌اندازی نماز جماعت در واحد‌ها است که با بهره‌گیری از روحانیون خوش فکر که با دانشجویان بتوانند ارتباط بگیرند نمازهای جماعت را برگزار کنیم.

 یکی از مباحثی که در خوزستان مطرح است طرح مقام معظم رهبری مبنی بر احیای 550 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان است در این زمینه چه اقداماتی در دست دارید؟

این طرح کشاورزی از طرح‌های مهمی است که می‌تواند در توسعه خوزستان نقش مهمی داشته باشد و دانشگاه علمی کاربردی خوزستان آمادگی این را دارد که در این طرح مشارکت کند و به استانداری خوزستان هم اعلام کردیم این دانشگاه آمادگی دارد در 5 سال آینده همه بهره وارن این طرح ملی را از طریق دوره‌های پودمانی توانمند کند.

با توجه به ظرفیت خوزستان در حوزه‌های هواپیمایی، دانشگاه علمی - کاربردی چه طرح‌هایی در دست اقدام دارد؟

خوزستان با داشتن 7 فرودگاه دارای ظرفیت مناسبی در زمینه توسعه فعالیت‌های هواپیمایی است که به این منظور مرکز آموزشی هوانوردی در خوزستان راه اندازی می‌شود.

با شرکت هواپیمایی نفت جلساتی برگزار کردیم و مکان این واحد آموزشی در منطقه زیتون کارمندی اهواز تقریبا مشخص شده و امیدواریم از مهر 94 بتوانیم در رشته‌های مهمانداری، خلبانی و تعمیرات هواپیما دانشجو بپذیریم.

یکی از نکات جالب این است که در خوزستان 7 فرودگاه وجود دارد، در حالی که استانهایی مانند فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی تنها یک فرودگاه دارند پس از این فرصت باید بهره گیریم.

البته یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه تأسیس واحدهای دانشگاهی، تأسیس دانشگاه علمی کاربردی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران در خوزستان است.

برای جذب دانشجوی بین المللی چه اقداماتی انجام دادید؟

خوزستان با داشتن مرز مشترک با کشور عراق توانایی مناسبی در جذب دانشجوی خارجی دارد و این دانش متراکم و انبوهی که در ایران است امکان جذب و تربیت نیروی خارجی را به دانشگاه می‌دهد که این می‌تواند ثروت ملی تولید کند.

در حوزه نفت و گاز دانش و مهارت ما در منطقه بی‌نظیر است و در سفر اخیر استاندار خوزستان به عراق یکی از مسائلی که در تفاهم نامه قید شد همین مسئله جذب دانشجو بود و دانشگاه به دنبال آن است که نخستین واحد بین المللی علمی-کاربردی کشور را در منطقه آزاد اروند راه اندازی کند.

حوزه گردشگری از حوزه‌های مورد تاکید دولت و استانداری است به ویژه اینکه خوزستان زمینه تاریخی و طبیعی مناسبی در این زمینه دارد در این زمینه چه طرح‌هایی دارید؟

گردشگری از حوزه‌های ثروت آفرینی است که هیچ‌گاه به درستی به آن پرداخته نشده است.

در خوزستان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان می‌توان یافت که در چرخه اقتصاد کشور موثر باشند. با پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال آن هستیم که با همکاری سازمان گردشگری واحد آموزشی علمی کاربردی را راه اندازی کنیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار