تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۸۶۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت تابستانه در خوزستان ، محدودیت یا ممنوعیت
کم کم به نیمه های بهار نزدیک می شویم و به سمت تابستان می رویم و آنچه در این میان بحرانی جدی به نظر می آید کمبود آب برای مصارف کشاورزی است که دو راه بیشتر پیش پای مسوولان امر نگذاشته است، محدودیت یا ممنوعیت کشت.

از یک سو آمارها نشان از کاهش جدی در ذخایر پشت سدها دارد و از سوی دیگر اعمال هر گونه محدودیت و یا ممنوعیت در کشت، کشاورزی خوزستان را تا حد زیادی متاثر از خود می کند.

با توجه به تجربه سال های گذشته در خوزستان از حیث کم آبی و از بین رفتن محصولات و اراضی کشاورزی که تازه ترین آن از بین رفتن 40هزار از 400هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم استان است، نبود منابع آب به بحرانی جدی در خوزستان تبدیل شده است.

با وجود این که طبق آمار رسمی اعلام شده مخازن سدهای خوزستان 25درصد با کاهش ذخایر نسبت به سال آبی گذشته مواجه اند جهاد کشاورزی تاکید دارد که هیچ دلیل قانع کننده ای برای محدودیت و یا ممنوعیت در کشت تابستانه وجود ندارد.

این تاکید با نظر کارشناسان امر در حوزه آب تطبیق دارد که کاهش ذخایر در سدهای حوضه کارون تاثیری در کشاورزی استان خوزستان نخواهد داشت چرا که این ها سدهای زنجیره ای هستند.

ورودی آب به سدهای خوزستان از مهر 1393 تاکنون در حوضه های کارون، دز، کرخه و مارون حدود هشت میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته افزون بر دو میلیارد متر مکعب کاهش دارد.

با کاهش 43درصدی بارش ها در استان هم سال آبی جاری خوزستان تنها 191میلی متر بارندگی داشته است.

مشکل کم آبی در حوضه های کرخه و زهره تا حدی است که در ستاد بحران خوزستان و طبق مکاتبه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام شد کشت های بهاره و تابستان در این دو حوضه وجود نخواهد داشت.

بحران آب در خوزستان جدی است و به دلیل نبود آب کافی در مخازن سدهای کرخه و مارون، واحدهای نیروگاهی این سدها امسال از مدار خارج بوده و تولید برق نخواهند داشت.

هم اینک 190هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی خوزستان که زیرکشت محصولات تابستانه می رفت در معرض خطر جدی قرار دارند.

برای بررسی بیشتر این موضوع قرار شده 15 اردیبهشت امسال نشستی در استانداری خوزستان برگزار و نسبت به چگونگی کشت تابستانه تصمیم گیری شود.

خوزستان که آن را به نام استان زرخیز می شناسند با دارا بودن یک میلیون و 200هزار هکتار اراضی مستعد کشت قطب کشاورزی کشور بوده و با 14میلیون و 200هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات رتبه نخست را در کشور دارد.

با توجه به تولید 110نوع محصول زراعی و باغی، تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می دهد که دستکم سالانه 25میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده ای نه چندان دور تولید شود.

با توجه به توانمندی های عظیم در این بخش انتظار می رود مسوولان امر با تصمیم گیری های مثبت و کارا با رفع بحران کم آبی نگذارند کوچکترین آسیبی به بخش کشاورزی خوزستان وارد آید.

شاید اعمال محدودیت کشت در برخی مقاطع تا حدودی جوابگو باشد اما این که برای کشت در یک حوضه آن هم کرخه و یا زهره و جراحی به جد کشاورزی منطقه را متاثر از خود خواهد کرد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
نمایندگانی که با رای مردم به مجلس رفتن کجان پس
:
:
:
آخرین اخبار