تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۶۷۹۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سدگتوند عامل اصلی شوری آب کارون نیست/ حتی اگر آب مقطر هم از سد گتوند رها شود، EC آب در اهواز حداقل به 1500 و در آبادان به 2500 ميكروموس مي‌رسد
مدير امور سد و نيروگاه و تاسيسات زيربنايي شركت مهندسي مشاور مهاب قدس، مطرح كردن سد گتوند به عنوان مهمترين عامل كاهش كيفيت آب رودخانه كارون را ناشي از عدم اطلاع كافي از كيفيت آب خروجي این سد از زمان آبگيري تاكنون دانست.
 
ناصر كامجو  اظهارکرد: مطرح کنندگان این موضوعات به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای تصميم‌گيري‌هاي اشتباه در توسعه كشت و صنعت‌هاي نيشكر به خصوص بعد از مقطع اهواز و يا شانه خالي كردن از شناسايي عوامل اثرگذار واقعي در کیفیت آب کارون و ساماندهي رودخانه‌هاي كارون و دز هستند.

سدگتوند عامل اصلی شوری آب کارون نیست/ حتی اگر آب مقطر هم از سد گتوند  رها شود، EC آب در اهواز حداقل به 1500 و در آبادان به 2500 ميكروموس مي‌رسد
 
وی افزود: حتی اگر آب مقطر هم از سد گتوند در رودخانه كارون رها شود، میزان EC (هدايت الکتريکی آب که نشان دهنده ميزان املاح هادی موجود در آب است) آب در اهواز حداقل به 1500 ميكروموس و در آبادان به 2500 ميكروموس مي‌رسد و ميزان املاح هادی موجود آب در محدوده این شهرها همچنان زياد خواهد بود. 
 
کامجو تصریح کرد: رودخانه كارون از ارتفاعات سلسله جبال زاگرس سرچشمه مي‌گيرد و يكي از پرآب‌ترين و طولاني‌ترين رودخانه‌هاي كشور محسوب مي‌شود. اين رودخانه اختلاف ارتفاعي بيش از 1000 متري از سرچشمه تا مصب دارد و اين عامل پتانسيلی بالقوه براي توليد انرژي برقابي (انرژي پاك) به حساب می‌آید.
 
وی عنوان کرد: رودخانه كارون در شهرستان شوشتر به دو شاخه‌ گرگر و شُطيط تقسيم می‌شود و مجددا" در 60 كيلومتري شمال شهر اهواز در محل بند قير بهم مي‌پيوندد و در همين محدوده جغرافيايي، رودخانه دز نيز به رودخانه كارون مي‌ريزد و رودخانه كارون بزرگ را تشكيل مي‌دهند.
 
کامجو ادامه داد: حدود 60 درصد آب جاري در رودخانه كارون بزرگ از رودخانه‌ي كارون و حدود 40 درصد آن از آب ورودي رودخانه دز تشكيل شده است، EC  آب خروجي از نيروگاه سد شهيد عباسپور (كارون يك) حدود 500 ميكروموس و EC آب خروجي از نيروگاه سد مسجد سليمان بين 600 تا 800 ميكروموس در فصول مختلف سال است.
 
وی بیان کرد: بر اساس اطلاعات سازمان آب و برق خوزستان، ميانگين EC رودخانه كارون در محل سد تنظيمي گتوند قبل از احداث سد گتوند براي ماه‌ها و سال‌هاي (1376-1390) برابر 1102 ميكروموس بوده است.
 
مدير امور سد و نيروگاه و تاسيسات زيربنايي شركت مهندسي مشاور مهاب قدس گفت: رودخانه‌ها و چشمه‌هايي از پايين دست سد مسجد سليمان تا مقطع سد گتوند، وارد رودخانه كارون مي‌شود كه به‌ طور ميانگين داراي دبي حدود 30 متر مكعب بر ثانيه با EC حدود 5000 ميكروموس بر سانتيمتر هستند و این منابع آبی، علت افزايش EC رودخانه كارون از محل سد مسجدسليمان تا سد تنظيمي گتوند به شمار می‌روند و بر اساس مطالعات انجام شده، انجام اقدامی عملي براي جلوگيري از ورود این چشمه‌ها و رودخانه‌ها به رودخانه كارون امكانپذير نیست.
 
كامجو اظهار کرد: ورود رودخانه شور دشت عقيلي و احداث حوضچه‌هاي پرورش ماهي به وسعت 17 هزار هكتار و آب برگشتي از آن‌ها به داخل رودخانه گرگر و همچنين ورود بخشي از فاضلاب‌هاي شهرستان شوشتر و روستاهاي اطراف رودخانه گرگر، علت افزايش EC رودخانه كارون از محل سد تنظيمي گتوند تا موقعيت بند قير بوده است. همچنين در شاخه رودخانه شطيط نيز ورود بخشي از فاضلاب شهرستان شوشتر و حدود 30 درصد آب برگشتي از كشت و صنعت نيشكر كارون موجب افزايش حدود 600 واحد EC از سد تنظيمي گتوند تا محل بند قير شده است.
 
وی بیان کرد:EC  آب رودخانه دز در محل سد تنظيمي علي‌كله دزفول در بالادست این شهرستان حدود 500 تا 400 ميكروموس بر سانتيمتر بوده است که متاسفانه EC آب رودخانه دز قبل از آن‌كه در محل بند قير وارد رودخانه كارون شود، به 4 تا 7 برابر EC خود در محل سد تنظيمي علي‌كله می‌رسد و مهمترين منبع اثرگذار روي كيفيت آب رودخانه كارون بزرگ تا زير پل ششم اهواز و آبادان قلمداد می‌شود.
 
کامجو تصریح کرد: همچنین علت افزايش EC آب رودخانه دز، ورود فاضلاب‌هاي شهرهاي دزفول، شوش و به ويژه آب برگشتي از كشت و صنعت‌هاي نيشكر واحد امام‌ خميني (ره)، ميان‌آب، ‌هفت تپه و 70 درصد كشت و صنعت كارون بوده است.
 
مدير امور سد و نيروگاه و تاسيسات زيربنايي شركت مهندسي مشاور مهاب قدس اظهار کرد: علت افزاش EC آب از اهواز تا آبادان نيز عمدتا فاضلاب شهري اهواز و آب‌هاي برگشتي كشت و صنعت‌هاي نيشكر واحد دعبل خزايي، فارابي، ‌سلمان فارسي، ‌امير كبير و ميرزا كوچك‌خان است که متاسفانه قبل از احداث، در روند توسعه كشت و صنعت‌هاي حد فاصل اهواز تا آبادان مطالعه كافي انجام نشده است.
 
وی افزود: با توجه به اين واقعيت ساماندهي رودخانه كارون از محل سد تنظيمي گتوند و دزفول تا آبادان به منظور ارتقاء كيفيت آب رودخانه كارون بزرگ يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است که تاكنون هيچ‌گونه اقدامي در اين خصوص انجام نشده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
3
14
اقا چرا نمی خواهید قبول کنید مگه قدیم سد بوده هنوز 5 سال نیست سد افتتاح شده دریاچه اب شور درست کردید لب شیرین کارون رو شور کردید هیچ کس نمی خاد تو کشور بگه اشتباه کردم
صمد
|
ROMANIA
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
2
8
این اقا و دوستانش بهتره بجای ... بیان جوابگوی این افتضاح بزرگ باشند نه صورت مساله رو پاک کنند.وقتی کسی اینها رو بازخاست نمیکنه باید هم همچین حرفی بزنه.
سامانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
3
1
درست میگه فقط سد گتوند عامل بد شدن کیفیت آب کارون نیست ، کشت و صنعت های توسعه نیشکر نیز عامل بزرگی در کاهش کیفیت آب کارون هستند حتا بیشتر از سد گتوند اثر بد می گذارند ولی شرکت توسعه نیشکر با استفاده از این حربه و انداختن تقصیر به گردن سد گتوند از زیر بار مسئولیت شانه خالی و فرافکنی میکند
اسدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
1
با سلام بهتر به جای متهم کردن همدیگر و یا آوردن دلائل تکراری برای شانه خالی کردن مسئولین استانداری برای جلوگیری از این معظل راهکاری برای متوقف کردن افزایش Ec در مرحله اول پیدا کند و در مرحله بعدی شناسایی موسسات ، شرکتها ، ادارات و هر بخش حقیقی یا حقوقی که باعث افزایش Ec و کاهش کیفیت آب می گردند و مجاب کردن آنها به تصفیه آب و هدایت مستقیم آبهای بی کیفیت به دریا مشکل را اساسی حل کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
1
زمینهای کشاورزی ما دقیقا بعد از سد تظیمی گتوند قرار داره نه کشت و صنعتی جلوشونه نه شهری اینقدر که این زمینهای ما شور شدنه که خیلی از محصولات کشاورزی رو نمیشه کشت کنیم خیلی محصول دیگه هم که کشت میکنیم هنوز محصول بار نگرفته خشک میشه سازمان اب هم فقط هر سال پول اب رو دو برابر سالقبل بالا میبره
حمید قاسمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
1
اینکه بیاییم و بگوییم ما سد سازان مقصر نیستیم واقعا ظلم بزرگی در حق کارون و مردم خوزستان است ما با ایجاد سد رود بزرگ کارون را به یک دهم آن تقلیل دادیم از طرف دیگه بخصوص با ساخت سد گتوند کارون را چنان شور کردیم که حتی کشاورزی خوزستان را داره از بین میبره، پس به جای مدیریت کردن و حرف اساسی زدن خواهشن مشکل خودمون را گردن دیگران نیندازیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
1
چرا حرف؟؟؟؟
فقط کافی نگاهی به کارون در گتوند بیاندازید
اکوسیستم را داغون کردید
اب شور برای ساکنین عیان هست
نیازی به محاسبه ندارد
عباس دشتی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
1
این مورد که طرح های پایین دست سد گتوند از عوامل تغییر کیفیت آب رودخانه هستند شکی نیست و می بایست با ایجاد تصفیه خانه ،آب برگشتی از طرح ها تصفیه شده و به رودخانه واردگردد. اما موضوع اصلی وضعیت زمین شناسی مخزن سد گتونداست.سازند تبخیری گچساران که شامل ضخامت گسترده ای نمک می باشد از گسترده ترین سازندموجود منطقه است که از انحلال پذیری بالایی برخوردار می باشد.وجود گسلهایی درمخزن سد و ایجاد فروافتادگی و تراز ارتفاعی مخزن نسبت به دشت باعث انتقال آب از طریق گسلها به آبفروچاله ها ی سازند گچساران شده و باعث افزایش Ec آب زیرزمینی دشت گتوند عقیلی می شود که این موضوع تا کنون عنوان نشده است.
:
:
:
آخرین اخبار