تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۸۶۸۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارانی تشریح کرد؛
چشم‌انداز فوتبال و فوتسال بانوان خوزستان در سال 94
نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان عملکرد فوتبال و فوتسال بانوان استان در سال 93 و برنامه‌های این هیات برای سال جدید را تشریح کرد

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان عملکرد فوتبال و فوتسال بانوان استان در سال 93 و برنامه‌های این هیات برای سال جدید را تشریح کرد.

مينا باراني با حضور در تحریریه این خبرگزاری درخصوص وضعیت فوتبال و فوتسال بانوان استان، فعالیت مجددا فوتبال بانوان و اختصاص زمین چمن‌های مصنوعی محصور در اهواز برای فعالیت این بخش، برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی، الزام باشگاه‌ها به تیم‌داری در بخش بانوان و ... به صحبت پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سال گذشته دانش‌افزایی را در برنامه‌های‌مان قرار دادیم

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان گفت: شايد عملكرد ما در سال گذشته نسبت به سال‌هاي قبل كمي پررنگ‌تر نبود ولي كيفيتِ كار براي ما از اين‌كه بخواهيم آمارمان را بالا ببريم، بسیار مهم‌تر بود؛ چرا كه ما به اندازه كافي داور و مربي در استان داريم و لازم بود كه آن‌ها اطلاعات و دانش به‌روزی نیز داشته باشند و فقط تعداد این مربیان و داوران براي ما مهم نبود، به همين دليل سال گذشته ما روي اين بعد كار كرديم و كلاس‌هاي كمتري برگزار كرديم ولي دانش‌افزايي را در برنامه‌هاي‌مان قرار داديم.

وي در ادامه به بخشی از کلاس‌های برگزار شده اشاره کرد و افزود: سال گذشته كلاس مربیگری فوتسال سطح 2 آسيا را در اهواز برگزار کردیم كه براي اولين بار در ايران برگزار شد و ما هم آن را ميزبانی کردیم و خوشبختانه از 16 شركت‌كننده خوزستاني در این کلاس، 13 نفر قبول شدند كه اين جاي خوشحالي دارد. همچنین يك كلاس داوري درجه 2 به يك فوتسال را هم برگزار كرديم كه طي آن هفت بانوي خوزستاني توانستند مدرك درجه يك داوري كسب كنند. تعدادي از مربيان‌مان را هم به كلاس‌هاي دانش‌افزايي فدراسيون كه زير نظر FIFA برگزار شد، اعزام كرديم. يك دوره مربيگري درجه 3 فوتسال در تمام ابعاد برگزار شد که پنج بانوي استان در آن شركت كردند و توانستند از اين كلاس استفاده بهينه را داشته باشند.

بارانیگفت: در بخش برگزاري مسابقات نیز رقابت‌هاي جام رمضان را در اهواز و مسابقات چند جانبه را در شهرستان‌ها داشتيم. همچنين لیگ فوتسال بزرگسالان استان را طي سه مرحله در شهرستان‌هاي انديمشك، ايذه و اهواز برگزار كرديم. سال گذشته تيم ملي‌حفاري نیز براي سومين سال متوالي قهرمان ليگ برتر فوتسال ايران شد كه جا دارد به مسوولان ورزش ملي‌حفاري تبريك بگويم. خوزستان در ليگ‌هاي يك، دو و سه فوتسال كشور نيز تيم داشت كه طي اين رقابت‌ها تيم نفت‌وگاز اميديه كه در ليگ دو حضور داشت، مجوز شرکت در ليگ يك کشور را به دست آورد.

وي افزود: استعداديابي‌ای كه در بخش فوتبال انجام داديم بسیار به ما كمك كرد. ما از خانم معصومه جهانچی مربي تيم‌ملي فوتبال زیر 13 سال به عنوان يك فرصت استفاده كرديم و او را به استان آورديم و نزديك به 30 بازيكن زير 13 استان را دعوت كرديم تا زیر نظر این مربی تست دهند و خوشبختانه او تعدادي را هم به فدراسيون معرفي كرد و احتمالا از شهريور يا مهرماه سال جاری كه اردوهاي تيم‌ملي از سر گرفته مي‌‌شوند به اردوي استعداديابي دعوت خواهند شد كه اين براي ما يك امتیاز و برای بازیکنان استان جاي پيشرفت است.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان درباره حضور یک تیم از خوزستان در لیگ یک فوتبال کشور پس از چند سال، خاطرنشان‌كرد: با توجه به اين‌كه فوتبال استان‌مان خيلي در چشم نيست و متاسفانه تيمي در كشور نداشتيم و امتياز استان ما به خاطر عدم وجود تيم فوتبال و نداشتن تيمي در ليگ‌هاي كشوري، كم مي‌شد، با هر سختي‌اي كه بود تيمي را از مدرسه فوتبال هونام آماده كرديم و به مسابقات ليگ یک فوتبال كشور اعزام كرديم كه جا دارد از خانم دغاغله، مدير اين مدرسه تشكر كنم. اين تيم اگرچه نتوانست به ليگ برتر صعود كند اما در اولين حضورش خيلي خوب ظاهر شد و همين كه استان خوزستان مجددا فعاليت در فوتبال بانوان را آغاز كرد، مي‌تواند براي مسوولان جرقه‌اي باشد كه بدانند بانوان خوزستان هم به شرطي كه به آن‌ها بها داده شود، توانايي لازم را دارند.

3 پایگاه فوتبال بانوان در خوزستان فعال است

وي افزود: با توجه به اين‌كه در اهواز دو مدرسه فوتبال هونام اهواز و هجرت در حال فعاليت هستند و در آبادان نیز يكي از باشگاه‌ها مجوز فعاليت در اين شهرستان را گرفته و كار خود را آغاز كرده است، فعالیت سه پايگاه فوتبال بانوان در استان، مي‌تواند امسال رشد خوبي را براي ما در این رشته به همراه داشته باشد و من برنامه‌ريزي كرده‌ام كه اگر بشود مسابقاتي را به صورت رفت و برگشت براي اين سه تيم در نظر بگيريم كه شايد اين اتفاق براي اولين بار باشد. من خودم به فوتبال اين استان اميدوار هستم.

قرار است در لیگ برتر فوتبال بانوان کشور شرکت کنیم

بارانی گفت: در راستای تیم‌داری در لیگ برتر کشور نیز دو سه نفر به ويژه آقاي طالقاني، رييس هيات فوتبال استان قول‌هايي داده‌اند و آقاي طالقاني گفته كه به هر صورتي كه شده است، تيم فوتبال بانوان استان بايد در ليگ برتر كشور حضور داشته باشد و فوتبال بانوان استان بايد مجددا فعال شود كه اين پشتوانه‌ای خوب و دلگرمي‌ای براي ما و علاقه‌مندان به اين رشته است و جا دارد از آقای طالقاني بابت اين كمك و فراهم كردن امكانات لازم، تشكر كنم.

باوجود عدم فعال بودن فوتبال بانوان استان، 5 ملی‌پوش داریم

وي بيان كرد: علي‌رغم اين‌كه به جز يك تيم در ليگ يك فوتبال كشور، تيم ديگري در اين بخش نداشتيم ولي پنج بازيكن ما عضو تيم‌ملي هستند و اين نشان مي‌دهد كه اگر اين نفرات در يك تيم حضور داشته باشند، آن تيم قدرتمند مي‌شود و در كشور حرف براي گفتن دارد. متاسفانه به دليل این‌که ما خودمان تيم فوتبال نداريم، به جز یکی از این بازیکنان، ساير بازيكنان ملي‌پوش استان در ليگ‌هاي استان‌هاي ديگر بازي مي‌كنند، البته اين قول را به آن‌ها داده‌ايم كه ان‌شاالله اگر با حمايت مسوولان بتوانيم يك تيم در ليگ برتر كشور داشته باشيم، آن‌ها را به استان برگردانيم تا براي استان خودمان بازي كنند.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان گفت: به هر حال به ما قول داده شده است كه يك سهميه از ليگ برتر خريداري کنند و قرار شد كه ما از سوي هيات برآورد هزينه‌اي داشته باشيم و آن را در اختيار آن‌هايي كه به ما قول تيم‌داري داده‌اند، بگذاريم. البته فكر مي‌كنم كل هزينه يك تيم 20 نفره بانوان در طول لیگ به اندازه قرارداد يك فوتباليست آقا نشود. به هر حال قول سرمايه‌گذاري در اين بخش به ما داده شده است و ما هم در اين راستا تلاش‌مان را مي‌كنيم.

وی با بیان این‌که تاسيس دو مدرسه فوتبال بانوان در استان به این معنا است كه می‌توانیم به صورت ريشه‌اي در اين بخش كار كنيم، تصریح کرد: اين مدارس به صورت آكادمي و كلاسيك راه‌اندازي شده‌اند و حتي خانم سليماني، مربي خوزستاني تيم‌ملي فوتسال نیز قرار است به اين مدارس سركشي کند و از نظر فني و مديريتي، كمك داشته باشد كه اين مي‌تواند به ما خیلی كمك كند تا این رشته را ريشه‌اي دنبال كنيم. تقريبا 9 ماه است كه باشگاه فوتبال هجرت اهواز و هونام اهواز شروع به فعاليت كرده‌اند و خوشبختانه هفت هشت بازيكن از همين دو تيم باشگاه به عنوان تيم هونام اهواز در ليگ دسته يك فوتبال كشور حضور پيدا كردند و با توجه به اين‌كه زمان كمي را براي شركت در اين مسابقات داشتيم اما آن‌ها نشان دادند كه دختران خوزستاني پتانسيل دارند و مي‌توانند خيلي خوب كار كنند. اين نفرات همگي 13 تا 15 ساله بودند و اين حاكي از آن است كه آينده خوبي در انتظار اين بازيكنان است.

چند زمین چمن‌ مصنوعی اهواز برای فعالیت فوتبال بانوان محصور می‌شود

بارانیبا اشاره به اختصاص زمین چمن‌های مصنوعی محصور شده در مناطق مختلف شهر اهواز توسط شهرداری برای فعالیت در رشته فوتبال، بیان کرد: موضوعی كه من خيلي دنبال آن بودم و رییس هیات استان نيز از طريق شهرداري اهواز پيگير آن بود، اختصاص زمین چمن‌های مصنوعی برای فوتبال بانوان بود که قرار بر این شده است که برخي زمين‌هاي چمن مصنوعي كه در هر منطقه‌ای از سطح شهر احداث شده است، محصور و در اختيار بانوان قرار داده شود و زماني كه ما در مناطق مختلف اهواز زمين داشته باشيم، علاقه‌مندان و استعدادهاي خيلي خوبي را مي‌توانيم جذب كنيم. به هر حال این کار و فعاليت دو مدرسه فوتبال در استان، علاقه‌مندان را جذب اين رشته و مدارس خواهد کرد.

در بخش فوتسال بانوان فعالیت خوبی داریم

وی همچنین با اشاره به فعالیت خوب استان در بخش فوتسال بانوان، عنوان كرد: فوتسال ما چند سال است كه فعال مي‌باشد، چرا كه تعداد باشگاه‌هاي فوتسال استان بسیار زياد است و بازيكناني كه در همين باشگاه‌ها كار مي‌كنند به تيم‌هاي ما معرفي مي‌شوند. من به آينده فوتسال استان خوزستان طي دو سه سال آينده خيلي اميدوار هستم و ان‌شاالله در آينده شاهد حضور بازيكنان غيربومي كمتري در تيم‌هاي ليگ برتري استان خواهيم بود، البته حضور بازيكنان غيربومي در ليگ برتر را هم نمي‌توان ناديده گرفت؛ چرا كه ليگ برتر ايجاب مي‌كند كه تيم‌ها بازيكناني داشته باشند كه با تجربه باشند و بتوانند به تیم كمك كنند. در كل همين كه سه چهار بازيكن 14، 15 ساله در كنار تيم‌هاي ليگ برتري‌مان حضور داشته باشند، باعث مي‌شود كه در دو سه سال آينده شاهد نقش موثر اين بازيكنان باشيم. ما در بخش فوتبال هم در حال انجام چنين كاري هستيم.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان ادامه داد: قرار است تيم‌ملي فوتسال بانوان به تورنمنت روسيه اعزام شود كه مربي آن خوزستاني است و چهار بازيكن استان نيز در آن حضور پيدا مي‌كنند. قرار است خود من هم به عنوان سرپرست تيم‌ملي و باتوجه به این‌که به عنوان يكي از نایب‌رييسان برتر شناخته شده‌ام، تيم‌ملي را همراهي كنم كه اين همراهي باعث كسب تجربه مي‌شود و خدا را شاكرم كه ظرفيت‌ها و پتانسيل‌های استان خوزستان ديده مي‌شود.

وي در ادامه وضعيت سه تیم فوتسال بانوان خوزستان در لیگ برتر کشور را مورد ارزیابی قرار داد و در ابتدا درباره پالایش نفت آبادان، گفت: وقتي ما با حضور يكسري از افراد جایگاهی را به دست مي‌آوريم، بعد زمانی که آن افراد را از دست مي‌دهيم و ديدگاه‌مان با سال قبل متفاوت مي‌شود، مطمئنا آن چه را داريم از دست مي‌دهيم. نفت آبادان هم دقيقا به همين صورت بود، دو فصل قبل يكسري بازيكن غيربومي جذب کرد و موفق هم بود و توانست نايب‌قهرمان ليگ شود ولي با توجه به تصميم مدير، سرپرست و مربي آن، در لیگ سال گذشته با نگاه بومي‌گرايي و استفاده از پتانسيل استان و شهرستان آبادان وارد مسابقات شد و به همين دليل و علي‌رغم شايستگي‌هايي كه داشت، نتوانست نتيجه مورد دلخواهش را كسب كند.

تیم فوتسال بانوان دانیال ایذه به خوبی مدیریتنشد

بارانیدر ادامه به تیم دانيال ايذه که در ابتدای لیگ فصل گذشته از حضور در رقابت‌ها انصراف داد، اشاره و عنوان کرد: به نظرم اين تيم در بخش مدیریتی نتوانست ثبات داشته باشد؛ يعني مديرعامل اين باشگاه فكر مي‌كرد كه با جيب شخصي خودش مي‌تواند اين تيم را بچرخاند. به هر حال همان‌طور كه مي‌دانيد هزينه‌هاي ليگ برتر با ليگ‌هاي يك و دو خيلي تفاوت دارد. در ليگ برتر اعزام به استان‌هاي ديگر هزينه‌هاي بسياری را در بر دارد و متاسفانه مدير اين باشگاه از پس اين هزينه‌ها برنيامد و نتوانست تيمي را كه دوباره به ليگ برتر آمده بود، مديريت كند.

وی افزود: اين تيم دو سال پیش به ليگ يك سقوط كرد ولی بعد باتوجه به این‌که يكي از تيم‌هاي ليگ برتري از حضور در ليگ سال گذشته انصراف داد، اين تيم دوباره به ليگ برتر آمد و البته مدير اين باشگاه نتوانست از اين فرصت استفاده كند و این تیم با توجه به مشکلاتی که بود، در ميانه‌هاي راه از ليگ كنار گذاشته شد. حضور در ليگ برتر يعني حضور در بالاترين سطح مسابقات كشوري؛ وقتي يك تيم و بازيكن در ليگ برتر حضور دارند يعني در بهترين سطح هستند و تنها حضور و اعلام بودن، كفايت نمي‌كند و بايد مجموعه‌اي حمايت كند تا ثبات هم به جود بیاید. به هر حال بايد آهسته پيش رفت تا بتوان گام‌هاي موفقيت را به صورت آهسته و پيوسته طي کرد و تمام اين موارد به مديريت و پشتوانه قوي برمي‌گردد كه متاسفانه اين موارد در تيم دانيال ايذه ضعيف بود.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان بیان کرد: آقاي اخلاقي، مديرعامل اين باشگاه خيلي دوست دارد كمك كند و فردی است كه در بخش خصوصیِ ورزش گام گذاشته است و بايد حمايت مي‌شد كه اين اتفاق نيفتاد يا اين‌كه كم‌رنگ بود. عدم وجود مربي خوب و باتجربه نیز يكي ديگر از معضلات و مشکلاتی بود که باعث سقوط اين تيم شد. در شهرستان‌هاي محروم و ضعيف از جمله ايذه، عدم وجود يك هتل خوب براي رفتن تيم‌ها و داوران و ناظراني كه به اين شهرستان‌ مي‌آمدند، نياز بود و بايد شان آن‌ها حفظ شود و عدم وجود امكانات رفاهي در آن شهرستان نيز از دیگر مشکلات بود و فدراسيون هم فشار مي‌آورد كه مسابقات اين تيم در اهواز برگزار شود در حالي وقتي تيمي از شهرستان در ليگ حضور پیدا می‌کند، مي‌خواهد در شهرستان خودش بازی کند و از طرفی هم اگر اين تيم مي‌خواست به اهواز بيايد، هزينه‌هايش خيلي بالا مي‌رفت. در هر صورت اين تيم مي‌خواست مسابقاتش در شهرستان ایذه برگزار شود تا تماشاگرانش بيايند و بازي‌هايش را ببينند. ما مي‌توانستيم كمك‌شان كنيم ولي شايد مقطعي بود اما تيم‌هايی مانند ملي‌حفاري و نفت آبادان تيم‌هاي پايداري هستند و نمي‌توان گفت كه امسال هستند و سال بعد نيستند.

پیشنهاد اعزام قهرمان لیگ فوتسال بانوان به تورنمنت بین‌المللی را داده‌ایم

وی در ادامه به تیم ملی‌حفاری و قهرمانی این تیم در سه دوره متوالی و عدم برنامه‌ریزی فدراسیون جهت اعزام تیم قهرمان به تورنمنت‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در جلساتي كه خانم عرب‌عامري با نواب‌رييسان داشت، من گفتم تيمی كه در ليگ برتر فوتسال بانوان قهرمان مي‌شود، به آن‌ اجازه داده شود كه در مسابقات بين‌المللي و يا مسابقاتي كه در بخش آسيا است، شركت كند، چرا كه وقتی يك تيم در ليگ فوتسال بانوان قهرمان می‌شود پس از آن هيچ اتفاقي نمي‌افتد. يادم هست سال 88 زماني كه تيم استقلال جنوب دزفول قهرمان ليگ برتر شد و خود من هم مربي آن بودم، به تورنمنت اردن اعزام شديم و اگر چنين تورنمنت‌هایي باشد يك امتیاز مثبت، هم براي فدراسيون و هم برای باشگاهی مثل ملی‌حفاري است. در راستای این اعزام، بار هزينه اعزام نیز از دوش فدراسيون برداشته مي‌شود، چرا كه تيم از سوي باشگاه اعزام مي‌شود. به هر حال اين پيشنهادات را دادیم و قرار شد خانم عرب‌عامري آن را پيگيري كند. تيم‌ملي به پشتوانه باشگاه‌ها است كه تيم‌ملي مي‌شود و اگر باشگاه و آن تيم‌ها ديده نشوند، اين ظلمي در حق مربيان آن تيم‌ها است.

بارانیدر ادامه عنوان کرد: اگر فوتبال يا فوتسال آقايان را در نظر بگيريد امكان پخش تلويزيوني برای آن‌ها است كه مي‌توانند تبليغات بسياري انجام دهند و آن‌هايي هم كه خصوصي سرمايه‌گذاري مي‌كنند، مي‌دانند كه پخش تلويزيوني در این بخش وجود دارد و اگر تبليغي روي لباس بازيكنان مي‌شود، ديده خواهد شد ولي در بخش بانوان هنوز این موضوع جا نيفتاده است و ديده نمي‌شود و وقتي به اين صورت است، خيلي‌ها در ميانه‌هاي راه، كنار مي‌كشند و مي‌روند.

باشگاه‌هايي كه در ليگ برتر آقايان حضور دارند ملزم به تیم‌داری در بخش بانوان هستند

وي در ادامه عنوان كرد: سال گذشته سميناري در تهران داشتيم و آن جا به ما نويد دادند كه از سوي AFC گفته شده است كه باشگاه‌هايي كه در ليگ برتر آقايان حضور دارند، ملزم هستند كه در بخش بانوان نیز تيم‌داري كنند چرا كه در ارزیابی عملكرد آن‌ها، عملكرد تیم بانوان‌شان نیز سنجيده مي‌شود و اگر آن باشگاه در بخش بانوان فعاليتي نداشته باشد از آن امتيازاتي كسر مي‌شود. اين موضوع را AFC براي تيم‌هايي كه در ليگ برتر و به ويژه در ليگ قهرمانان آسيا حضور داشته باشند، تاکید كرده است. ما هم چندين سال بود كه اين پيشنهاد را به فدراسيون و مديرعاملان باشگاه‌ها مي‌داديم ولي باشگاه‌ها زير بار نمي‌رفتند اما خوشبختانه اکنون اين موضوع از سوي AFC اعلام شده است و احتمال اين‌كه امسال يا سال آينده اين اتفاق به صورت جدي بيفتد، بسيار زياد است.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان با ابراز رضایت از تیم کاری فعال در هیات فوتبال استان، گفت: آقاي طالقاني از ديدگاهی مدیریتی و همچنین تجربه برخوردار است و افرادي كه كنار او هستند نیز واقعا كار مي‌كنند. منظور من اين نيست كه نفرات قبلي در هيات كار نكردند، بلکه شايد آن‌ها اين فرصت را نداشتند كه برخي از كارها را تمام كنند و اكنون با حضور آقاي طالقاني بيشتر این فرصت پيش آمده است. زماني كه طالقاني به عنوان رييس هيات فوتبال انتخاب شد، تاكيد بسياري بر بخش بانوان و به ويژه فوتبال بانوان داشت و گفت به هر نحوي كه شده است بايد اين رشته مجددا راه‌اندازي شود. آقاي طالقاني از ما خواستند كه رشته فوتبال به صورت پايه‌ای و مدرسه‌اي شروع به فعاليت كند، تا بتوانيم چند بازيكن خوب در استان داشته باشيم و ما نیز در حال انجام اين كار هستيم. ديد و نظر آقاي طالقاني نسبت به فوتبال بانوان بسيار مثبت است و نظم و انضباطي كه به كار گرفته است، در همه واحدهاي هيات‌هاي استان قابل مشاهده است كه اين براي هيات استان مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

با صعود 75 پله‌ای در جهان، فوتبال بانوان ایران آینده‌ خوبی در پیش دارد

وي درباره صعود 75 پله‌ای جایگاه فوتبال بانوان ایران در رتبه‌بندی جهانی، خاطرنشان‌كرد: فوتبال ايران در آخرين رتبه‌بندي جهانی، با 75 پله صعود در رده پنجاه و هشتم قرار گرفت. با توجه به اين‌كه برنامه‌ريزي‌هاي خوبي از سوي فدراسيون فوتبال براي اين بخش در نظر گرفته شده است و همچنين AFC تمام برنامه‌ريزي و هدفش روي فوتبال است، ايران نيز در رده‌هاي سني زير 13، 16، 19 و بزرگسالان فعال است و اگر هر تيمي 18، 19 بازيكن داشته باشد، مي‌تواند به بخش فوتبال بانوان بسیار كمك كند. رده‌هاي سني زير 16 و 19 سال ايران به رقابت‌هاي پاياني مسابقات آسيايي نیز راه پيدا كردند كه اين نشان مي‌دهد كه بايد از جايگاهي كه داشته‌ايم صعود كنيم. به هر حال ارتقاي جايگاه‌مان می‌تواند آينده و چشم‌انداز خوبي براي فوتبال كشورمان باشد. ما در آسيا نيز در رده سیزدهم قرار داريم.

نايب‌رييس بانوان هيات فوتبال خوزستان در پایان گفت: جا دارد از مديركل ورزش و جوانان خوزستان كه ديدگاهش به ورزش بانوان مثبت است و از آقاي طالقاني كه در بخش ورزش بانوان سرمايه‌گذاري مي‌كند، قدرداني كنم و اميدوارم امسال سال خوبي براي ورزش فوتبال و فوتسال بانوان باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار