تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۸۶۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کودکان و کشمکش های نگهداری نیمروز آنها
نگهداری کودک و سالمند از مشاغلی است که در چند دهه گذشته از آن به عنوان شغلی پرطرفدار، چه از نظر درآمدزایی و چه از نظر علاقه به این کار و داشتن حس زیبای کودک پروری یاد شده است.

البته تخصص در این کار نیز اهمیت بسیاری دارد که گاه دیده شده کمتر به این ویژگی توجه می شود و دو شاخص دیگر بارزتر جلوه می دهند.

در این گیر و دار و بازار گرم نگهداری پاره وقت کودک در مهدهای کودک، در مملکت ما مانند بسیاری مشاغل دیگر برخی ها نانی در روغنی می کنند و برخی ها نانشان آجر می شود و برخی دیگر نانشان به تنور نمی چسبد.

در این بین کودکان معصوم و از دنیا بی خبر هستند که یا به راه راست هدایت می شوند و یا شیوه رفتاری آنها قربانی خودخواهی و زیاده خواهی دیگرانی می شود که خودشان نیز قربانی دیگرانی بودند.

مساله را سخت نکنیم و به سراغ یکی از مربیان و مدیران مهدهای کودک در اهواز برویم که زبان گویا بهتر از نقل قول است.

یک مدیر مهدکودک واقع در کوی پردیس اهواز که گویا دل پُری از مسوولان و صادر کنندگان مجوز مهد دارد با نارضایتی سخن آغاز می کند و از وضعیت شهریه و درجه بندی تا مجوز گرفتن و نصب تابلو مهد کودک شکایت می کند.

وی که خواست نامش ذکر نشود اظهار کرد: شهریه مهدهای کودک تا چند سال گذشته همه زیر نظر بهزیستی بود و از شیرخوار تا پیش دبستانی در مهدهای ما نگهداری می شد اما از زمانی که آموزش و پرورش بحث پیش دبستانی را به میان آورد و نگهداری پیش دبستانی زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفت کشمکش ها شروع شد و مشکلات ما چند برابر.

وی ادامه داد: در این ابلاغیه یا هرچه می توان آن را نام گذاشت هنوز اجباری در کار نیست اما مهدهای کودک برای رهایی از تبعیض های بهزیستی و سخت گیری و هزینه تراشی غیرضروری این اداره کل، از این طرح استقبال بسیاری کردند و مهدهای کودک بسیاری زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفتند.

این مدیر مهدکودک افزود: مدیران مهدهای کودک برای گرفتن مجوز آموزش و پرورش وقت و هزینه زیادی خرج نمی کنند و در مقابل دوندگی هایی که برای کسب مجوز از بهزیستی می کنند بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: با اینکه کیفیت برای آموزش و پرورش مهم است اما سختگیری های نابجا ندارد و ایرادهای نادرست نمی گیرد که این امر موجب می شود مدیران مهدها رغبت بیشتری به مجوز گرفتن از آموزش و پرورش نشان دهند.

وی گفت: بهزیستی در این همه سال نتوانست کاری برای ما انجام دهد و تنها گیر دادن های نادرست و تبعیض در درجه بندی و دادن سهمیه را از آن دیده ایم که این موجب می شود بیشتر مدیران مهدها از این نهاد فراری باشند و قرار گرفتن زیرنظر آموزش و پرورش را به آن ترجیح دهند.

اینها درددل مدیری است که 13 سال زیر نظر بهزیستی کار کرده و اکنون به دنبال مجوز گرفتن برای فعالیت زیر نظر آموزش و پرورش است.

مادر یک کودک پیش دبستانی در منطقه پادادشهر اهواز نیز گفت: در این چند سالی که فرزندم در مهدکودک بود مشکل اصلی ما هزینه بالای شهریه بود.

مرضیه گرشاسبی افزود: به ازای نگهداری یک روز کودک در هفته، هزینه کل هفته از خانواده اخذ می شود و این موضوع منطقی نیست.

وی گفت: یکی دیگر از نگرانی های ما در مهدهای کودک رعایت نکردن رنج سنی است که کودک شیرخوار ما در کنار کودکان نوپا و خردسال قرار می گیرد.

پدر یکی دیگر از این کودکان با گله مندی از هزینه بالای سرویس آمد و شد کودکان علاوه بر شهریه مهدکودک، اظهار کرد: در مهدهای کودک تنها نگهداری کودک انجام می شود و آموزش هایی که به کودکان داده می شود در مقابل هزینه ای که پرداخت می شود، بسیار ناچیز است.

عادل کوتی افزود: کودک ما از نظر روانی به مادر و پدر خود نیاز دارد اما از سر اجبار او را به مهدکودک می فرستیم که امیدواریم این خلاء توسط مربیان مهد برای کودکان پر شود.

کوتی با تاکید بر آموزش زبان های خارجه در مهدهای کودک ادامه داد: کودکان در این سنین استعداد بسیاری برای یادگیری زبان های خارجی دارند که امیدواریم مربیان از عهده این کار برآیند و بتوانند این استعداد کودکان را شکوفا کنند.

مادر یکی دیگر از این کودکان گفت: لازم است کودکانی که به مرحله پیش دبستانی می رسند، آموزه های پیش از دبستان را فرا گیرند و این موضوع مستلزم دقت و توجه بیشتر مربیان مهدکودک است.

سارا نظری افزود: به نظر اگر مراکز پیش دبستانی از مهدهای کودک جدا شوند می توان دقت و تمرکز بیشتری بر آموزش کودکان پیش دبستانی داشت و حداقل هزینه شهریه هایی که از خانواده ها گرفته می شود بجا باشد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان درباره فعالیت مهدهای کودک اظهار کرد: از چند سال گذشته آموزش و پرورش مدعی این است که متولی امور کودکان پیش دبستانی است در صورتی که بهزیستی بر اساس قانون ماده 26 مصوبه مجلس شورای اسلامی جزو موارد 13 گانه ای است که می تواند مجوز مرکز پیش دبستانی صادر کند.

محمد رضا عباسی افزود: بحث هایی در سطح کشور وجود دارد که مجاز هستیم بپذیریم که آموزش و پرورش نیز می تواند متولی پیش دبستانی باشد و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد اما آموزش و پرورش نمی تواند مانع این باشد که بهزیستی پیش دبستانی نداشته باشد و نمی تواند در خصوص تابلوهای مراکز مهدکودک و پیش دبستانی زیر نظر بهزیستی تعیین تکلیف کند.

وی گفت: اگر در مواردی نظارت بهزیستی بر مراکز مهدکودک و پیش دبستانی بالا است این سخت گیری نیست بلکه بحث جامعه هدف ما است که خانواده ها و کودکان برای ما مهم هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: اگر در نحوه آموزش پیگیری می کنیم به این دلیل است که به دنبال کار کیفی هستیم و سخت گیری ها بی مورد نیست.

وی بیان کرد: شهریه ها هنوز طبق روال گذشته گرفته می شود اما از سال جدید ، شهریه ها بر اساس درجه بندی دریافت می شود که اکنون درجه بندی مهدهای کودک شهرستان ها انجام شده و در اهواز نیز بزودی انجام می شود.

معاون پیش دبستانی آموزش و پرورش خوزستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه جدید تمام مراکز پیش دبستانی باید مجوز خود را از آموزش و پرورش داشته باشند و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بدون مجوز فعالیت کند.

اردشیر شجاعی افزود: در خصوص اینکه مراکز پیش دبستانی که زیر نظر بهزیستی در حال فعالیت هستند منتظر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هستیم اما هم اکنون این مراکز می توانند فعالیت کنند و مشکلی نداریم که از فضای آنها به این منظور استفاده شود.

وی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه همه مراکز پیش دبستانی از آموزش های تدوین شده توسط آموزش و پرورش باید استفاده کنند، اظهار کرد: این کتاب ها در خوزستان تدوین شده و خاص نوآموزان خوزستانی است.

معاون پیش دبستانی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: برای آموزش مربیان نیز کارگاه های آموزشی برگزار کردیم و منعی برای شرکت متقاضیان و نیروهای آزاد وجود ندارد.

وی گفت: البته بخش خصوصی زیر نظر آموزش و پرورش برای گزینش مربیان گذراندن این دوره ها را مدنظر قرار می دهد اما در نهایت نظارت بر کیفیت آموزش توسط آموزش و پرورش صورت می گیرد.

شجاعی تعداد نوآموزان خوزستان را حدود 95 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آمار بر اساس کتاب های توزیع شده بین نوآموزان پیش دبستانی است.

در حدیثی از امام علی(ع) در خصوص آموزش در دوران کودکی روایت شده است که می فرماید: 'التَعلُّمُ فی الصِّغَر کَالنّقشِ فِی الحَجَرِ' به این معنا که آنچه در کودکی به انسان آموخته می شود، گویا بر روی سنگ حک می شود و تا پایان عمر، در ذهن او خواهد ماند.

پس باید هر چه بیشتر در این آموزش دوران کودکی که زمان آن از یک تا هفت سالگی بیان شده، دقت و اهمیت لازم را مبذول کرد و این مهم را در انتخاب مربیان و توجه به مراکز مهدهای کودک مدنظر قرار داد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار