تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۸۶۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چغندرکاران خوزستانی چشم انتظار همت مسوولان
سطح زیر کشت محصول چغندرقند در استان خوزستان زمانی با استقبال کشاورزان روندی رو به رشد داشت اما اکنون هر دو کارخانه چغندرقند این استان سالهاست که تعطیل و چرخه تولید شکر آنها متوقف شده است.

تعطیلی کارخانجات چغندرقند اهواز و دزفول در دهه 70 علاوه بر توقف کشت محصول چغندرقند در خوزستان از نظر تناوب کشت نیز بخش کشاورزی استان خوزستان را با مشکل مواجه کرد.

پیش از تعطیلی کارخانه های قند اهواز و دزفول سالانه حدود هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر کشت چغندر قند می رفت و در هر هکتار 45 تن محصول با عیار 12.5 تا 13درصد تولید می شد.

استان خوزستان در دهه 70 با تولید سالانه حدود 500 هزار تن چغندر قند، قطب تولید این محصول در کشور به شمار می رفت.

احیای مجدد کشت چغندرقند در منطقه شمال استان خوزستان از سال زراعی گذشته موجب استقبال گسترده کشاورزان منطقه از کشت این محصول شد به طوریکه سطح زیر کشت این محصول که در سال زراعی گذشته در این منطقه حدود دو هزار هکتار بود در سال زراعی جاری به بیش از دو برابر و به چهار هزار و 200 هکتار افزایش یافت.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به عملکرد مناسب و افزایش بیش از میانگین تولید چغندرقند در دزفول افزود:محصول چغندرقند برداشت شده از مزارع دزفول به دلیل تعطیلی کارخانجات اهواز و دزفول به کارخانه های بنیاد و نقش جهان اصفهان حمل می گردد.

علی کرمی، پیش بینی کرد تا پایان برداشت حدود 130 هزار تن محصول چغندر از مزارع دزفول برداشت و به اصفهان منتقل شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت:با توجه به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و محققان مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول در خصوص استفاده از ارقام قندی و پرمحصول افزایش میزان قند، پیش بینی می شود میانگین تولید محصول چغندرقند نسبت به سال گذشته با افزایش قابل ملاحظه ای همراه باشد.

وی عمده ترین مشکل چغندرکاران خوزستانی را نبود کارخانه قند دانست و افزود:کشت چغندرقند در شهرستان دزفول به دلیل ایجاد تناوب زراعی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتیکه کارخانه قند دزفول مجددا راه اندازی شود امکان کشت چغندرقند در سطحی حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان وجود دارد.

وی گفت:در سال زراعی گذشته یکهزار هکتار از اراضی دزفول زیر کشت چغندرقند رفت که با عملکرد مناسبی روبرو شد و کشاورزان دزفول موفق شدند عملکرد بالای 100 تن چغندرقند را از سطح هر هکتار با عیار بالای 17 درصد برداشت کنند که در نوع خود کم نظیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش نیز با اشاره به آغاز برداشت محصول چغندر قند از سطح یکهزار و 728 هکتار و پیش بینی تولید بیش از 109 هزار تن محصول گفت:چغندرقند تولید منطقه شمال خوزستان به دلیل تعطیلی کارخانه قند منطقه به سه کارخانه قند و نقش جهان اصفهان و کارخانه بیستون در کرمانشاه منتقل می شود.

علیرضا ملک زاده گفت:در سال زراعی گذشته از 700 هکتار مزارع شوش بیش از 40 هزار تن چغندرقند برداشت شدکه امسال این میزان به دو برابر افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت:محصول چغندرقند کشاورزان شوش روزانه توسط 150 دستگاه کامیون به کارخانجات اصفهان و کرمانشاه حمل می شود.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان نیز گفت: با توجه به افزایش حمل چغندر قند این استان، روزانه بین 350 تا 380 کامیون برای حمل چغندرقند از استان خوزستان به سایر استانها نیاز است.

مسعود مصدقی افزود: در سال زراعی گذشته 106هزار تن چغندر تولیدی خوزستان به کارخانه های چغندر حمل شد که این میزان در سال زراعی جاری دو برابر شده است.

وی گفت:با توجه به فساد پذیر بودن چغندر قند و حساسیت این موضوع در زمان برداشت در خصوص حمل بموقع چغندر قند از خوزستان به مقصد کارخانجات تولیدی قند استان های کرمانشاه و اصفهان همکاری و هماهنگی بیشتر دست اندر کاران تولید و حمل چغندر قند را نیاز دارد.

پس از 11سال وقفه در کشت چغندر قند، این محصول از سال زراعی گذشته به چرخه تولید کشاورزی خوزستان برگشت و پارسال دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت چغندر قند رفت.

وزارت جهاد کشاورزی مصمم است کشت چغندر قند را در استان خوزستان مجددا احیا کرده و توسعه دهد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد توسعه کشت چغندر قند تا 50 هزار هکتار با میانگین برداشت 60تن در هکتار در خوزستان امکان پذیر است.

شرکت سهامی قند و تصفیه شکر دزفول ( سهامی خاص) در سال ۱۳۵۴ تاسیس و در سال ۱۳۶۳ شروع به بهره برداری کرد.

این شرکت ظرفیت استحصال پنج هزار تن چغندر قند ، تصفیه ۵۰۰ تن شکر خام و تولید ۳۰۰ تن تفاله خشک و همچنین ظرفیت ۲۰۰ تن قند گیری از ملاس را در روز داشت.

کارخانه قند دزفول پس از واگذاری به بخش خصوصی در دهه 70 تعطیل و 500 نفر از کارکنان آن بیکار شدند.

فرماندار دزفول اخیرا از تلاش برای راه اندازی یک کارخانه قند جدید در این شهرستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت:عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید قند دزفول امسال آغاز می شود و در این راستا قطعه زمینی به کارخانه قند دزفول اختصاص یافته است.

حبیب اله اصفی گفت: اعتبار این طرح 800 میلیارد ریال است و از منابع مالی بخش خصوصی و مشارکت منابع مالی دولتی احداث می شود.

وی گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی این کارخانه بیش از 500 شغل جدید در صنعت شکر در شهرستان دزفول ایجاد شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار