تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۸۶۹۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«تصمیم‌های شاه خلق‌الساعه و خلاف شریعت و قوانین کشور است»
اعتراض شدید شاهزاده سعودی به ملک سلمان؛ با ولی‌عهد جدید بیعت نمی‌کنیم
یکی از فرزندان «عبدالعزیز آل‌سعود» مؤسس رژیم سلطنتی سعودی، با لحنی شدید به انتصابات جدید شاه سعودی اعتراض و اعلام کرد او با ولی‌عهد جدید و جانشین او بیعت نمی‌کند.

«طلال بن عبدالعزیز» هجدهمین پسر «عبدالعزیز ال سعود» پایگذار رژیم سعودی در عربستان به تصمیم‌های اخیر «سلمان بن عبدالعزیز» برادر خود و شاه عربستان در تعیین ولی‌عهد جدید اعتراض و اعلام کرد با ولی‌عهد جدید و جانشین او که پسر شاه است، بیعت نمی‌کند.

طلال که 57 سال پیش (1958) با تاسیس جنبش «شاهزادگان آزاده» خواستار ایجاد سلطنت مشروطه در عربستان و پایان رژیم سلطنتی در این کشور شده بود، با لحنی تند در صفحه توئیتر خود نوشت: از تعیین ولایت‌عهدی قبلی (مقرن بن عبدالعزیز و جانشین او محمد بن نایف هنگام مرگ عبدالله) و همچنین الان از تعیین ولی‌عهد با تصمیم‌های بی‌حساب و کتاب (و خلق‌الساعه‌ای) غافلگیر شدم. این تصمیم‌ها نه با شریعت اسلام تطابق دارد نه با قوانین کشور. پیش از این هم گفته بودم که تبعیت و اطاعتی (از جانب ما) در کار نیست در نتیجه با کسی که خلاف این (قوانین) و آن (قوانین) عمل می‌کند، بیعت نمی‌کنند.

صفحه شخصی طلال در توئیتر و اعتراض به ملک سلمان

 

شاهزاده طلال که از وی به عنوان یکی از شاهزادگان لیبرال یاد می‌شود و آبان ماه سال 1390 از هیئت بیعت که در سال 2006 تاسیس شد، استعفا کرد (+)، افزود: همچنین تاکید می‌کنم که بر خلاف آنکه چتر هیئت بیعت بر خلاف تصمیم فرزندان عبدالعزیز در مکه (برای ولایت عهدی برادران) است، همگان را به تأنی و آرامش تحت چتر هیئت بیعت دعوت می‌کنم... (اما) تکرار می‌کنم که هیچ تبعیت و اطاعتی از هر شخصی که بر خلاف اصول شریعت و قوانین کشوری که قسم خورده‌ایم تابع آن باشیم، در مناصب عالی حکومتی وارد می‌شود، در کار نخواهد بود.

این شاهزاده سعودی در ادامه خواستار برگزاری نشستی سراسری شامل فرزندان عبدالعزیز و برخی نوادگان که نام آنان در هیئت بیعت ذکر شده و همچنین شامل برخی علمای کبار و برخی اعضای مجلس شورا باشد، شد تا در امور بازنگری کند.

وبگاه خبری شبکه سی‌ان‌ان نیز از این انتقاد، به نام «اولین و شدیدترین انتقاد در نوع خود در سطح شاهزادگان بلندپایه و برادر ملک سلمان» یاد کرد و نوشت که طلال تصمیم‌های ملک سلمان را «بی‌حساب‌وکتاب» خواند که «با شریعت و قوانین تطابق ندارد» و در نتیجه «اطاعت و تبعیتی در کار نیست و با کسی که مخالف (قوانین) عمل کند بیعت نمی‌کند».

او در ادامه ضمن بیان اینکه هر خبری که از او نقل شود و در سایت شخصی او منتشر نشده باشد، نادرست است، (اما) تلویحا اذعان کرد که برخی شاهزادگان سعودی به حاشیه رانده شده‌اند و او یکی از آنان است اما تاکنون آن را اظهار نکرده است.

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» نیز ضمن پوشش این خبر، انتقاد طلال را «انتقاد عضو بارز خاندان حاکم عربستان سعودی» از تصمیم‌های اخیر ملک سلمانی دانست که به گفته این سایت «در سایه حفظ بقای خاندان حاکم در برابر مشکلات فزاینده» انجام شده است.

بامداد چهارشنبه ملک سلمان با صدور 25 دستور جدید، «مقرن بن عبدالعزیز» برادر و ولی‌عهد خود را که از شاهزادگان نسل اول عربستان محسوب می‌شود برکنار و «محمد بن مقرن» برادرزاده خود را ولی‌عهد جدید تعیین کرد تا بدین طریق اولین نوه عبدالعزیز آل سعود در ولایت عهدی و یک قدمی سلطنت قرار بگیرد.

سلمان همچنین محمد، پسر خود را جانشین ولی‌عهد اعلام کرد؛ امری که قطعا اعتراض شاهزادگانی مانند طلال بن عبدالعزیز را بیش از پیش برانگیخته است و در دستوری دیگر، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان را که در سال چهلم وزارت خود (از 1975) بود برکنار کرد و «عادل جبیر» سفیر عربستان در آمریکا را که خارج از خاندان حاکم است، وزیر امور خارجه اعلام کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار