تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۸۷۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور پررنگ کودکان و نوجوانان صورت گرفت؛
راه‌اندازی بخش کارگاه قصه‌گویی و آموزش کودکان در خوزستان
بخش کارگاه قصه‌گویی و آموزش کودکان و والدین با حضور پررنگ کودکان و نوجوانان و والدین آنها در کتابخانه مرکزی خوزستان راه‌اندازی شد.

معاون کتابخانه‌های عمومی خوزستان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح بخش کارگاه قصه‌گویی و آموزش کودکان در خوزستان که با حضور پررنگ کودکان و نوجوانان و والدین آنها برگزار شد، اظهار کرد: امروزه تغییر در سبک زندگی ما و پیشرفت­‌های فن‌آوری باعث شده که کودکان در فضایی متفاوت زندگی را تجربه کنند.

منصور کوهی رستمی افزود: دیگر از قصه‌های پدر بزرگ و مادر بزرگ خبری نیست، از لالایی‌های قدیمی و دهاتی بی بی، از بازی‌های خلاقانه کودک با کودک همسایه خبری نیست، کودک است و ساختمان‌های کوچک و سلطه رسانه‌ها و بازی‌های کامپیوتری. اثرات منفی رسانه­ها بر کودک بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: اثرات تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، اینترنت، تبلیغات و غیره بر کودکان بسیار زیاد و عمیق است، با آنکه این رسانه‌ها اثراتی مثبتی همچون آموزش و سرگرمی هم دارند، ولی پژوهشگران نگران اثرات منفی آنها بر کودکان هستند.

معاون کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: یکی از بهترین و موثرترین راه‌های رشد و توسعه کودک و جلوگیری از اثرات زیانبار رسانه‌ها بر کودکان توسعه کتاب و کتابخوانی در کودک و نوجوان و ایجاد انس با کتاب و کتابخوانی است.

کوهی رستمی، ارائه خدمات کتابخوانی به کودک را مستلزم دو نکته کلیدی دانست و آن دو نکته کلیدی را این گونه معرفی کرد: اول؛ شناخت کودک و ویژگی‌های شخصیتی او و دوم؛ شناخت کتاب کودک، که با این دو شناخت با ارائه کتاب مناسب با ویژگی و نیازهای شخصیتی کودک می‌توان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کودک توسعه داد.

وی در ادامه برای نمونه ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی گروه الف (تا شش سالگی) به رغبت‌های مطالعاتی کودکان این گروه سنی پرداخت.

معاون کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: اشعار ریتمیک و بی‌معنا (هیچانه‌ها)، اشعار کوتاه آهنگین؛ مانند: متل‌ها و ترانه‌ها، داستان‌های ساده، کوتاه، فانتزی و خیال انگیز (از چهار سالگی به بعد)، داستان‌های ساده کوتاه با شخصیت‌های آشنا، نظیر: خود خردسال، پدر و مادر، اسباب بازی‌های جاندار، حیوانات خانگی و...، داستان‌های کوتاه واقعی با پایان‌های خوشایند و لذت‌بخش و داستان‌های مصور مورد علاقه کودکان این گروه سنی است.

کوهی رستمی در پایان اضافه کرد: با درک اهمیت و جایگاه کتاب در زندگی کودک و این موضوع مهم که رشد کتاب و کتابخوانی در جامعه باید از سنین کودکی آغاز شود، یکی از مهمترین سیاست‌های دبیرکل، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان را توجه جدی و ویژه به بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌­های عمومی در سطح استان دانست و راه‌اندازی این بخش را در کتابخانه مرکزی با هدف احیای سنت قصه‌گویی برای کودکان و برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش‌های لازم به خانواده‌ها در خصوص خواندن کودکان قلمداد کرد.

در بخش کودک کتابخانه مرکزی استان برنامه‌هایی از قبیل آموزش نقالی، شاهنامه خوانی و آشنایی با قهرمانان شاهنامه، آموزش زبان انگلیسی، قصه خوانی، آموزش رباتیک و غیره در حال برگزاری است.
:
:
:
آخرین اخبار